Inlägg från: flygrl |Visa alla inlägg
  • flygrl

Bästa skräckfilmen ever?

Litenmenhård skrev 2020-02-15 19:00:11 följande:

Har precis sett klart den. Den var väl okej, men lite seg.

Ok, tack för ditt omdöme om filmen.
    Litenmenhård skrev 2020-02-15 19:13:21 följande:

Kanske dock inte skulle ha sett Babadook just nu när det är mörkt och regnigt och blåsigt ute. Har redan en livlig fantasi.

Hoppas du kunde ägna dig åt nåt trevligare innan du gick och la dig så du kom i lite annan stämning. Själv undviker jag kolla skräckfilm sent på kvällen utan försöker se till så jag kan se nåt lättsammare/mer odramatiskt efteråt typ innan jag lägger mig. Kan också bli rejält uppskrämd av skräckfilm men däremot inte The Babadook. :/
  • flygrl
    Aniiee skrev 2020-02-15 19:00:15 följande:

Jag gillar the Babadook just för att det INTE är en monsterfilm. Jag gillar psykologisk skräck mycket mer än jag gillar moster och splatter.

På vilket vis är det inte en monsterfilm? Du tänker dig mer att mammans mardröm kommer inifrån ur hennes egen sorg? Att det inte finns nåt monster utanför henne?

Fast visst finns det väl ett monster där i huset utöver att hon själv är fylld av obearbetade sorgkänslor?

Ren splatter gillar jag inte och inte heller zombiefilmer som jag mest tycker är lama och töntiga. :/
  • flygrl
    Feminina skrev 2020-02-15 20:56:35 följande:

Håller med. Tyckte The ring var rätt creepy när jag såg den.

Den är ju det.
  • flygrl
    Moderno skrev 2020-02-15 21:45:09 följande:

Jag gillar som många andra the Grudge, men jag tycker faktiskt att den amerikanska remaken är snäppet vassare än det japanska originalet (för ovanlighetens skull). Det som är så bra med de japanska skräckisarna är annars att de i grunden är så djupt sorgliga.

Jag tycker att the Babadook är ok, men inte så mycket mer än så. The conjuring bra tills det urusla slutet.

Jag gillar faktiskt också paranormal activity-serien, effektiva skräckisar enligt min mening.

Ett tips, om man som jag gillar Blair Witch Project, är the Ritual (tror den finns på Netflix). I mitt tycke ett guldkorn.

Men det finns såklart massor med suverän skräck! Går nog inte att säga vilken som är bäst, eftersom det finns så många varianter inom genren.

Japansk skräck är väldigt bra och det stämmer att det finns mycket mörk sorg i dom. Som flickan Sadako/Samara i Ringu/The Ring som kastas i en djup brunn efter att ha utsatts för övergrepp. Där tycker jag f.ö. också amerikanska remaken är lite vassare än originalet.

Jag gillar The Blair Witch Project som ju va nyskapande så ska absolut se The Ritual. Tack också för dina andra tips! Och visst finns det olika varianter inom skräckgenren.
  • flygrl
    Anonymm20 skrev 2020-02-17 01:44:33 följande:

Jag har sett den, var dock när den precis hade kommit. Kan säga att jag stängde av mitt i för att den var så dålig.

Även om jag tyckte den va värd se till slutet så va jag trots allt rätt besviken på filmen. Som skräckupplevelse håller den inte även om den har lite andra poänger på det mer mänskliga planet. Nej, jag hade förväntat mig så mycket mer.
  • flygrl
    Litenmenhård skrev 2020-02-17 07:52:25 följande:

Ja, det löste sig. Inga mardrömmar eller så. Jag såg att det går någon serie om skräckfilmer i olika gengre på svt play. Ska kolla in de efter jobbet.

Bra höra att du kunde somna lugnt sen.

Fick också tips av SVT Play om den där serien om skräckfilm, Skräckfilmens legender www.svtplay.se/video/24166098/skrackfilmens-legender/skrackfilmens-legender-zombies (länk till del 1 men det är hela 7 delar all in all, ligger kvar till 24/4). Känns som den måste ses om man gillar skräckfilm.
    Litenmenhård skrev 2020-02-17 08:03:16 följande:

Är det någon som har sett "Bad taste"? Det är en komedi/skräck. Peter Jacksons första film ever och den var banbrytande när den kom. Folk på den tiden tyckte det var för mycket våld i den.

Nope, har inte sett Bad Taste. Lite tveksam om det är riktigt min smak faktiskt.
    Litenmenhård skrev 2020-02-18 08:16:13 följande:

Jag måste bara nämna Scream och Jag vet vad du gjorde förra sommaren. Har väl ingen direkt åsikt om de egentligen. Scream har dock förstörts för mig genom Scary Movie, vilken jag dock älskar. Måste nämna Bride of Chucky med. Ingen renodlad skräckis utan mer svart humor, men den är underbar!

Ha ha det stämmer, det går inte tänka på Scream och Jag vet vad du gjorde förra sommaren utan att direkt få upp Scary Movie i huvet. Lyckad parodi m a o.

Chucky-filmerna är ju jävligt läskiga imo. Är Bride of Chucky inte i samma stil då?

Sen måste jag få lägga till att jag tycker du, TS, är bra på både starta roliga trådar och rent allmänt hålla en god och trevlig ton i forumet. Guldstjärna till dig!
  • flygrl
    Litenmenhård skrev 2020-02-21 19:17:01 följande:

Den kanske skulle passa bättre som ett drama?

Kanske det. Eller att man ska se den med helt andra förväntningar. Eller att dom kunde gjort den way more läskigare så den funkat även som riktigt skrämmande skräckfilm. Dom hade inte behövt ändra grundhandlingen utan hade kunnat va mer visuella i skildringen av monstret, att det hade fått synas och märkas mer och riktigt skrämt skiten ur publiken.

Intressant kuriosa är att den tydligen blivit en kultfilm inom gayvärlden där Babadooken dyker upp på banderoller och fanor i Pride-parader.
  • flygrl
    Litenmenhård skrev 2020-02-21 19:34:56 följande:

Tack. Du får mig att rodna. Jag svarar på det först för det var precis vad jag behövde höra idag. . Bad Taste är nog inte din smak. Det var bara kul att nämna den.  Jag bara älskar Scary Movie. jag kollar på de kanske en gång i månaden. Har 1-3. 

Bride of Chucky är en svart komedi. Den är inte så läskig, mest rolig, om man har sån humor. Kolla in den om du får chansen. Kan starkt rekommendera den. .

Ta åt dig av komplimangen för den är absolut ärligt menad. Tycker det är skönt när man kan diskutera på ett civiliserat sätt i forumet med en sjysst och respektfull ton oavsett om man håller med varandra eller har motsatta åsikter.

Nej, det kanske år så med Bad Taste men intressant få veta att Peter Jackson gjort den typen av filmer med. Man lär sig nåt nytt hela tiden. Och kanske jag ser den nån gång i framtiden av ren nyfikenhet.

Scary Movie är kul. Absolut. Blir nyfiken också på Bride of Chucky. Tack för tipsen.
  • flygrl
    Litenmenhård skrev 2020-02-21 19:55:31 följande:

Jag tackar och bockar. . Jag håller med att vi kan diskutera som civiliserade människor. Intressant att folk tycker olika, men det är sånt som för en diskussion framåt. Måste ge en komplimang tillbaka och säga att du är en skön person att prata med. . 

Jag skulle vilja ha de andra delarna av Scary Movie. Hur många finns det?

Kul att vi kan tipsa varandra, tycker jag. .

Tack du med för dina vänliga ord.

Enligt Wikipedia har det gjorts 5 Scary Movie-filmer sv.m.wikipedia.org/wiki/Scary_Movie. Kändes som det va fler av nån anledning...

Ja, det är roligt och inspirerande med såna här trådar där man kan dela åsikter och tips.
  • flygrl
    Persbrandtkola skrev 2020-02-21 20:12:59 följande:

SAS reklamfilm? 

He he kanske det...
Svar på tråden Bästa skräckfilmen ever?