Inlägg från: Anonym (Sebben) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sebben)

Inkludera barnen och erkänna

Majja86 skrev 2020-01-29 11:57:22 följande:
    I början så förstod jag att de va ?hemligt? innan man visste om de var en fling eller något man kanske kunde leva med! Men jag har aldrig velat hålla honom hemlig, sedan så gick vi ut med att vi var tillsammans, jag träffade barnen och hans familj! Vi flyttade ihop, hans mamma och jag kom överrens riktigt bra, tills dess att hans yngsta sons mamma började sprida skit i staden vi bor i, och beblanda sig med hans mamma igen, vilket enbart höll 3 veckor innan de nu mera hatar varandra mer än pesten själv!

Hans yngsta sons mamma, vänder när hon ser mig, låter inte sin son hälsa utomhus, hon kräver att veta vad han ska köpa till sin äldsta son i presenter, hon krävde att barnen skulle ha egna rum på stört, gick inte att vänta en dag till så vi kunde lösa de när han blev barnledig! Hon verkar tycka att hon har rätten att bestämma och ringer och ljuger han full.. Så nu har jag börjat visa honom att ?sanningen? inte är sanningen, att hon manipulerar sanningen för att ha en orsak att göra honom fundersam!

De ligger så mycket bakom allting, en historia är lång!! Jag hoppas bara att han inser att jag faktiskt inte står kvar såhär mer än dessa veckor! De är inte jag som inte kan ge honom ett förhållande utan hemligheter, det är han och kan han inte ge mig de så kan han gå ifrån mig! Jag vet iaf att jag gjort allt för att ställa upp, visa att jag vill ha ett liv med han, vill inte han ha detsamma så får de stå för honom!

Men de är inte så kul att komma hem efter jobbet och röran och stöket är kvar efter barnhelgen, de är inte så kul att behöva laga sin mat själv, få upp och fixa sin frukost själv, betala för allt själv!

Så jag sa faktiskt igår, om nån vecka så inser du att du inte älskar mig längre, när jag inte är den jag är för dig så avtar känslorna för du är så van att jag reder ut ditt liv...
    Bra sagt! Det låter ju som om han är klämd och manipulerad av sitt ena ex som vill hålla dig utanför och osynlig. Att hantera bittra ex är svårt, hon ljuger nog, hotar och trixar för att han inte ska få ha någon ny i sitt liv. Oerhört fult och elakt av henne att fortsätta styra och förstöra sina barns liv, sin exmakes och även ditt liv genom den sortens beteende.

Jag och min sambo är tajta när det gäller att hantera ex. Vi håller ihop, är vänliga men distanserade. Barnen har rätt att älska alla sina föräldrar, men ingen biologisk eller bonus i familjen ska mobbas ut.

Din kärleks ex håller alltså på allt hon kan för att förstöra din relation? Ska hon nästla sig tillbaka och ta din plats? Kan det vara så illa?

Det där med hushållsarbetet tror jag inte håller som hållhake. Det var evigheter sedna vi killar inte klarade sådant själv. Bra karl reder sig själv. Det man vill ha i sin realtion är ju närhet, glädje, trygghet...
  • Anonym (Sebben)
    Majja86 skrev 2020-01-29 15:19:41 följande:
    Om exet vill nästla sig tillbaka eller inte är nog en fråga jag aldrig kommer få svar på!

Har dock funderar på de många gånger!

Är dock inte de minsta svartsjuk på henne i sig, utan har mer misstycke i att hon anser sig ha rätten att bestämma vem som är god nog åt sitt ex som hon lämnade för att han inte gjorde som hon tycker/tänker osv!

Och så fort äldsta sonen frågade ?kan jag säga att du är min extra mamma? så började allt gå åt helvete, så jag misstänker att hennes son berättat vad sin bror sagt och vad han ser mig som, hon känner sig där hotad för att hon byts ut från den Rollen och är ?bara? Mamma till äldsta pojkens lillebror! De var efter de som hon börja kräva skilda sovrum, att inga husdjur skulle skaffas, att jag inte får tvätta hennes sons kläder osv osv! Och att pappan måste gå ut med barnen minst 3 timmar om dagen för aktivering, de skulle tvingas ner och bada, hon kunde ringa 8 gånger om dagen för att säga samma sak!

Sådant man stör sig på i längden eftersom ingen av oss frågat om råd!!

Vi klarar av livet själv och behöver ingen som berättar att utomhusaktiviteter är gynnsamma för alla oavsett ålder, vi vet att djur innebär ansvar, vi vet allt!!!
    Oj! Varningslampor i massor! Du är helt klart utsatt för en sorts omfattande mobbning. Exet tar all sin kraft och med hot, tjat och list gör hon precis allt för att du ska puttas bort från familjen. Och hon har ju så gott som lyckats. Det är en sorts psykisk misshandel av dig som exet sysslar med och hon använder din kärlek och hans barn som vapen, allt i syfte at thelt eliminera dig ur deras liv.

Det här är välkänt i andra länder, men jag hittar inget på svenska om det. Läs på och visa din kärlek. Ni kan bara klara den här sortens psykiska terror om ni står enade. Det är inte ett friskt beteende från exet och det verkar vara vanligare och vanligare med elka ex som inte kan släppa och gå vidare efter separationer.

https://www.thedivorcemagazine.co.uk/step-parent-alienation/
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-01-30 06:56:45 följande:

Bor du alltså ändå hos honom under de här fem veckorna av lugn och ro för honom?

Vad är det då han behövde vila från?

Eller, menar du att han prövar om du kan gå in helt under hans regler att hålla käften, ligga med honom, bara umgås med de av dina vänner som han godkänner osv. Och att han dessutom blir sur för att du inte stiger upp och väcker honom på morgonen, städar hans lägenhet, fixar hans frukost, diskar hans disk osv.

Allvarligt, TS, vill du verkligen ha ett förhållande där du förväntas att ge och ge och han bara kräver saker av dig, begränsar ditt umgänge med vänner och dessutom får dig att tro att det är du som skall ändra på dig för att förhållandet skall fungera?

Det är ett märkligt fokus på snubben och om hushållsarbetet. Snubben och barnen är under rejäl press från ett ex som använder all list, skitsnack om rejäla gränser och fördolda hot helt i syfte att mobba bort TS ur hela familjebildningen. Det är ju där problemet ligger. Och jag får inte intrycket att snubben kräver massa service - han försöker ha ett bra hem för sina barn och han får elakheter från exet om han inkluderar TS mycket i sitt liv. Exets mobbning är problemet tillsammans med TS och snubbens oförmåga att snacka ihop sig. Och snälla TS, släpp tankarna om tacksamhet för hushållsarbete - ingen av oss som sysslar med mest markservice kan räkna med sånt - vi måste sätta våra gränser och lära de andra i familjen att göra en del. Är jag borta några dagar så ser det ut som faen hemma men de har ju inte svultit.. igår fick jag ene tonårsgrabben att hänga upp tvätt och den andre fixade middagen (men köket var en röra efteråt..) Morsan var och spontan-shoppade och kom hem sent..
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-01-30 08:51:25 följande:
    Om han nu är under sådan hård press får han väl antingen släppa TS eller sätta ner foten för exet för han beter sig som en riktig skitstövel mot henne i nuläget och kräver saker av henne som han inte själv är villig att ge.

Han är en väl ändå vuxen man och inte någon stackars liten snubbe som du försöker få det till?

Och varför tycker du att hans beteende gentemot TS är OK när han blir sur för att hon inte stiger upp på morgonen så att han kommer iväg i tid, eller när han kommenterar att det är stökigt fast hon städar undan det hon dragit fram.

Men efter vad du skriver i slutet av det här inlägget låter det som att du är i samma medberoende som TS och verkligen tror att någon annan har rätt att bete sig på där mot dig också. Beklagar i så fall att du också lever i en osund relation.
    Han är vuxen och har många saker att hantera, vilket han ju gör så gott han kan. Du behöver inte förminska honom föraktfullt. Du har inte hört hans version.

Det är sannolikt så att han måste väga och kanske behöva offra saker pga de olika krav och missnöjdheter som exet främst, men även ny kärlek och barn ställer.

Det är väldigt lätt här på FL att alltid alltid lägga alla skuld och alla krav på mannen i alla sorters situationer. Otroligt ålderstiget. Vad har exet för ansvar och vad har TS själv för ansvar?

Jag börjar tänka at tom jag var i snubbens sits skulle jag flytta med barnen och avsluta alla pressande relationer och istället dejta kvinnor bara för tillfälliga kontakter. 
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-01-30 09:14:03 följande:
    Om du läst mina inlägg ser du kanske att jag frågat TS varför hon går med på alla hans nycker. Självklart har hon ett ansvar och det är att inte låta sig bli illa behandlad och avsluta relationen om han inte kan ge henne det hon behöver i deras relation. Vad som däremot inte är hennes ansvar är att bara låta situationen pågå och stå ut med att bli behandlad som han behandlar henne.

Snubben kan inte flytta med barnen hur som helst eftersom det finns två mammor som också har sitt att säga om var barnen skall bo. Att dejta kvinnor för tillfälliga kontakter kan han ju självklart göra, men frågan är hur eftertraktad han skulle vars på marknaden om han inte kan hålla rent omkring sig. Inte så kul att komma hem till en kk som har ett grisigt hem och skitiga lakan kan jag tänka mig.

Men där låter det ju som att du har ett bättre läge. Du verkar ju vara den husliga i ditt förhållande. Kanske skulle vara en chans för dig att få lite uppskattning också!
    Jag har inget problem med hushållsarbete, jag skulle gjort det själv om jag levde ensam med tonåringarna och hade kvinnor vid sidan om.

Jag vet int eom vi ska förminska snubben genom att kalla honom nyckfull. Jag vet att man inte kan flytta så lätt när det finns ex med i bilden. Det var bara min känsla.

TS ska såklart inte bli illa behandlad utan behöver tillsammans med snubben komma fram till hur vardagen med den mobbande exet ska hanteras. Jag och min sambo har kommit överns om gränser mot ett ex och hur vi agerar rakryggat vänligt men med integritet/respekt mot exet. Exet i vårt fall har nog beteendestörningar inom normaliteten (ensam, rätt bitter mot min sambo, krånglar och är elak om allt som föräldrar ska samverka om. Barnen blir så olyckliga...)
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-30 10:52:05 följande:
    Du tycker det ja. Men hon vill inte ha med dig att göra. Det är bara så det är. Det spelar ingen roll vad du tycker, hon håller inte med dig. Och hon har faktiskt rätt till sin åsikt lika mycket som du har rätt till din. Hon har förmodligen också tusen skäl till varför hennes åsikt är korrekt. 

Att du inte tycker om din systersons pappa är nog lite mer överkomligt för dig än det är för henne att hennes barn ska behöva vistas med dig i sitt hem. Din systerson är din systers ansvar. Inte ditt ansvar. Den här mamman som inte gillar dig, hennes barn är hennes ansvar. 

Jag säger inte detta för att vara taskig mot dig eller för att försvara henne men rent krasst så är det lite skillnad. 

Jag tycker att du ska försöka släppa fokus på vad hon gör och koncentrera dig mer på vad din s k man gör och inte gör. 
    Lite skumt är det att försvara handlingar som handlar oim att exkludera. Ingen har påstått att TS och exet ska vara bsäta vänner, men om de skiter i varandra osv hela tiden och exet jobbar stenhår för att mobba ut TS som mest tänke rpå hushållsarbetet - ja, då förstår jag snubbe som blir pressad och behöver markera sitt space. Att han varit hemlig med TS handlar väl bara om att hans galna gränslösa ex inte ska förstöra hela hans familj...

Har man bonusrelationer ska man inte skita i varnadra eller mobba bort någon. Det gäller att bete sig schysst, det verkar inte vara fallet här. 

https://mama.nu/mamaliv/7-tips-till-dig-som-lever-i-bonusfamilj-eller-snart-ska-bilda-en/

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/03/27/vanligt-att-kanna-utanforskap-i-bonusfamilj-lat-ocksa-bonusforaldern-bestamma-i
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-30 12:17:39 följande:
    Ja, men det är ju likväl bara "snubben" som kan hantera det. Det är han som står mittemellan och det är han som gör valet att exkludera sin tjej för att undvika obekväma situationer för sig själv. Det är lättare för honom att skylla på att tjejen måste vara hemlig av olika anledningar än att gå in i en konflikt med sitt barns mamma. Och hans tjej har ju hitintills snällt funnit sig i det. Han gör det som är enklast för honom själv.
    Det var ju sant men också ett förenklat sätt att se på det och lägga precis allt ansvar på snubben. TS vill ha snubben, pyssla i hushållet och så vill hon ha nära relation med snubbens barn och så vill hon skit i exet. Hon kanske behövde ta ansvar för att ta en lite lättare roll i hushållet, att vara bonusmorsa med lite disans, stötta snubben med balansgångne och med honom ha en enad fron mot exets gräsnlösa mobbning. Hon borde ta ansvar för sig själv, vad hon vill och kan jämka och i vilken hastighet. Hon ska varken vara dörmmatta/hushållslav (som ingen bett henne vara) eller dominera och ta över som totalmorsa i den bonusfamiljen.

TS och snubben eller bara snubben borde ta ett rejält snack om integritet och gränse rmed exet. Exet bestämmer i sit thushåll men kan inte ha så mycket att säga till om hemma hos sitt ex. Snubben är vuxen och kan nog ta hand om ungar bättre än den där elaka ex.

Exet är den som har mest ansvar av alla här. Hon klampoar in på snubbens privatlig, joxar med barnen och massor av hot/list/konstigheter för at tmobba ut TS som bara vill diska och städa och vara mamma åt exets barn. Nu raljerar jag lite för att göra poäng.

Det är väldigt lätt att skylla allt ansvar på ena könet i det här trådarna. Som om vi levde på 1700-talet då vi killa hade ansvar för det mesta. Så är det inte längre. T o m på 1700-talet hade en galen ex inte fått göra så här, lägga sig i en annan familjs vardag och få sin ex-snubbes nya kärlek att behöva smyga..
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-30 12:17:39 följande:
    Ja, men det är ju likväl bara "snubben" som kan hantera det. Det är han som står mittemellan och det är han som gör valet att exkludera sin tjej för att undvika obekväma situationer för sig själv. Det är lättare för honom att skylla på att tjejen måste vara hemlig av olika anledningar än att gå in i en konflikt med sitt barns mamma. Och hans tjej har ju hitintills snällt funnit sig i det. Han gör det som är enklast för honom själv.
    Om jag var snubben skulle jag be båda kvinnorna att backa rejält. Barnen måste gå först. De borde nog skyddas psykiskt från åtminstone det galan exets skumma värderingar. Hon låter ju inte riktigt sund. 

Det ska till väldigt bra kärlek för att hålla kvar mig om jag var snubben. Hushållsarbetet skulle jag inte ge mycket för. Bättre om man samsas om det och lär ungarna delta än att ha en tjej som totalservar. Låter ju som på min gammelmorfars tid...
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-30 12:41:08 följande:
    Det var ju en lite väl svartvit bild du målar upp. Det är mannens ansvar att sätta gränser mot sitt ex och det är majjas ansvar att sätta gränser mot sin s k man.

Han är den som har valt exet och att skaffa barn med exet. Han har sedan valt att bli tillsammans med majja och bjuda in henne i sitt liv. Han har sedan gjort andra mer tveksamma val. Majja kan välja om hon accepterar hans val eller inte. Hon kommer aldrig att kunna tvinga honom att sätta gränser mot exet men hon kan välja vilka gränser hon vill låta andra behandla henne själv.
    Tvärtom, det är du som ser det svartivtt genom att bara se snubbens roll och låta kvinnorna vara helt ansvarslösa, som om de var omyndiga typ.

Det är verkligen alla tre vuxnas roll att ta ansvar och bete sig schysst. TS kan vilja skita i exet och ha snbbens hem som sitt hushåll men just det har ju triggat att snubben (och med exets hot och påverkan i familjen) bett TS att backa. 

Naturligtvis har han valt exet som mamma och han har öven valt att vara ihop med TS och han har valt att be henne backa och var hemlig. Det är det som han behöver balansera och kanske förändra.

Men försök inte låtsas att de två vuxna kvinnorna inte har något ansvar alls, att de inte har ansvar om hur de hanterar den miljö som de vistas i där snubben och hans barn finns. 

Exet har väl också ansvar för att hon skaffad ebarn med snubben, hon valde väl honom med. Och TS har ansvar för at thon valt att ge sig in i detta helt och hållet.

Du skriver ju fullständiga självklarheter för att svarvitt försöka läaa allt ansvar poå snubben som står mitt i korselden mellan två rätt mysko kravställare. Tcker du att båda könen är jämställda i ansvar eller är det så att du jobbar för att återinför patriarkatet socialt och kanske även juridiskt?
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-30 13:11:50 följande:
    Det handlar inte om att han är man. Det handlar om att han står mittemellan. Ska jag upprepa? Han valde exet. Han valde att skaffa barn. Med exet. Han har valt att ta in majja. Han står mittemellan och han väljer det som är lättast för sig själv. Är det nån som är ett mähä så är det han, enligt mig är han det.

Sen tror jag inte att det är lätt att vara den som står mittemellan och ska få det att funka mellan alla parter men det är likväl hans ansvar. Som förälder och som den som bär med sig barn in i relationen.
    Sant. Jag upprepar. Även hon valde snubbem. Även exet valde att skaffa barn. Med snubben. Även TS har valt att gå ihop med snubben.

Han står absolut mittemellan två gränslösa kvinnor som inte vill samverka det misnt amed varandra utan bara lägger ansvar på snubben. 

Alla människor väljer det som är lättast och bäst utifrån sin situation. Inte bara ansvarslösa män, utan även helt ansvarslösa kvinnor utan gränser. Människor gör så.

Det är inte lätt att vara snubben, det är sant. Jag upprepar. Vore jag honom skulle jag be båda kvinnorna som inte kan diskutera gränser, samverka med honom för barnens och alla deras bästas skull - jag skulle be dessa kvinnor backa rejält. 

Och de tär väl det han ser ut att göra nu. Förstår honom helt. Hoppas att han lyckas få det lugnare och lyckligare för sig själv och barnen.
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-30 13:41:31 följande:
    Varken majja eller exet står mittemellan. Exet vill inte ha kontakt med majja och behöver rent krasst inte ha det heller. Majja kan inte tvinga henne hur mycket hon än skulle vilja. Hon kan lika gärna ställa sig och banka sitt huvud i väggen än att försöka förmå exet att prata med henne. Det är mannen och exet som måste samarbeta kring deras gemensamma barn. Det borde också ligga i mannens intresse att samarbeta med majja så att de kan leva ett liv ihop som även funkar för henne. Men i stället för att stånga sitt huvud blodig över saker som majja tycker att andra borde göra så är det bättre att hon ser till att värna sina egna gränser. 

Ja, det är intressant att se hur "snubben" väljer att göra när det kommer gränser, inte bara från ena hållet utan även ifrån det andra hållet. 
    Det är inte så att det bara är snubben som står mitt emellan. Även kvinnor har ansvar för sin situation och inte bara män. Att inte förstå detta sampel och gränssätta bonusfamiljelivet ju huvudanledningen till situationen. Exet är det störtsa giftpillret, kan hon skärpa sig och backa så löser sig mycket.

Exet står mitt emellan snubben och TS. Exet vill ha bort TS och hon vill att snubben ska lyda hennes alla nycker som hon lägger näsan i blöt hemma hos honom fast de är skilda.

TS står mitt emellan exet och snubben. Hon vill skita i exet och inte ha med henne att göra, däremot vill hon vara nära exets barn i vardagen. Hon vill inte bejöva vara hemlig med snubben (vilket jag verkligen kan förstå), hon vill vara med snubbe och hon är lite för obsessed med att ta hand om hemmet och sannolikt ta över det...

Äve kvinnor måste kunna tolerera varandra i en bonusfamilj, det är inte killars uppgift att vara någon sorts stötdämpare mitt emellan.
  • Anonym (Sebben)
    Roligt att se att det går framåt! Heja!

Häng nu inte upp ditt liv bara på att särbon ska klara alla sina åtaganden och orka med en kärleksrelation med. Risken finns att han kraschar.

Var schysst och snäll, men inte plåster. Och gör kul grejer vid sidan om med vännerna med, jobba så gott du kan och sköt ditt hem. Var rädd om dig.
Svar på tråden Inkludera barnen och erkänna