Inlägg från: Anonym (Brigit) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Brigit)

Inkludera barnen och erkänna

Majja86 skrev 2020-01-29 15:23:53 följande:

Absolut, jag håller med dig där om att sysslorna inte är en enda människas jobb, men under tiden ja varit arbetssökande och sprungit runt som vikarie så har ju jag haft den tiden att slå död på! Hellre göra något nyttigt än att bara sitta!

Men nu när vi bor på skilda håll, även om jag är hos han dagligen så tänker jag inte sköta om hans hem längre! Varför ska han ta åt sig äran för något han inte gjort!

Allt är ju ganska enkelt, gå vidare i förhållandet vi haft dessa månader och våga satsa, går de sen åt helvete så gör de!

?Han vill inte göra äldsta sonen ledsen om de inte håller? men ska vi då ha de såhär resten av livet då? Ingen säger att vi håller om 5 veckor, om 5 månader eller 5 år, men ska man tänka så kan man leva ensam för alltid isf! Man kan inte gå att tänka på ?tänk om de inte funkar? för de förstör allt!

Man tar dagen som den kommer, man vet aldrig vad länge man lever heller!!

Okej, jag förstår. Är man arbetslös har man ett annat läge men det är bra att du låter bli nu då.

Nej, man kan inte gå och oroa sig i all evighet för om det inte funkar, men framförallt funkar inte detta för dig längre. Det är ju det som är att vara i en relation som funkar, att båda har gränser som fungerar. Nu har du satt din gräns.

Det här med yngsta sonens mamma, att vara frånskild och inte bo med sitt barn hela tiden, att ha ett barn som lever med någon man inte känner, det är nog svårare än man kan tänka sig. Irrationellt beteende kanske, men mänskligt. Behöver inte alls handla om vad du och mannen har utan jag skulle tippa på att hon inte vill ha en "extramamma" till sin son. Där känner hon kanske ett hot ifrån dig, att du vill gå in på hennes område?
  • Anonym (Brigit)
    Majja86 skrev 2020-01-29 17:22:24 följande:
    De är inte skilda, de va inte ens förlovade och det har varit slut i snart 4 år mellan dem!
    Okej, då har jag missat detaljerna men jag tycker inte heller att det är väsentligt om de har haft sin relation på papper eller inte, eller hur många år som har gått sen det tog slut. Det jag pratar om är att som mamma, att lämna sitt barn till pappan och veta att det barnet träffar någon som du inte känner, och om hon känner hotet av att du vill träda in på hennes område? Jag pratar alltså inte om mannen, jag pratar om barnet. Hennes område som mamma. 
  • Anonym (Brigit)
    Majja86 skrev 2020-01-29 19:08:56 följande:

Förstår absolut ditt synsätt ?att veta att någon annan har en kvinnlig roll för mig barn hos sin pappa? MEN hon vägrar att träffa mig, hon lämnar inte ens sin son till pappan om jag är med, hon ringer efter min kille trots att avståndet är kanske 30 m!

Hon vänder utomhus, hon har inte hälsat ens på håll!

Äldsta sonens mamma har kontakt med mig dagligen mer eller mindre än idag! Hon skickar filmklipp och bilder på äldsta pojken och berättar när nått händer i hans liv!

Jag förstår att hennes beteende är irrationellt men det betyder att den äldste sonens mamma känner sig trygg medan den yngste sonens mamma inte gör det. Vad det beror på är svårt att säga men jag tror inte att man kan forcera henne att känna sig trygg. Däremot har ju även du gränser så att din man, om ni fortsätter, inte tillåter skitsnack men samtidigt, hon vill inte ha med dig att göra och det har ju hon på något sätt rätt att känna.

Men du får väl ta en sak i taget. Om mannen ändå inte ingår i din framtid så gör inte hon heller det.
  • Anonym (Brigit)
    Majja86 skrev 2020-01-29 21:35:19 följande:

Jag hoppas ju att mannen ska va min framtid! Därav tråden!! Få perspektiv på alla olika sätt, inte bara sitt egna inrutade mönster!

Men bara för att man har barn ihop så innebär inte de att man har rätt att styra någon människas liv, de har man inte annars heller!

Hon hade sambo själv under 2 år med sin pojk.. Så hon har ju gått vidare själv även om hon nu är singel för att han inte heller passade hennes normer och värderingar!

Men du ser ju inte skillnaden i det jag försöker säga, jag pratar inte om att ha gått vidare, jag pratar inte om att hon har hängt upp sig på mannen, jag pratar om att det handlar om barnet.

Nu säger inte jag att jag vet, för jag kan inte veta, men du har nämnt att den äldsta sonen vill kalla dig extramamma. Det kanske den yngsta har nämnt för henne och inför henne kan du se ut som en totalt gränslös människa som vill gå in och vara mamma till mannens barn. Det händer ju faktiskt att kvinnor utan barn romantiserar lite kring att vara bonusmammor och att en del går över gränser. Det ingår ju lite i bilden du ger av att städa och ta om hand också, du skulle kunna tas för att vilja ta en mammaroll. Sånt kan vara känsligt.

Om du vill ha andra perspektiv så tycker jag att du ska fundera på det perspektivet också.
  • Anonym (Brigit)
    Majja86 skrev 2020-01-30 06:22:08 följande:
    Så du menar att bara för att jag tycker om att ha de rent och snyggt, att jag anser att barn ska slippa se oreda, disk, ha mat så är jag ute efter att ta mammornas roll?

Nej absolut inte, båda barnen har mammor, jag har aldrig velat ha någon roll som mamma till hans barn, eftersom båda två har sina mödrar!

Jag är väldigt principfast där och det var inte jag som gav ?bonusmamma? rollen liv utan de va killen och hans äldsta son!

Men att jag tar hand om hemmet beror mer på att jag är där 5 dagar i veckan av 7, att disken är tagen och att de är undanplockat i MIN närhet är för min skull lika väl som för att barn ska slippa vänta på tallrikarna!

Så nej jag försöker inte romantisera någon roll där jag är någon bonusmamma, Det enda jag vill med barnen där är att vara en vuxen förebild de kan vända sig till de dagar de är här, kunna utstråla trygghet och vänlighet men som sagt båda barnen har mammor, ingen har någonsin tvingat dem till nått de inte vill med relationer..

Och sen, den äldsta sonen såg ju henne som ?bonusmamma? under de året de var tillsammans och de har fortfarande tät relation även om den blivit sämre från hans sida!

Hans mamma berättar som sagt saker för mig mig!
    Vad vet du om hur det var för henne att vara "bonusmamma"? Det kanske inte var så lätt för henne. Att få barn ihop med någon som har barn sen tidigare innebär ett helvete för många. Eller är det där det skaver, att du gått in och tagit över hennes roll i och med att äldste sonen vill kalla dig för extramamma men har tappat kontakten med henne? 

Oavsett vad det är, du kan berätta hundra saker om henne, jag skulle kunna komma på anledningar till varje grej, varför hon gör som hon gör, jag skulle kunna göra henne mänsklig, men det kanske inte du vill? Och ärligt talat, spelar det någon roll? Vad hon gör är inte det väsentliga, det väsentliga är vad din s k man gör. Eller har jag fel? Han står närmare henne än vad du gör, han kanske rentav ser varför hon gör som hon gör, han kanske förstår henne på något sätt. Det är väl bra, men han får inte låta dig offra dig under tiden. Och du själv måste sätta gränser. Det gör du ju nu.
  • Anonym (Brigit)
    Majja86 skrev 2020-01-30 10:26:40 följande:
    Jag ser henne som mänsklig i alla avseenden även om jag tycker att de är ?småsint? att inte ens kunna hälsa och skaffa sig en bild av en person, utan döma innan man lärt känna någon oavsett vad!

Jag tycker att man ger personer en chans innan man dömer dem, annars skulle man aldrig skaffa sig en vän någonsin!

Hade hon bara gett mig en chans så kanske hon med skulle se det den andra mamman ser, en vänlig tjej som faktiskt ser till att barnen har de rent och snyggt, att barnen är hela och rena, att de är mätta och att de får uppmärksamhet och får utlopp för lek och aktiviteter!

Jag tycker inte om den som min systersons pappa är tillsammans med, men jag accepterar henne som kvinnlig förebild och pratar med henne när hon är k närheten, jag önskar inte ens mina ovänner hennes närhet men jag kan svälja de när det kommer till barnet, barnet ska gå först!! Oavsett!!
    Du tycker det ja. Men hon vill inte ha med dig att göra. Det är bara så det är. Det spelar ingen roll vad du tycker, hon håller inte med dig. Och hon har faktiskt rätt till sin åsikt lika mycket som du har rätt till din. Hon har förmodligen också tusen skäl till varför hennes åsikt är korrekt. 

Att du inte tycker om din systersons pappa är nog lite mer överkomligt för dig än det är för henne att hennes barn ska behöva vistas med dig i sitt hem. Din systerson är din systers ansvar. Inte ditt ansvar. Den här mamman som inte gillar dig, hennes barn är hennes ansvar. 

Jag säger inte detta för att vara taskig mot dig eller för att försvara henne men rent krasst så är det lite skillnad. 

Jag tycker att du ska försöka släppa fokus på vad hon gör och koncentrera dig mer på vad din s k man gör och inte gör. 
  • Anonym (Brigit)
    Majja86 skrev 2020-01-30 11:50:21 följande:

Nu ska du inte tala innan du vet vems ansvar min systerson är!

Jag har själv tagit hand om honom i 5 år då min syster är avliden!

Jag tog hand om precis allting för att hans pappa är lika inkompetent som förälder som pappans tjej är!

Absolut så är barnens ens ansvar de säger jag ingenting om.. Hon har säkert sina egna tankar och tycker att hon har rätt!

Men JAG anser att man dömer inte en människa man inte känner, man sätter inte bara en stämpel på en människa utan att ha en jävligt god anledning!

Men det är jag och mina tankar!!!

Men jag har heller aldrig velat ta någons roll heller, och jag kan be om ursäkt för att jag vill att de ska va snyggt och städat, att de ska finnas mat! Absolut, om någon anser att jag är totalt dum i huvudet som tänker på barnen i första hand än mig själv eller andra vuxna människor så absolut!!!

Men nu handlar inte tråden om hur nått ex behandlar mig heller!! Jag skiter fullständigt i henne, de är inte henne jag ska leva med! Men hennes barn ska eventuellt vistas under någon helg med mig, men å andra sidan så får inte farmorn heller träffa sitt barnbarn så jo jag tycker nog att hon har lite skevt synsätt på människor!!!!

Men det är faktiskt du som tar upp hur hon beter sig. Och jag ber om ursäkt och beklagar din systers bortgång.

Det är ändå så att hur du anser att en annan människa borde bete sig kommer inte att skapa någon förändring utan vilka gränser du väljer att sätta kring dig själv. Du har ju satt gränser nu och jag håller tummarna för att du fortsätter med det.
  • Anonym (Brigit)
    Anonym (Sebben) skrev 2020-01-30 12:09:07 följande:
    Lite skumt är det att försvara handlingar som handlar oim att exkludera. Ingen har påstått att TS och exet ska vara bsäta vänner, men om de skiter i varandra osv hela tiden och exet jobbar stenhår för att mobba ut TS som mest tänke rpå hushållsarbetet - ja, då förstår jag snubbe som blir pressad och behöver markera sitt space. Att han varit hemlig med TS handlar väl bara om att hans galna gränslösa ex inte ska förstöra hela hans familj...

Har man bonusrelationer ska man inte skita i varnadra eller mobba bort någon. Det gäller att bete sig schysst, det verkar inte vara fallet här. 

mama.nu/mamaliv/7-tips-till-dig-som-lever-i-bonusfamilj-eller-snart-ska-bilda-en/

svenska.yle.fi/artikel/2019/03/27/vanligt-att-kanna-utanforskap-i-bonusfamilj-lat-ocksa-bonusforaldern-bestamma-i
    Ja, men det är ju likväl bara "snubben" som kan hantera det. Det är han som står mittemellan och det är han som gör valet att exkludera sin tjej för att undvika obekväma situationer för sig själv. Det är lättare för honom att skylla på att tjejen måste vara hemlig av olika anledningar än att gå in i en konflikt med sitt barns mamma. Och hans tjej har ju hitintills snällt funnit sig i det. Han gör det som är enklast för honom själv.
  • Anonym (Brigit)
    Anonym (Sebben) skrev 2020-01-30 12:31:48 följande:
    Det var ju sant men också ett förenklat sätt att se på det och lägga precis allt ansvar på snubben. TS vill ha snubben, pyssla i hushållet och så vill hon ha nära relation med snubbens barn och så vill hon skit i exet. Hon kanske behövde ta ansvar för att ta en lite lättare roll i hushållet, att vara bonusmorsa med lite disans, stötta snubben med balansgångne och med honom ha en enad fron mot exets gräsnlösa mobbning. Hon borde ta ansvar för sig själv, vad hon vill och kan jämka och i vilken hastighet. Hon ska varken vara dörmmatta/hushållslav (som ingen bett henne vara) eller dominera och ta över som totalmorsa i den bonusfamiljen.

TS och snubben eller bara snubben borde ta ett rejält snack om integritet och gränse rmed exet. Exet bestämmer i sit thushåll men kan inte ha så mycket att säga till om hemma hos sitt ex. Snubben är vuxen och kan nog ta hand om ungar bättre än den där elaka ex.

Exet är den som har mest ansvar av alla här. Hon klampoar in på snubbens privatlig, joxar med barnen och massor av hot/list/konstigheter för at tmobba ut TS som bara vill diska och städa och vara mamma åt exets barn. Nu raljerar jag lite för att göra poäng.

Det är väldigt lätt att skylla allt ansvar på ena könet i det här trådarna. Som om vi levde på 1700-talet då vi killa hade ansvar för det mesta. Så är det inte längre. T o m på 1700-talet hade en galen ex inte fått göra så här, lägga sig i en annan familjs vardag och få sin ex-snubbes nya kärlek att behöva smyga..
    Det var ju en lite väl svartvit bild du målar upp. Det är mannens ansvar att sätta gränser mot sitt ex och det är majjas ansvar att sätta gränser mot sin s k man.

Han är den som har valt exet och att skaffa barn med exet. Han har sedan valt att bli tillsammans med majja och bjuda in henne i sitt liv. Han har sedan gjort andra mer tveksamma val. Majja kan välja om hon accepterar hans val eller inte. Hon kommer aldrig att kunna tvinga honom att sätta gränser mot exet men hon kan välja vilka gränser hon vill låta andra behandla henne själv.
  • Anonym (Brigit)
    Anonym (Sebben) skrev 2020-01-30 12:57:05 följande:
    Tvärtom, det är du som ser det svartivtt genom att bara se snubbens roll och låta kvinnorna vara helt ansvarslösa, som om de var omyndiga typ.

Det är verkligen alla tre vuxnas roll att ta ansvar och bete sig schysst. TS kan vilja skita i exet och ha snbbens hem som sitt hushåll men just det har ju triggat att snubben (och med exets hot och påverkan i familjen) bett TS att backa. 

Naturligtvis har han valt exet som mamma och han har öven valt att vara ihop med TS och han har valt att be henne backa och var hemlig. Det är det som han behöver balansera och kanske förändra.

Men försök inte låtsas att de två vuxna kvinnorna inte har något ansvar alls, att de inte har ansvar om hur de hanterar den miljö som de vistas i där snubben och hans barn finns. 

Exet har väl också ansvar för att hon skaffad ebarn med snubben, hon valde väl honom med. Och TS har ansvar för at thon valt att ge sig in i detta helt och hållet.

Du skriver ju fullständiga självklarheter för att svarvitt försöka läaa allt ansvar poå snubben som står mitt i korselden mellan två rätt mysko kravställare. Tcker du att båda könen är jämställda i ansvar eller är det så att du jobbar för att återinför patriarkatet socialt och kanske även juridiskt?
    Det handlar inte om att han är man. Det handlar om att han står mittemellan. Ska jag upprepa? Han valde exet. Han valde att skaffa barn. Med exet. Han har valt att ta in majja. Han står mittemellan och han väljer det som är lättast för sig själv. Är det nån som är ett mähä så är det han, enligt mig är han det.

Sen tror jag inte att det är lätt att vara den som står mittemellan och ska få det att funka mellan alla parter men det är likväl hans ansvar. Som förälder och som den som bär med sig barn in i relationen.
  • Anonym (Brigit)
    Anonym (Sebben) skrev 2020-01-30 13:22:28 följande:
    Sant. Jag upprepar. Även hon valde snubbem. Även exet valde att skaffa barn. Med snubben. Även TS har valt att gå ihop med snubben.

Han står absolut mittemellan två gränslösa kvinnor som inte vill samverka det misnt amed varandra utan bara lägger ansvar på snubben. 

Alla människor väljer det som är lättast och bäst utifrån sin situation. Inte bara ansvarslösa män, utan även helt ansvarslösa kvinnor utan gränser. Människor gör så.

Det är inte lätt att vara snubben, det är sant. Jag upprepar. Vore jag honom skulle jag be båda kvinnorna som inte kan diskutera gränser, samverka med honom för barnens och alla deras bästas skull - jag skulle be dessa kvinnor backa rejält. 

Och de tär väl det han ser ut att göra nu. Förstår honom helt. Hoppas att han lyckas få det lugnare och lyckligare för sig själv och barnen.
    Varken majja eller exet står mittemellan. Exet vill inte ha kontakt med majja och behöver rent krasst inte ha det heller. Majja kan inte tvinga henne hur mycket hon än skulle vilja. Hon kan lika gärna ställa sig och banka sitt huvud i väggen än att försöka förmå exet att prata med henne. Det är mannen och exet som måste samarbeta kring deras gemensamma barn. Det borde också ligga i mannens intresse att samarbeta med majja så att de kan leva ett liv ihop som även funkar för henne. Men i stället för att stånga sitt huvud blodig över saker som majja tycker att andra borde göra så är det bättre att hon ser till att värna sina egna gränser. 

Ja, det är intressant att se hur "snubben" väljer att göra när det kommer gränser, inte bara från ena hållet utan även ifrån det andra hållet. 
  • Anonym (Brigit)
    Anonym (Sebben) skrev 2020-01-30 14:04:36 följande:
    Det är inte så att det bara är snubben som står mitt emellan. Även kvinnor har ansvar för sin situation och inte bara män. Att inte förstå detta sampel och gränssätta bonusfamiljelivet ju huvudanledningen till situationen. Exet är det störtsa giftpillret, kan hon skärpa sig och backa så löser sig mycket.

Exet står mitt emellan snubben och TS. Exet vill ha bort TS och hon vill att snubben ska lyda hennes alla nycker som hon lägger näsan i blöt hemma hos honom fast de är skilda.

TS står mitt emellan exet och snubben. Hon vill skita i exet och inte ha med henne att göra, däremot vill hon vara nära exets barn i vardagen. Hon vill inte bejöva vara hemlig med snubben (vilket jag verkligen kan förstå), hon vill vara med snubbe och hon är lite för obsessed med att ta hand om hemmet och sannolikt ta över det...

Äve kvinnor måste kunna tolerera varandra i en bonusfamilj, det är inte killars uppgift att vara någon sorts stötdämpare mitt emellan.
    Hur gör du det då? Säger åt henne att skärpa sig? Skulle du lyssna på det om du hade ditt huvud inställt på att världen ser ut på ett visst sätt? Det är väl ändå när vi stöter på gränser som vi märker att vi inte kommer någon vart som vi blir tvungna att förhålla oss, vare sig vi vill eller inte. 

Exet står inte mittemellan snubben och majja, hon har inget med majja att göra och behöver inte ha det heller. Det är pappan till sitt barn hon måste samarbeta med. Gör hon inte det så kan det bli konsekvenser. Hon kan göra ganska mycket innan det blir konsekvenser, rättstvister och sånt som båda förmodligen inte har någon som helst önskan att utsätta sitt barn för. Men majja har hon inget egentligt ansvar inför. 

Jag vet inte, du kanske inte märker det själv, men du är väldigt snabb på att anmärka på om man säger något ont om mäns beteenden, men du själv vill gärna komma med insinuationer om kvinnor och lådvin, och att "även kvinnor" måste kunna tolerera varandra, med mera. Det slinker ut lite grodor då och då...
  • Anonym (Brigit)
    Rudbeckius skrev 2020-01-30 14:08:20 följande:
    Detta är ju ett urgammalt vanligt scenario för oss människor - det kallas ju triangeldrama helt enkelt, här med barn inblandadeGlad

Jag håller med om att det är en allldes äkta triangel, inte alls bara en man i mitten av en svår situation med press från flera håll.
    Triangeldrama innebär väl att två killar är kära i samma tjej, och tjejen är kär i båda, eller oavsett vilket antal av samma kön. Såvida exet inte är kär i mannen och försöker få honom tillbaka, så är inte detta ett triangeldrama överhuvudtaget. Precis så här komplext kan det vara när en part har med sig ett barn in i relationen. Det är att göra det väldigt enkelt och faktiskt lite nedvärderande att kalla det för triangeldrama. 
  • Anonym (Brigit)
    Rudbeckius skrev 2020-01-30 15:01:37 följande:
    Det finns många sorters triangeldraman. Jag tycker inte vi ska fästa oss vid heteronorm och att det måste handla om vanlig tonårskärlek, triangeldraman finns i familjer och bland kompisar, även arbetskollegor, se länk nedan.

Exet har helt klart för mycket intresse kvar hos snubben, hon vill ha kontroll och makt över hans hem som hon inte har med att göra. Hon får sköta ungarna på sina veckor.

Hon vill helt klart knuffa bort den andra kvinnan ur snubbens liv. TS vill att exet inte finns med i bilden knappt alls. Båda damerna har lite för exkluderande intressen avseende mannen som de vill kontrollera - den en av kärlek och den andra för makts skull.. 

sv.wikipedia.org/wiki/Dramatriangel
    Okej, du tolkar dramatrongeln så. Jag tycker att det är stor skillnad på triangeldrama och dramatriangeln.

Klassiskt triangeldrama brukar betyda det jag nämnde. Och när jag säger "oavsett antal av varje kön" så vet jag inte hur du får det till att vara heteronormativt.
  • Anonym (Brigit)
    Rudbeckius skrev 2020-01-30 15:20:31 följande:
    Du har en poäng där men jag håller inte med dig om att damerna inte har något särskilt med varandra att göra alls och att mannen därför ska bära hela bördan, konflikten och spänningen mellan dessa två rätt egoistiska damer som inte vill hanmed varandra och göra men båda lägger sig i mannens hushållning.

Han kan omöjligt sköta deras ogina konfliktlösning, hur mycket du och Majja än vill lägga allt det omöjliga arbetet på just pappan i den här bonusfamiljecirkusen. Jag förstår att han behöver andrum. Sannolikt lyckas hans ex manövrerar ut Majja, vilket är ledsamt. De behöver allt sluta fred, de där damerna. För barnens skull.
    Klarar han inte av att ta sitt ansvar så är det ju inte värre än att han släpper henne. Så här långt har han kunnat luta sig tillbaka på att majja håller sig i periferin så att han inte har behövt stå upp mot egendomliga krav ifrån exet. Det blir lätt så om det finns någon i "triangeln" som viker sig. Exet ställer krav och han slipper ifrågasätta exet eller ta den konflikten så länge majja håller sig undan. Han har bett henne göra det och hon har gjort det. Men hon mår inte bra av att hållas hemlig. Hon har också behov av att ta plats med all rätt. 

Det brukar bli konflikter när någon som har hållit tillbaka med sina behov helt plötsligt börjar ställa krav på att ha samma rätt att må bra som den andra i relationen.

Vet inte om du stavat fel, men vad menar du med "ogina"? 
  • Anonym (Brigit)
    Rudbeckius skrev 2020-01-30 17:12:53 följande:

Ogin är ett ord. Det är sant att han kan släppa TS. Hon vill ju gärna vara kvar och vad jag förstår så funkar det bra dem emellan egentligen.

Den som måste vika sig är exet. Hon behöver förstå och acceptera att hennes f d man är myndig förälder på sina barnveckor och att hon exet måste backa och inte lägga sig i sin f d mans liv. Exet behöver acceptera och t o m samverka respektfullt med den eventuella partner, läs TS, som mannen blir kär i. Exet har ingen rätt att hindra sin f d man att leva sitt liv med ny kärlek. TS och mannen behöver teama ihop sig, sätta gränser och klara av exet som kanske blir rent hatisk och skapar otäck stämning inför barnen.

Exet är nyckeln till hela detta egentligen onödiga dilemma för TS och hennes man. Jag förstår inte att ni tycker att exet ska få fortsätta förstörda deras kärlek. Och att ni lägger i stort sett hela skulden på mannen.

Exet måste ingenting. Ingenting som inte mannen begär. Och mannen har hittills inte begärt.

Majja har bett honom att släppa henne. Du får väl fråga henne själv om hon menar alkvar med det eller inte.

Mannen har hittills lutat sig rillbaka på att majja håller sig undan och gör honom nöjd så. Om du sen ser det som atr skulden läggs på mannen, vi behöver inte diskutera vem som har skuld. Det är hans ansvar bara.
Svar på tråden Inkludera barnen och erkänna