Inlägg från: Anonym (Mer bestämt?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mer bestämt?)

Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?

Känner någon till vad som menas med "våldtäkt" här, mer bestämt? Jag menar, i Sverige döms ju en man för våldtäkt om han har sex med en flicka under 15 år, oavsett om hon var med på det eller inte. (Vilket jag för övrigt tycker är rätt.)

Men i Turkiet är lovlighetsgränsen 18, och det är ju relativ högt. Om en 20-årig man och en flicka på 16 eller 17 har sex, för att båda vill det, så är det märkligt att mannen ska dömas för "våldtäkt". 

Någon som vet vilket det är? För att de två unga i mitt exempel gifter sig med varandra är ju inget konstigt. Har tjejen blivit gravid, så är det absolut den bästa och egentligen enda lösningen, eftersom oäkta barn samt kvinnor som fött barn utanför äktenskap, ses som parior i muslimska länder.

Men om det handlar om en "riktig" våldtäkt, d.v.s. med tvång, och i värsta fall ett överfall på en vilt främmande kvinna, så är det ju fruktansvärt. 

Så hur ligger det till..?

• Anonym (Mer bestämt?)
    pyssel skrev 2020-01-25 23:03:11 följande:
    Det ligger till så att det handlar om att legalisera barnäktenskap i ett land där hederskultur är djupt rotat och bortgifte och tvångsgifte är vanligt. Även månggifte, trots förbud i hundra år. T ex gifts syriska flickor bort till turkiska män, inte sällan som andrafruar. Tydligen har detta fått ett "uppsving" iom kriget.

Tycker du att tvångsgiftemål är "riktiga våldtäkter" eller?
    Du menar att männen ska våldta flickorna, eller påstå att de har gjort det, eller förföra flickorna - och sedan ska de "bli tvungna" att gifta sig, för att undgå förbudet mot äktenskap med barn under 18 år? Det har jag svårt att tro. Det blir ju ändå en rättsprocess, som blir pinsam för både flickan och mannen och båda parternas familjer. 

Ett giftermål är naturligtvis inte en våldtäkt, men samlagen som följer kan ju vara det om kvinnan inte vill, och om hon tvingades att gifta sig med mannen. Tyvärr är det så, att i muslimsk lag finns inte brottbeteckningen "våldtäkt inom äktenskapet"...
Svar på tråden Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?