Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Hotar att inte komma på begravningen

Din syster som uppenbarligen är exremt egocentrerad får stå för sina egna val. Man ställer inte ultimatum vid en begravning. En begravning är en fredad zon, där man bortser från personliga oförätter. Den döde är dessutom död och vet ingenting. Begravning är för de anhöriga. Självklart ska pappa gå om han vill och sedan får din syster stå för sina egna småaktiga beslut att inte komma.

• Drottningen1970

Du har ingen skyldighet att lösa detta. Inte snällt att sätta dig i den sitsen.

Vägra att diskutera detta.

• Drottningen1970
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-18 11:20:05 följande:

Tack för alla svar, känns skönt att se vad andra tycker.

Det är redan så att vi måste ha två födelsedagsfirandet och liknande pga att min syster inte kan komma samtidigt som pappa. Dop för min dotter skippade vi för jag orkade inte hålla på med allt detta medlande.

Men en begravning är nåt annat, och jag håller med om att det är själviskt att hålla på som min syster gör.

Om inte konflikten handlar om nåt riktigt hemskt som att hon varit utsatt för sexuella övergrepp eller våld så måste ni sluta dalta med henne.
  • Drottningen1970
    Anonym (Pappan är inte släkt längre) skrev 2020-01-19 11:56:30 följande:

Fast jag kan tänka att om det är er mormor som dött och er mamma hellre väljer sin dotter än sin ex mans närvaro. Så måste er pappa finna sig i det. Sin syster står mormor närmare än er pappa, så självklart ska systerns vilja gå före.

Nej faktiskt inte. Att ställa ultimatum och försöka blockera andra som faktiskt också sörjer från en begravning så har man förverkat alla såkallade rättigheter. Om systern på allvar skulle låta bli att gå på mormors begravning är det helt rimligt att dra slutsatsen att mormor inte var så viktig för henne och således har folk som stod mormor närmare företräde.
Svar på tråden Hotar att inte komma på begravningen