cbizzi skrev 2022-08-15 18:51:46 följande:
Jag har till och med läst att det bara är en felmarginal på 0.1%. asså 99.9% säkert för trisomi 21. Det känns helt osannolikt att få falskt positivt med dom oddsen. Ändå är det 3 i denna tråden som fått det. Har du fött ditt barn än? Skulle vara väldigt betryggande att veta att någon som fått ett falskt positivt också föder ett friskt barn. Har fortfarande en oroskänsla över att något är fel efter NIPT resultatet...
Jag förstår dig precis. Hela graviditeten var terror efter det. Var så oerhört rädd att det skulle vara något annat ?fel?. Tyckte att något ju gett utslag i blodet. Fick tom träffa en genetiker på KS som förklarade att testet inte fungerar så osv, men kunde inte släppa det. Hade ett planerat kejsarsnitt av andra anledningar och var så rädd att se bebisen för jag inbillade mig att han skulle se konstig ut. I efterhand kan det låta löjligt, men jag var så rädd Tog över allt. Vågade inte köpa saker osv innan då jag var säker på att det vid rul osv skulle upptäckas avvikelser. Fick pga min oro också göra extra ul, ett utvidgat i v20 där de kollade alla organ, flöden etc extra noga. Kanske du med kan få?
Men fick en frisk pojke som utvecklas precis som han ska och går på förskola. Försök ta fasta på det som genetikern sade till mig. Det finns inget som gör att ett falskt positivt resultat på nipt skulle indikera på annat fel. Testet är inte utformat så. Men lättare sagt än gjort jag vet. Det kommer gå bra!