Inlägg från: Anonym (Hen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hen)

Är du en henfeminist?

Jag använder ordet ibland, när det passar.

Varför? För att det är ett bra ord, jag är ingen bakåtsträvare, språk utvecklas och förändras. Och framförallt, jag vill inte sammankopplas med ignoranta bakåtsträvare som anser att det är en politisk komplott att införa ordet.

• Anonym (Hen)
    mariaskogsrud skrev 2020-01-21 12:05:12 följande:
    Hen är dock ett ord som kommer från ideologiska feministvänstern, och inte från naturlig språkutveckling. Jag har aldrig hört eller sett någon som är konservativ använda ordet hen. Det så gott som bara vänsterfeminister som brukar ordet.

Det är därför man direkt märker vilken typ av människor man pratar med. Använder de hen så tänker man direkt "jaha, hon är en sådan".
    Både fördomar och okunskap, ja där ser man...

Som sagt, det gör det bara extra kul att använda hen då.
  • Anonym (Hen)
    mariaskogsrud skrev 2020-01-21 20:54:08 följande:
    Specificera fördomarna och okunskapen då. Annars blir det svårt att bemöta.
    Du tror dig veta vilka som använder ordet, och du tror att det kommer från den vänsterfeministisk ideologi. 
  • Anonym (Hen)
    Anonym (Aldrig) skrev 2020-01-22 08:36:04 följande:
    Och de som inte gillar ordet hen kanske tycker att ni som använder ordet hen är barnsliga?

Du får ju acceptera att människor tycker olika, alla tycker inte att det är ett praktiskt ord.
    Om man inte gillar ordet behöver man inte använda det. Men att ogilla att andra använder det, då är man barnslig. Som sagt, de som använder ordet tycker inte att de som inte använder det är barnsliga. Det är att ni ogillar att andra använder det, det är det beteendet som är barnsligt.

Förstår du skillnaden?
Svar på tråden Är du en henfeminist?