Få barn och fortsätta studera?
Halloj! Vi är ett par som längtar efter att bilda familj. Jag går andra terminen på en 3årig utbildning och min sambo arbetar heltid som snickare. Jag har nog ingen vidare sgi att tala om, min sambo har dock.
Skulle vi göra "det mest logiska" så skulle det eventuellt innebära att jag läste färdigt, skaffade ett jobb och blev gravid efter ett halvår. Det innebär alltså typ 2,5 år om allt klaffar. Vi VILL inte vänta så länge, eller vi kommer inte vänta så länge. (DET JAG BER OM NU ÄR INTE TIPS SOM BESKRIVER ATT MAN KAN PAUSA STUDIER) Jag vill heller inte pausa mina studier (vägrar hamna i en kvinnofälla hehe, samt min sgi är relativt kass) och min sambo är helt med på den biten.
Så, vi har en, kanske något naiv, plan som innebär att vi blir gravida (om ifall, förhoppningsvis, peppar peppar och allt det där) i septemberish och vi får en liten i slutet av år 3, termin 4, alltså juni 2021. Jag är föräldraledig under sommaren och min sambo tar ut semester och föräldraledighet som vi känner att vi behöver. Sedan när termin 5 drar igång så är jag i skolan de dagar jag behöver ( är i skola ca 1 dag i veckan, resten självstudier) och sambon föräldraledig ca 3 dagar i veckan. Vi hoppas att det kan funka med amning då mina studier är så flexibla.
Denna plan kommer ju innebära att jag går sista året med en nyfödd. Ska tilläggas att vi har ett bra stöd från familj och att sambon mer än allt helst vill vara hemma heltid från dag 1.
Nu till mina frågor:
* Är detta realistiskt??
* Har någon här gjort på samma sätt? Hur har det funkat för er? Har ni orkat genomföra sista året med en bebis? Vad var lätt och positivt? Vad var utmanande?
* Hur funkade ekonomin?
* Hur upplevde er sambo saken?
* Hur har reaktioner på ert val av "uppdelning" varit?
Ojoj så långt det blev. Mina tankar har snurrat en del och jag är nog en människa som behöver tänka och analysera sådant jag tar mig för. Hoppas ni som har liknande erfarenheter hittar hit och vill dela med er!
Tack!