Talsvårigheter och talfel
Jag letar efter andra som känner samma frustrationen.
MEN FÖRST - Läs inte hela texten om det är tråkigt - skippa till frågan längst ner och svara på den.
Innan jag blev förälder slog det mig inte att man som förälder kan ha svårt att förstå sina egna barn, inte heller föreställde jag mig att mina två första killar skulle ha grava talfel. Man tänkte ju inte på sånt, man räknade ju med att ens barn skulle vara som man föreställer sig barn.
Sexåringen förstår vi numera alltid, men det är ändå ett mysterium för oss alla inkl logoped hur han.. jag vet inte.. pratar som han gör.. Psindel istället för spindel. Foscherenne istället för fortfarande. Men, han gör sig förstådd nu i alla fall, och snart löser sig resten med.
Tvåan dock, fyra år snart, åh. Varje dag måste jag gissa och lyssna och fokusera och kämpa för att förstå vad han säger, och väldigt ofta förstår jag ändå inte, hur hårt jag än provar.
När jag väl förstår vad han säger så hör jag hur perfekt hans grammatik är, långa fina meningar med många ord och nyanser. Men uttalet, han vägrar prata tydligt, han mumlar så fenomenalt hårt att jag, ja, skriver av mig här helt enkelt.
Mina två nämnda exempel har haft helt olika talfel och problem, helt olik utveckling. Logoped har bekräftat att vi gjort och tänkt rätt hela vägen. Men vilket mysterium ändå. Inte bara att ettan hade svårt med talet, men sedan tvåan med? Why? Får vi aldrig veta. "Ibland är det så och med tiden blir det bra". Ja jo. Skulle ändå vilja veta varför. Men men.
Och ja. Snart, snart nog, kan jag slappna av och förstå vad mina barn säger utan att krampaktigt spetsa öronen. Det blir skönt. Längtar dit. Nu efter sex år av försöka förstå sig på'ande.
Men för nu - någon mer där ute som känner frustration och besvikelse över att inte kunna förstå vad sitt eget barn säger?