jrockyracoon skrev 2020-01-25 08:05:49 följande:
Jag håller med dig helt om Erdogan och den oroväckande utvecklingen i Turkiet under hans ledning.
Men jag ser inte islamism som ett hot mot demokratin i Sverige. Det som hotar kvinnors rättigheter i Sverige på lång sikt är snarare extremhögerns frammarsch. Den har traditionellt försämrat kvinnors rättigheter och har fått ett stort genomslag i och med SD:s stora framgångar.
Sedan ser jag inte att vi daltar med extrema islamister i Sverige. Vi har höga fängelsestraff för terrorism och har lagstiftning mot våldtäkter, diskriminering av kvinnor, etc. Däremot har vi religionsfrihet och eftersom du värnar om människors frihet antar jag att du även värnar om allas rätt att få tro på vilken religion de själva önskar. Man kan inte lagföra åsikter i en demokrati.
jrockyracoon skrev 2020-01-25 08:22:53 följande:
Löjligt resonemang! Vi har större inkomster i Sverige än vi någonsin haft. Sveriges ekonomi går väldigt bra och har växt enormt om vi jämför med tjugo, trettio år tillbaka. Problemet är att mycket av välfärdspengarna försvinner ner i många av företagsledarnas fickor och inkomstklyftorna ökar i samhället, precis som i USA som aldrig haft en tillräcklig offensiv fördelningspolitik.
Vi har i grunden en ganska bra vård, skola och åldringsvård, men du har rätt i att vi har börjat snåla väl mycket i välfärden. Detta skulle vi enkelt kunna lösa genom att inte ha så otroligt låga skatter och ändra den politiska viljan.
Men det vill inte majoriteten av personer. De vill fortsätta rösta på högerpartier som vill hålla nere skattetrycket eller sänka det ytterligare och fortsätta försämra välfärden och fördelningen. Den politiska viljan att förändra detta finns inte just nu, folket köper lögner om att kostnader för invandrare förstör den offentliga sektorn - något som absolut inte är förklaringen till neddragningarna i den offentliga sektorn och andra problem i samhället.
En annan orsak till högervågen är att tillräckligt många har fått mer pengar och därmed gynnas av låga skatter och röstar därför höger.
Men åk du utomlands och bli invandrare själv. Det kanske får dig att inse invandrares villkor och gör dig lite klokare! Vi får hoppas att det land du väljer att åka till inte har samma syn på invandrare som du själv förespråkar.
Fortsätt leva i din lilla bubbla du, men ditt förnekande kommer bita dig ordentligt i baken en dag.