• Anonymsju

Är det våran skyldighet som hyresvärd?

Hej,

Vi bor i nuläget i en dyr hyreslägenhet, har bott här i ca 6 år. I december köpte vi hus, och vi hade kunnat få flytta in i huset omgående då det står tomt. Vi sa till våran hyresvärd att vi kan flytta omgående så om någon kan flytta in här innan 3 månader så är det lungt för oss, dom sa "Nej rakt av, det spelar ingen roll om nån annan kan ta över erat kontrakt, det är 3 månaders uppsägningstid som gäller"

Så för att slippa dubbla hyror, så har vi bott kvar, men flyttar om ca 2 veckor. Vi ska betala feburari på lägenheten.

Idag ringde en man och ville komma och kolla på våran lägenhet. Han var väldigt framfusig och ville boka in att få komma så snabbt som möjligt, och tyckte helgen var sent. Även om han sa att lägenheten är tillgänglig från 1 mars. Han frågade när vi flyttar osv.

Både jag och min sambo tycker egentligen att det är lite konstigt att vi ska sköta detta, det ligger ju inte i vårat intresse att någon flyttar in här efter oss. Hade vi fått flytta tidigare och någon tagit över vår hyra, hade det ju verkligen legat i vårat intresse.

Han lät rätt så mysko och snokig på nåt sätt, men till min fråga.

Är det våran skyldighet som hyresvärd att boka in en dag med en främling som kanske är intresserad av lägenheten, medans vi fortfarande bor här?

• Svar på tråden Är det våran skyldighet som hyresvärd?
  • Anonymsju

Vill tillägga att vi köpte huset i november, i december. Det hade garanterat fått någon som tog över lägenheten innan, så vi kunde fått flytta.

Vi känner oss även lite less på våra hyresvärd då vi inte fick ha kvar våran parkering kvar så fort vi sa upp lägenheten, den är precis utanför våran port nu, det var så många som stod i kö. Den har stått helt tom nu i 1 månad. Så det kändes ju jävligt småsint och konstigt.

• Anonymsju

Har skrivit fel i rubriken, vi är såklart hyresgäster, inte värd.

• Anonymsju

Har skrivit fel i rubriken, vi är såklart hyresgäster, inte värd.

• Anonymsju

Verkar vara lite olika åsikter om det här...?

Vi är väl inte så sugna då gubben jag pratade med var väldigt påstridig och ville boka en "visning av lägenheten snabbt, trots att dom inte ens sålt deras hus. Tyckte han var så påträngande på nåt sätt.

• Anonymsju
    Sarah889 skrev 2020-01-23 16:31:02 följande:

Om inte ni själva vill visa den så måste ni ge hyresvärden tillåtelse att göra det.

Okej fattar det! Hade hellre flyttat ut först bara, flyttar om 2 veckor.
  • Anonymsju
    member skrev 2020-01-23 17:30:16 följande:

Säg att han kan kolla på den 1a Mars. :)

Är det inte drygt då? Vi flyttar ju 6 feb, så då är han ju välkommen efter det. Han prata om att han ville se den för att man måste ju bestämma sig så snabbt som möjligt osv
  • Anonymsju
    member skrev 2020-01-23 17:55:44 följande:

Jo det är drygt.

Men efter att ni flyttat kan han ju gå och kolla med hyresvärden?

Säg att han kan prata med hyresvärden och kolla när han vill efter 6e när ni flyttat ut.

Det är hyresvärden som ska hyra ut och ni behöver inte göra hans jobb och visa upp lägenheten.

Så du menar att det INTE är vår skyldighet?

Majoriten här skriver ju att det är det.
  • Anonymsju
    GGN skrev 2020-01-24 07:34:02 följande:

Hur fick han ert nummer ens??

Han fick våra nummer utav vår huresvärd sa han när jag frågade.
    GGN skrev 2020-01-24 07:34:02 följande:

Hur fick han ert nummer ens??

Av våran hyresvärd sa han när jag frågade
Svar på tråden Är det våran skyldighet som hyresvärd?