Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

    7 månaders vill inte sova

    Och hur länge har ni testat det där då? Räkna med minst ett par veckor för att han ska vänja sig. Det är bara att vara ihärdig.

    Han ska sova i EGEN säng, ni lägger honom när han BLIR trött, inte när han somnat, flaskan ges FÖRE tandborstning (annars har den ju ingen verkan), ni ska så klart INTE tvångshålla benen, låt honom sprattla men lägg ner om och om igen om han sätter eller reser sig upp. Det ska vara mörkt och tyst när man sagt godnatt, läst sagor osv, då är det sova som gäller.

    Som du säger, han känner att det är skitkul att vara vaken, mamma roar honom ju så mycket och han får så mycket uppmärksamhet, det ska vara TRÅKIGT när barnet ska sova.

  • Anonym (Anonym)
    HusMusen skrev 2020-01-21 15:26:05 följande:
    Har hållit på i en timme och försökt med att lägga ner och lägga ner. Men han vägrar. Därför har det blivit så att vi nattar i våran säng så man kan ligga bredvid. Då går det snabbare.
    En timme räcker inte. Det kan ta hur lång tid som helst. Det enda ni lär honom nu är att om han bara håller ut så får han som han vill till slut, och då fortsätter beteendet.
    HusMusen skrev 2020-01-21 15:28:50 följande:
    Hej

    Vi nattar runt 19. Han blir super trött då och håller vi honom vaken längre så resulterar det i en sur bebis dagen efter. Han vaknar ungefär samma tid oavsett.

    Jaa jag har testat det och det funkar väl lite bättre men vill att han ska kunna somna lättare och när han somnar till flaskan så vill han ofta äta lite på natten också. Men kanske ska fortsätta att somna till flaskan? Rekommendationen är ju att man inte ska göra det för barn vill vakna så som dom somnar typ. ????

    Sover han som han ska dagtid? Min son gick till sängs vid 22 i den åldern och sov åtminstone två gånger om dagen, kanske fler men jag minns inte exakt.

    Om han somnar med flaska så har ni ju det problemet istället, att han kommer att vilja ha flaska om han vaknar mitt i natten också. Man ska inte skapa problem i onödan.

    Kort sagt, allt ni vänjer honom vid är det ni kommer att behöva fortsätta med.
  • Anonym (Anonym)
    HusMusen skrev 2020-01-21 15:50:47 följande:
    Hur många dagar ska man hålla på? Ju senare han somnar, ju grinigare blir han dagen efter. Han sover ca 3-4 gånger på dagen, mellan 30-60 min per gång sen nattar vi runt kl 19 på kvällen. Går lite efter rulla vagns sömnschema men låter honom ändå styra lite och somnar honom när jag märker att han är trött.

    Vill inte vänja honom vid att somna till flaskan heller då jag har hört att det ger dåliga rutiner.
    Två till tre veckor får ni räkna med.

    Det är inget fel med att läggas vid kl. 19 men han kanske faktiskt sover för mycket dagtid så han inte är riktigt trött vid läggningen? Det behöver inte vara ett problem alls men kan vara något att ha i åtanke. Man kan låta barnet sova lite längre men färre tillfällen på dagen osv.

    Han ska iaf läggas ungefär samma tid varje kväll oavsett, då lär sig hans kropp till slut när det är läggdags också. Man får som en inre sovklocka liksom. Dvs 18:45-19:15 kanske men inte t ex kl 18 en kväll och kl 20 en annan.
  • Anonym (Anonym)
    HusMusen skrev 2020-01-21 16:21:34 följande:
    Han är super trött vi lägger honom, annars hade vi låtit honom vara uppe längre. Är mer orolig att han ibland blir övertrött och därför har svårt att komma till ro. Men vi brukar börja byta till pyjamas osv runt 18:30 så vi följer samma tid varje dag.

    Oftast blir det ca 3 sovstunder ungefär 2-3 timmar sammanlagt. Jag låter honom sova tills han vaknar, det är han själv som inte sover längre. Han har svårt att sova om jag inte ligger bredvid (förstår ju att det är jag som har fått in dom rutinerna) och just nu är han extremt mammig. Vagnen funkar bra att sova i på dagarna.
    Ni skulle kunna prova att lägga honom en liten stund tidigare annars? Om han är så supertrött men ärligt talat tror jag inte att det är tiden eller dagsömnen som är problemet utan just de andra sakerna såsom att han måste vara i sin säng och läggas om tills han somnar på egen hand.
  • Anonym (Anonym)
    HusMusen skrev 2020-01-21 16:57:48 följande:
    Ja jag tror också det är det som är grejen. Vi har pratat om det hemma att börja få in bättre rutiner. Min man har tidigare jobbat natt, på måndag börjar han dagtid så då är det lättare att ha bättre rutiner i hans egen säng (annars är ju rummet ockuperat)

    Så du menar att jag ska hålla på att natta om och natta om i hans säng i flera veckor tills det släpper? Sitta bredvid bara tills han somnar?
    Hmm, hur menar du att rummet är ockuperat när barnet ska läggas, är inte mannen på jobbet då redan?

    Ja det är så det får gå till, man lägger om tills barnet ligger kvar. Läste om en kvinna som ändå arbetar med barn. Första natten la hon om barnet 146 (!) gånger. Färre de övriga. Ju yngre barn desto lättare att bryta dåliga vanor iaf. Och du kan gott sitta bredvid sängen till att börja med men det får du ju också vänja av med i ett senare skede.

    Man kan säga att så som det är när barnet somnar, så ska det vara om det vaknar under natten. Om lampan är tänd och mamma sitter bredvid förväntar sig barnet det, annars blir det otryggt och skriker efter mamma, så klart. Så målet är ett mörkt rum och att man kan lägga barnet då det är sömnigt och avlägsna sig innan det somnar, åtminstone ur synhåll så barnet tror att man är borta.
  • Anonym (Anonym)
    HusMusen skrev 2020-01-21 17:22:45 följande:
    Jag menar under dagtid när han ska sova så kan han inte sova i sin egen säng då den står i vårt sovrum. Men from måndag kommer det bli ändring på det. För då kan han sova i sin säng både på dagtid och förhoppningsvis på natten.

    Jaa jag får börja med det. Mörkt i rummet så får jag sitta bredvid och natta om tills han somnar.

    Tack för alla tips!
    Jaha, dagtid! Nej men på dagtid har vi sällan haft sonen i sin säng, även om det är att föredra. Han har fått sova på mjuka filtar, sedan ett långt tag i lekhage med madrass på botten och numera i en mjuk fåtölj eller på soffan om det råkar hända.

    Lycka till!
Svar på tråden 7 månaders vill inte sova