Inlägg från: Rudbeckius |Visa alla inlägg
  • Rudbeckius

Inkludera barnen och erkänna

Drottningen1970 skrev 2020-01-24 16:42:43 följande:

Låter som ett väldigt vettigt beslut utifrån den bergochdalbana som karln redan utsatt sina barn för. Tycker det ska gå i alla fall ett år innan ni blandar in barnen igen.

Hur vet du detta? Pappan verkar ju ta ansvar för att barnen får det relativt lugnt. Han utsätter dem alltså inte för någon berg- och dalbana. Det kan mycket väl vara hans tidigare två partners som varit labila och oförmögna till bra föräldraskap. Är du säker på att det inte är så? Flyktiga och ombytliga föräldrar som inte klarar av längre känslomässiga föräldrar finns även av ditt kön, känner du till att det kan vara så?
  • Rudbeckius
    Anonym (Sebben) skrev 2020-01-30 14:04:36 följande:
    Det är inte så att det bara är snubben som står mitt emellan. Även kvinnor har ansvar för sin situation och inte bara män. Att inte förstå detta sampel och gränssätta bonusfamiljelivet ju huvudanledningen till situationen. Exet är det störtsa giftpillret, kan hon skärpa sig och backa så löser sig mycket.

Exet står mitt emellan snubben och TS. Exet vill ha bort TS och hon vill att snubben ska lyda hennes alla nycker som hon lägger näsan i blöt hemma hos honom fast de är skilda.

TS står mitt emellan exet och snubben. Hon vill skita i exet och inte ha med henne att göra, däremot vill hon vara nära exets barn i vardagen. Hon vill inte bejöva vara hemlig med snubben (vilket jag verkligen kan förstå), hon vill vara med snubbe och hon är lite för obsessed med att ta hand om hemmet och sannolikt ta över det...

Äve kvinnor måste kunna tolerera varandra i en bonusfamilj, det är inte killars uppgift att vara någon sorts stötdämpare mitt emellan.
    Detta är ju ett urgammalt vanligt scenario för oss människor - det kallas ju triangeldrama helt enkelt, här med barn inblandadeGlad

Jag håller med om att det är en allldes äkta triangel, inte alls bara en man i mitten av en svår situation med press från flera håll.
  • Rudbeckius
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-30 14:37:04 följande:
    Triangeldrama innebär väl att två killar är kära i samma tjej, och tjejen är kär i båda, eller oavsett vilket antal av samma kön. Såvida exet inte är kär i mannen och försöker få honom tillbaka, så är inte detta ett triangeldrama överhuvudtaget. Precis så här komplext kan det vara när en part har med sig ett barn in i relationen. Det är att göra det väldigt enkelt och faktiskt lite nedvärderande att kalla det för triangeldrama. 
    Det finns många sorters triangeldraman. Jag tycker inte vi ska fästa oss vid heteronorm och att det måste handla om vanlig tonårskärlek, triangeldraman finns i familjer och bland kompisar, även arbetskollegor, se länk nedan.

Exet har helt klart för mycket intresse kvar hos snubben, hon vill ha kontroll och makt över hans hem som hon inte har med att göra. Hon får sköta ungarna på sina veckor.

Hon vill helt klart knuffa bort den andra kvinnan ur snubbens liv. TS vill att exet inte finns med i bilden knappt alls. Båda damerna har lite för exkluderande intressen avseende mannen som de vill kontrollera - den en av kärlek och den andra för makts skull.. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dramatriangel
  • Rudbeckius
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-30 15:13:54 följande:
    Okej, du tolkar dramatrongeln så. Jag tycker att det är stor skillnad på triangeldrama och dramatriangeln.

Klassiskt triangeldrama brukar betyda det jag nämnde. Och när jag säger "oavsett antal av varje kön" så vet jag inte hur du får det till att vara heteronormativt.
    Du har en poäng där men jag håller inte med dig om att damerna inte har något särskilt med varandra att göra alls och att mannen därför ska bära hela bördan, konflikten och spänningen mellan dessa två rätt egoistiska damer som inte vill hanmed varandra och göra men båda lägger sig i mannens hushållning.

Han kan omöjligt sköta deras ogina konfliktlösning, hur mycket du och Majja än vill lägga allt det omöjliga arbetet på just pappan i den här bonusfamiljecirkusen. Jag förstår att han behöver andrum. Sannolikt lyckas hans ex manövrerar ut Majja, vilket är ledsamt. De behöver allt sluta fred, de där damerna. För barnens skull.
  • Rudbeckius
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-30 16:26:07 följande:

Klarar han inte av att ta sitt ansvar så är det ju inte värre än att han släpper henne. Så här långt har han kunnat luta sig tillbaka på att majja håller sig i periferin så att han inte har behövt stå upp mot egendomliga krav ifrån exet. Det blir lätt så om det finns någon i "triangeln" som viker sig. Exet ställer krav och han slipper ifrågasätta exet eller ta den konflikten så länge majja håller sig undan. Han har bett henne göra det och hon har gjort det. Men hon mår inte bra av att hållas hemlig. Hon har också behov av att ta plats med all rätt. 

Det brukar bli konflikter när någon som har hållit tillbaka med sina behov helt plötsligt börjar ställa krav på att ha samma rätt att må bra som den andra i relationen.

Vet inte om du stavat fel, men vad menar du med "ogina"? 

Ogin är ett ord. Det är sant att han kan släppa TS. Hon vill ju gärna vara kvar och vad jag förstår så funkar det bra dem emellan egentligen.

Den som måste vika sig är exet. Hon behöver förstå och acceptera att hennes f d man är myndig förälder på sina barnveckor och att hon exet måste backa och inte lägga sig i sin f d mans liv. Exet behöver acceptera och t o m samverka respektfullt med den eventuella partner, läs TS, som mannen blir kär i. Exet har ingen rätt att hindra sin f d man att leva sitt liv med ny kärlek. TS och mannen behöver teama ihop sig, sätta gränser och klara av exet som kanske blir rent hatisk och skapar otäck stämning inför barnen.

Exet är nyckeln till hela detta egentligen onödiga dilemma för TS och hennes man. Jag förstår inte att ni tycker att exet ska få fortsätta förstörda deras kärlek. Och att ni lägger i stort sett hela skulden på mannen.
  • Rudbeckius
    Majja86 skrev 2020-01-30 19:45:36 följande:

Jo jag står fast vid att kan han inte erkänna mig efter det vi gemensamt kommit överrens om så lämnar jag honom!

Jag skulle aldrig kräva att han inte ska ha kontakt med sina barns mammor, aldrig någonsin, men jag kan däremot kräva att mammorna vet om att att vi är ett par!!

Det tycker jag är högst rimligt. Hans anledning till hemlighetsmakeriet kan ju bero på hans syn på dig men även hur han har det med sina ex och sina barn. Jag förstår bara inte hur det ens varit möjligt att hålla er kärleksrelation hemlig så länge när du varit där mesta tiden. Helt klart har ju exen känt till dig. Halvhemligt blir jag lite brydd runt, helt hemligt eller helt öppet är enklare att förhålla sig till.

Lycka till nu.
Svar på tråden Inkludera barnen och erkänna