Inlägg från: närkommertrean |Visa alla inlägg
  • närkommertrean

Dåligt resultat på Nipt och KUB

Fick exakt samma siffror som du, både sannolikheten och nackspalten. Jag var 31 år (fyllde 32 år en vecka senare) och det var i början av januari förra året. Det gick inte att ta moderkaksprov eftersom den satt i bakvägg utan jag fick vänta fyra veckor på att få göra fostervattenprov. Det visade inga kromosomavvikelser, varken på långa eller korta analysen! Vi fick ett utökat rul som gjordes av en läkare istället för bm eftersom en bred nackspalt kan bero på någon missbildning, t ex hjärtfel eller klumpfot. Inte heller rul visade några avvikelser. Vid varje läkarbesök på BB och BVC har de lyssnat extra på hjärtat och det har alltid låtit fint. Nästa vecka blir han 7 månader och är världens gladaste bebis och jag har så svårt att tänka mig att han faktiskt fick 1:2. Lycka till!

• närkommertrean
    melittapasen skrev 2020-01-25 21:23:31 följande:

Tack för din fina berättelse och vad roligt att allt gick så bra! Jag menade såklart 3,6 mm vad gäller nackspalten. Gjorde du även NIPT test? Det gjorde vi direkt i samband med KUB och den visade på avvikelse men vi vet inga exakta siffror.

Vi gjorde aldrig NIPT. Till oss sa de att eftersom vi fick så dåliga siffror på kub skulle vi antagligen få rätt dåligt resultat på NIPT också och då skulle vi ändå behöva gå vidare med fostervattenprov om vi ville veta säkert. De rekommenderade moderkaksprov eller fostervattenprov om man fick 1:2-1:50 och NIPT vid 1:51-1:200.
  • närkommertrean

Men vad fick ni för sannolikhet på nipt? Och när gjorde ni det? Innan kub? Betalade ni det själva eller hur kom det sig att ni gjorde nipt?

• närkommertrean
    Bondmorsan skrev 2020-01-26 14:16:36 följande:

NIPT är ingen sannolikhet som KUB är. NIPT visar ja eller nej på kromosomavvikelse, och resultatet är drygt 99% säkert. Med NIPT analyserar man DNA från fostret eller moderkakan (lite osäker på vilket) som finns i mammans blod. KUB ger en sannolikhet på ex 1:2, 1:100 eller 1:20000 och den sannolikheten är ca 75-90% säker (om jag minns rätt).

Jo kub vet jag exakt eftersom vi själva fick sämsta möjliga siffror. Gjorde dock inte nipt vilket såhär i efterhand hade varit intressant om vi gjort eftersom vår son inte har någon kromosomavvikelse. Bm rekommenderade dock fostervattenprov direkt eftersom siffrorna var så dåliga att nipt, enligt henne, antagligen också skulle ge ett dåligt resultat och då skulle vi ändå behöva gå vidare med fostervattenprov. Så det hade mest dragit ut på tiden. Det var därför jag undrarde när ts gjorde nipt. För om det gjordes innan kub känns det lite onödigt att göra kub eftersom det inte är lika säkert. Och gjorde hon nipt samtidigt som kub kan hon ju inte ha fått resultaten samtidigt för nipt tar väl typ två veckor att få svar på? Resultatet på mkp/fvp får man på typ en vecka (jag fick det redan efter tre dagar) så gjordes nipt samtidigt som kub kan ju resultatet på mkp komma innan resultatet på nipt. Jag var mest nyfiken på hur allt hängde ihop. En bekant till mig fick dåligt resultat på nipt och valde att avbryta direkt utan att göra fvp så jag bara antog att det var en sannolikhet man fick med det med, fast säkrare och möjligt att få högre sannolikhet än 50%.
  • närkommertrean
    melittapasen skrev 2020-01-26 18:38:46 följande:

Det enda vår barnmorska gav oss som svar var att vi fått sannolikhetssiffran 1:2 på alla trisomier. När vi var och skulle göra moderkakstestet sa vår läkare dock att det rörde sig om trisomi 13 och 21. Jag och min man är dock väldigt förvirrade över den bristfälliga informationen. Nipt kan väl ändå inte visa på att barnet både skulle ha trisomi 13 och 21? Sen förstår jag inte mig på att vi ändå skulle ha fått sannolikhetssiffran 1:2 om nu nipt ska vara så säkert.

Vi gjorde kuben och Nipt-testet samtidigt, eftersom vår kommun erbjuder dessa tjänster gratis. Dock är det rutin att alltid skicka patienten vidare till att antingen göra ett moderkaksprov eller ett fostervattenprov för att få ett 100% besked.

Hmm, det låter konstigt. Att ni bara fick veta sannolikheten på kub. Det är ju svårt i den situationen också att veta vad man ska fråga om och att över huvud taget ta in informationen man får. Man blir ju så ledsen över beskedet man precis har fått. Jag hade också försökt få fram vad nipt faktiskt visade. Det kanske var så att det också visade 50% risk för trisomi 13 eller 21, precis som kub gjorde. Verkar ju konstigt om läkaren inte sa till om nipt visade större risk än kub. Jag förstår verkligen att ni känner er förvirrade! Men nu är ju iaf mkp gjort så snart vet ni till 100%. Jag håller tummarna! <3
  • närkommertrean
    melittapasen skrev 2020-01-29 15:21:36 följande:

Läkaren ringde idag för att meddela att proverna såg bra ut och att inga avvikelser kunde hittas???? Nipt är med andra ord inte så säkert trots allt....

Vad skönt att höra! Om du inte redan gjort/fått det så be om att få ett utökat rul där de tittar extra på hjärtat eftersom risken för hjärtfel och andra missbildningar ökar när nackspalten är bred. Lycka till och hoppas du får en lugnare graviditet nu och känner att du kan njuta! <3
Svar på tråden Dåligt resultat på Nipt och KUB