Förvärkar?
Jag hade en hel del molande värk och som du beskriver "mensvärk" i slutet av min graviditet. Med första hade jag även mycket sammandragningar.
Jag är inte heller helt klar med vad förvärkar är. Om det är dom kraftigare sammandragningarna man pratar om eller mensvärken, men när dom riktiga värkarna kom så markerade dom genom att sammandragningarna gjorde ont helt plötsligt. Man liksom hajar till varje gång dom kommer och med tiden blir dom kraftigare och mer smärtsamma.
Med andra barnet (som föddes för 2 veckor sen) hade jag knappt några sammandragningar (dom va svaga så jag kände inte alltid att dom va där) men molande värk och mensvärk hade jag mer. Framför allt på nätterna eller när jag var mycket kissnödig. Andra förlossningen startade snarlikt. Sammandragningar som kändes lite mer smärtsamma. Dock efter några timmar avtog dem för att sedan komma tillbaka efter ytterligare några timmar. Då ökade dom väldigt fort i styrka och hur snabbt dem kom. Vi åkte in mycket snabbare till förlossningen med andra. Vågade inte vänta på 3 minuter mellan värkarna. Åkte vid 5-6 minuter mellan. Dels för att smärtan var rätt hög redan då. Hoppas mitt svar gav nån vishet :)