• Jotj6984

Ptsd

Hej,

Jag har precis påbörjat en ptsd-behandling och undrar om det finns några här inne med erfarenheten som jag kan bolla funderingar och tankar med.

Ta hand om er! ????

• Svar på tråden Ptsd
  • 34meee

Ja jag har varit i krig och får ibland syner från förr. Jag är deprimerad i allt pga det. Har ingen behandling för tillfället

• Andiie87

Jag och min nuvarande terapeut har funderat på om jag bör göra det, gå strukturerad traumaterapi pga flera obehagliga upplevelser i barndomen.

Vad för inriktning är det du har? Emdr?

• Jotj6984

Prolonged exposure, följer boken "ta tillbaka ditt liv". Mitt trauma hände också i barndomen, gör ca 35 år sedan, sexuellt utnyttjande.

• Andiie87
    Jotj6984 skrev 2020-02-02 08:19:11 följande:

Prolonged exposure, följer boken "ta tillbaka ditt liv". Mitt trauma hände också i barndomen, gör ca 35 år sedan, sexuellt utnyttjande.

Men du gör det väl tillsammans med en terapeut?

Mina trauman kretsar dels kring sexuellt gränsöverskridande beteende inom familjen, missbruk inom familjen etc..

En fråga till dig. Minns du det sexuella övergrepp väldigt tydligt? För jag minns nämligen bara fragment och nu har gamla känslor kommit tillbaka, flashbacks och vissa lukter har kunnat trigga mig. Det har skett under min nuvarande terapi. Och då är jag ändå i 30 årsåldern.
  • Jotj6984

Jo, jag gör det tillsammans med min terapeut. Jag var i annan behandling då minnen från barndomen kom fram mer och mer bl a dök minnen upp via lukt. Jag vet inte hur mycket jag kommer ihåg, min terapeut har sagt att jag inte ska tvinga fram något men då jag har undvikit allt som haft med detta att göra vet jag inte vad som kommer fram. Det är bl a därför jag vill bolla detta med andra, såklart en form av kontroll från min sida.

• Andiie87
    Jotj6984 skrev 2020-02-02 21:16:32 följande:

Jo, jag gör det tillsammans med min terapeut. Jag var i annan behandling då minnen från barndomen kom fram mer och mer bl a dök minnen upp via lukt. Jag vet inte hur mycket jag kommer ihåg, min terapeut har sagt att jag inte ska tvinga fram något men då jag har undvikit allt som haft med detta att göra vet jag inte vad som kommer fram. Det är bl a därför jag vill bolla detta med andra, såklart en form av kontroll från min sida.

Okej. Då tycks vi vara i något utav en liknande situation. När jag börjar känna att något blir påträngande, t.ex. lukter, så gör jag allt för att få bort tankarna eller bilderna. Men vill såklart komma till botten med det, det har jag velat länge, eftersom jag vetat om detta länge.

Tycker att det är väldigt klokt av din terapeut att säga att du inte ska tvinga fram något. Och det tänker inte jag göra heller. Har hört från många att minnen och känslor vid ptsd kommer tillbaka när man är redo för det. Så är det så att dina "bortträngnings-mekanismer" fortsätter att motverka detta, så är det nog så att du, likt som jag, inte är helt redo för hela karusellen  ännu. Och den behandlingen du går i nu är väl sådan att ni tar det långsamt och i etapper, med stabilisering däremellan?

Men visst är det oerhört skrämmande? Jag tycker i alla fall det, när man kommer i kontakt med detta! 
Svar på tråden Ptsd