• Snuttis2

Cysta och ivf

Sanjaja -Kör på!!

Har själv endo, har gjort ivf o under ivf fått en större cysta!

Cystorna kan uppstå under ivf eftersom du stimulerar äggstockarna intensivt och också kan irritera dem- vilket i sig inget konstigt . Skulle du också ha endo så är ju risken större att de uppstår . Cystorna kan om de är mktstora påverka äggutplock(att man inte når alla äggblåsor) och de kan påverka äggstockarnas möjlighet att skicka iväg ett ägg ut i äggledaren vid normal cykel! (Något som Dock inte är ett problem vid ivf)

Men du vill under inga omständigheter ta bort dem innan du är klar med barnafödande .

Om man går in o tar bort skadar man alltid äggstocken och riskerar att förlora 100 tusentals ägganlag i äggstocken vilket inte är särskilt önskvärt om du har låga värden på äggreserven!

Cystor över 6 cm bör opereras men som sagt först när man är helt färdig med barnafödande.

Cystan påverkar inte insättning vid ivf utan alltså enbart framtida behandlingar /stimuleringar av äggstockarna .

Precis som Limarie säger kan långt protokoll med ned reglering vara aktuell inför ev framtida stimulering. Åtminstånde ingen nackdel.

Jag fick en son efter mina ivf behandlingar o efter graviditet och amning har min cysta försvunnit av sig själv och den var över 6 cm och med plan att opereras bort efter avslutade ivf !

Lycka till och oroa dig inte för cystan : )

Svar på tråden Cysta och ivf