Skaffa barn utan fast inkomst
Jag skaffade barn tidigt, saknade fast inkomst och levde med min arbetande sambo första 6 månaderna. Sedan separerade vi, något jag inte räknat med.
Jag började studera och fick in ca 8000 totalt med barnbidrag och underhåll. Plus bostadsbidrag som tack och lov täckte min billiga hyra. Vi klarade oss ok, hade låga utgifter och sparade en mindre summa varje månad. Jag har varit extremt noggrann med min ekonomi och klarat mig bra därför.
Har alltid haft stöttande familj och fått en del hjälp därigenom, tex ätit borta en del, fått lite kläder/leksaker (för de vill, inte behövde). Däremot var det inte särskilt kul, även att jag köpte allt nytt så behövde jag ju anpassa mig till vad som skulle köpas.
Mindre kul när det var dags för overaller, vinterkläder, vinterskor, fodrade regnkläder, ordentliga skor osv. Det blev tajt. När barnen kommer upp i ålder och vill köpa något extra på mataffären och man måste säga nej, för att vara säker på att kunna köpa behövande kläder. Det gjorde fruktansvärt ont, även om det bara var någon gång det hände.