• jag2000

DET SVENSKA UBÅTSKRIGET (OLA TUNANDER)

Ola Tunander har släppt boken ?Det svenska ubåtskriget?. Enligt Ola Tunander bedrev Nato-länder operationer under falsk flagg i Sverige under 80-talet i form av ubåtskränkningar. Syftet var att förändra svenskarnas attityd mot Sovjet och att kunna använda Sverige som flygbas under ett eventuellt krig mot Sovjet.

På 80-talet förekom regelbundna ubåtskränkingar på svenskt territorialvatten. Det hela började med den sovjetiska  ubåten U-137 som gick på grund vid Gåsefjärden utanför Karlskrona, vilket var ett militärt skyddsområde. Efter detta blev ubåtsobservationer mer regel än undantag. Alla ubåtskränkningar skylldes på dåvarande Sovjetunionen. Kränkningarna innebar att svenska folkets attityd till Sovjet förändrades radikalt. På 70-talet fram till 1980  så uppfattade 20 till 30 % av svenskarna Sovjetunionen  som ett hot mot Sverige.  Tre år senare, efter ubåtsincidenterna, steg siffran till 83%.  Hela Europa blev påverkat av incidenterna i Sverige. Olof Palme bedrev fredsdialoger med Sovjet på den tiden och dessa dialoger blev meningslösa i och med ubåtskränkningarna. Socialdemokraterna var tvungna att backa.

jmm.nu/det-svenska-ubatskriget-ola-tunander/

• Svar på tråden DET SVENSKA UBÅTSKRIGET (OLA TUNANDER)
  • Mentat
    TotteE skrev 2020-03-05 13:51:24 följande:

Eh? Vad vill du ha sagt?

Gissningsvis vill han bidra till att sprida konspirationsteorier och/eller göra reklam för boken. Tydligen behandlar den dock källmaterialet på ett sätt som inte ens Trump skulle få för sig: sjohistoriskasamfundet.files.wordpress.com/2017/08/fn66_a03.pdf

Det är då definitivt inte någon bok som intresserar mig.
  • TotteE

Tramsiga konspirationsteorier intresserar mig inte.

Observationer av främmande uv-verksamhet har pekat på Sovjetiska farkoster. Dykare som avbildats har haft utrustning som liknat sovjetisk dykarutrustning. Föremål har hittats i skärgårdsområden. På Almö utanför Karlskrona var svenska värnpliktiga i strid med främmande dykare. Sovjetisk utrustning påstås ha hittats i området i efterhand. Observationer av ubåtstorn som till utseende har påmint om sovjetiska ubåtstorn i svenska farvatten m.m.

Ingen har någonsin kunnat presentera några som helst bevis för en massa NATO-ubåtar.. Det är konspirationsteorier. Sen har förmodligen andra länder också varit på besök, det är väl inte orimligt men alla bevis pekar åt ett håll enligt militären.

• TotteE

Vilka är bevisen för NATO enligt den här författaren?

• jag2000
    TotteE skrev 2020-03-11 13:20:40 följande:

Vilka är bevisen för NATO enligt den här författaren?

Läs hans bok och han redogör källorna. 
  • TotteE
    jag2000 skrev 2020-03-31 07:30:52 följande:

Läs hans bok och han redogör källorna. 

Nej jag orkar inte lägga pengar på en bok som sågats i recensioner
  • jag2000
    Mentat skrev 2020-03-06 19:35:25 följande:
    Gissningsvis vill han bidra till att sprida konspirationsteorier och/eller göra reklam för boken. Tydligen behandlar den dock källmaterialet på ett sätt som inte ens Trump skulle få för sig: sjohistoriskasamfundet.files.wordpress.com/2017/08/fn66_a03.pdf

Det är då definitivt inte någon bok som intresserar mig.
    Well. om detta är sant som Tunander säger så bör väl ämnet komma upp till debatt om inte annat. Nato höll på att dra med Sverige i ett krig mot Sovjet, det är väl ändå något som borde uppmärksammas. 
  • TotteE
    jag2000 skrev 2020-06-29 09:31:17 följande:

Well. om detta är sant som Tunander säger så bör väl ämnet komma upp till debatt om inte annat. Nato höll på att dra med Sverige i ett krig mot Sovjet, det är väl ändå något som borde uppmärksammas. 

Alltså vi var alliansfria på pappret! På låtsas..

Det är ganska allmänt känt. Sverige hade en nära relation till USA.

I övrigt tror jag inte på Tunanders teorier eftersom de sågats av mer kunniga människor än mig själv. Därför köper jag inte boken för mina surt förvärvade pengar.
  • jag2000
    TotteE skrev 2020-06-30 07:33:27 följande:
    Alltså vi var alliansfria på pappret! På låtsas..

Det är ganska allmänt känt. Sverige hade en nära relation till USA.

I övrigt tror jag inte på Tunanders teorier eftersom de sågats av mer kunniga människor än mig själv. Därför köper jag inte boken för mina surt förvärvade pengar.
    Uppfattat :)
Svar på tråden DET SVENSKA UBÅTSKRIGET (OLA TUNANDER)