ETFH skrev 2020-02-21 07:50:22 följande:
Tack för svar.
Ja alltså vi blev utredda efter ett år, remiss skickad men blev nekade pga att vi behövde komplettera. Så nu efter 2 år så blir vi fortfarande nekade pga ett missfall.
Vad är en rimlig tid för att få hjälp tycker du då? Aldrig om man en gång blivit det å aldrig mer? Då får man liksom skylla sig själv, tåget har gått eller vadå?
Det är ju också olika regler i olika landsting, i mitt så blir man utredd efter ett år om det inte tagit sig och kommer de fram till att man är oförklarligt barnlös så måste man försöka ett år till innan man får remiss till IVF. Alltså två år sammanlagt.
Jag som aldrig lyckats bli gravid på egen hand tycker det är ganska självklart att jag ska få gå före i kön framför någon som blivit gravid själv och att ens väntetid nollas om man blir gravid på egen hand. Men om det visar sig att Den gången en person blir gravid själv sen aldrig upprepas är det ju självklart att man ska få hjälp efter ett år eller två beroende på vad reglerna är.
Jag förstår verkligen att du är otroligt ledsen och besviken men det kommer bli din tur också. Om processen tär på dig så tycker jag verkligen du ska gå och prata med någon professionell. Det gjorde jag när allt var som tyngst och det hjälpte jättemycket. Att vara ofrivilligt barnlös är en kris och man kan behöva hjälp att ta sig igenom det psykiskt.