Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Har kvinnor och män för höga förväntningar på varandra?

Trots att det är så många ganska omogna inlägg, gör jag ett försök att svara seriöst: 

Jag tror inte att det är för höga krav. Jag tror snarare att man hade för låga krav förr i tiden, så därför ser vi en skillnad. Då var det ju ofta inte heller kärlek man gick efter. Numera vill man ha en partner som passar bra, annars får det vara. Och det tycker jag är i grunden också helt rätt. 

Visst, det finns säkert också folk nuförtiden som kompromissar. Jag har också bekanta och släktingar som har "bättre-än-ingenting"-relationer - men då pratar vi folk som är pensionärer. Unga människor har egentligen ingen anledning att kompromissa onödigt mycket. 

• AndreaBD
    Anonym (70-10) skrev 2020-01-16 21:43:44 följande:

Att 70% av alla skilsmässor är på kvinnans initiativ kan man kanske tolka som att de har högre förväntningar på sina män, än vad män har på sina kvinnor.

Om det är för höga är dock inte riktigt samma sak.

(10% av skilsmässorna är på mannens initiativ, 20% gemensamt initiativ.)

Ja, tänk, kvinnor har högre krav. T.ex. på att mannen ska ta ansvar hemma och med barnen, inte missbruka, inte slå eller hota eller ljuga. Hemskt höga krav?
  • AndreaBD
    Anonym (70-10) skrev 2020-01-16 21:43:44 följande:

Att 70% av alla skilsmässor är på kvinnans initiativ kan man kanske tolka som att de har högre förväntningar på sina män, än vad män har på sina kvinnor.

Om det är för höga är dock inte riktigt samma sak.

(10% av skilsmässorna är på mannens initiativ, 20% gemensamt initiativ.)

Det behöver inte ens betyda det. Det kan ju också vara så att fler kvinnor helt enkelt sköter sig, medans många män "strular", dvs. tar inte ansvar, kommunicerar inte, m.m. 

Om du säger att kvinnorna har högre krav - då utgår du ju ifrån att båda sköter relationen lika bra. Och det är inte alltid så. Det är tyvärr ett vanligt fenomen att män - inte alla förstås, men kanske ganska många - inte anstränger sig så värst mycket när de väl är i en relation. Det kanske är någon slags dålig vana, också med tanke på att män ofta ta initiativet i början, tar kontakten. Då kanske de anser att de har gjort sitt jobb? Men det är då det som är feltänkt. 
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2020-01-16 22:02:27 följande:
    Ja, tänk, kvinnor har högre krav. T.ex. på att mannen ska ta ansvar hemma och med barnen, inte missbruka, inte slå eller hota eller ljuga. Hemskt höga krav?
    Och varför gav någon mig minus på det nu? Är det inte rimligt att man ska ta ansvar, att man inte ska slå sin partner, eller hota eller ljuga eller missbruka? Det är DE sakerna som förstör relationer.  SKA man kräva mindre, menar du?

Varför tror du jag skiljde mig? Jo, missbruk och dessutom psykisk sjukdom som inte sköttes. 
  • AndreaBD
    Anonym (70-10) skrev 2020-01-17 09:39:56 följande:
    Sådant finns även hos gifta kvinnor. Du generalliserar efter ett fall, ditt eget.
    Absolut! Det finns också kvinnor som missköter sig. Finns ju ingen anledning varför det bara skulle vara män. 

Men vi pratade ju om varför det är i 70 % av skilsmässorna kvinnor som vill skilja sig. Och där sa jag att jag misstänker att många män har helt enkelt dåliga vanor, tror att man kan göra så och att man kommer undan med det. Det är inte att jag inte tro att männen kan göra bättre. Självklart kan de. Det är väl bara nån trend, någon dålig vana, som sagt, som  spritt sig. 
  • AndreaBD
    Anonym (tradnat) skrev 2020-01-17 06:45:57 följande:

Snarare för låga. Pga genustramset får män och kvinnor inte längre lära sig att vara en bra make/hustru. Värden kring lojalitet finns inte längre och vi förväntas ha massa olika relationer under livet och skilja oss minst en gång. Kvar finns sex och förälskelse, dvs något flyktigt och flytande. Förälskelse och sex bygger inte på hållbara värden på samma sätt som att vara en god make/hustru gör, utan det bygger på yta och status - och här är det lätt att ha höga/märkliga förväntningar. Nej, fram för högre RIKTIGA och VIKTIGA krav. Och lär barnen att ställa långsiktiga krav både på sig själva och på sin framtida partner.

Helt rätt. Jo, jag försöker också lära mina barn. Både genom att ge bra exempel och genom att stödja och peppa dem när jag får höra något ifrån deras relationer.
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2020-01-17 14:01:47 följande:
    "Detta innebar att många män inte behövde göra många knop för att få en partner. Det räckte med att de inte söp för mycket och inte slogs."

och kvinnan försörjde hela familjen så mannen kunde sitta på ljugarbänken och pilla navelludd?

1940:

2020:
    "Men mannen har inte hängt med i kvinnans frigörelse"[...](Din?)mamma var ett desperat fruntimmer.

www.expressen.se/nyheter/man-valjer-tjej-efter-mamma/

?? Hur menar du? Att inte kvinnor var ute och yrkesarbetade 1940 kan ju också ha att göra att de hade tillräckligt att göra hemma - utan tvättmaskin, diskmaskin eller modern dammsugare. Visserligen kunde även männen har tagit en del av det, men det gjorde de inte, så då hade kvinnorna fullt upp hemma. 

Och att män väljer kvinna efter sin mamma - det stämmer. Båda mina söner gillar tjejer som är lik mig. Och den typen tjej (mörkt hår) är inte ens så vanligt i Sverige. MEN.... dottern valde också en kille till första längre relation som var lik hennes pappa. Och jag valde också en sån. Så det gäller förstås båda könen. Kanske är det - även där - vanligare att killar koncentrerar sig mer på utseende och tjejer mer på personlighet.
  • AndreaBD
    Anonym (Super) skrev 2020-01-17 15:44:22 följande:
    Jag tror vi alla vet varför han började missbruka och sluta bry sig om sin sjukdom...
    Tror du, ja. Men han har själv sagt att jag inte har gjort något fel där, han tyckte faktiskt att jag gjorde vad jag kunde. Och han tycker själv att han inte passar för en relation. Därför har han ingen numera.

Dessutom, hoppas du inte har den inställningen själv! Jag skulle ALDRIG börja missbruka eller missköta min hälsa ifall min partner skulle gå mig på nerverna. Då skulle jag ju lämna honom, eller hur? Alla vuxna människor har ansvar för sitt eget liv. 
  • AndreaBD
    Anonym (Män är rädda för skilsmässa) skrev 2020-01-17 15:55:51 följande:

Såg att någon nämnde att 70% av skilsmässor initieras av kvinnan. Jag tror att den siffran hade vart jämnare om inte män hade vart så rädda för att skilja sig.

Män verkar ha fått för sig att de förlorar allt om de skiljer sig. Barnen, huset, bilen, alla pengar, hela livet. Som att efter en skilsmässa får kvinnan ALLT och dessutom skall mannen betala underhåll. Som att det automatiskt blir så.

Så är det inte, men många män verkar tro det och därför stannar de i äktenskap de egentligen inte vill stanna i.

Har pratat med många män som yttrat sådana ideer. Vart det här kommer ifrån vet jag inte. USA kanske? Kändisnyheter där nån rik snubbe skiljer sig, blir av med mer än hälften och dessutom skall betala alimony. Men vi lever inte i USA och du är inte Tiger Woods... du är typ Bengt Hansson. Det blir delad vårdnad, du får hälften, det kan bli du som bor kvar i huset och det kan även bli så att hon betalar underhåll inte du. 

Varför skulle de tro att det är så i Sverige? Jag menar, det ÄR så nästan överallt, dvs. i länder där kvinnor fortfarande ofta är hemma med barnen. T.ex. i Tyskland och andra europeiska länder. Men det är inget stort problem i Sverige. 

Hur kan en vuxen människa gifta sig och inte ha koll på vad det innebär? Därmed också vad som händer om man går isär?
  • AndreaBD

Smurfen, jag har läst det långa inlägget med flera citat, men är inte riktigt säker på vad din slutsats var där? 

• AndreaBD
    Anonym (Män är rädda för skilsmässa) skrev 2020-01-17 18:08:20 följande:
    Jag vet inte, men jag har pratat med män som sagt sådana grejer. Som en killkompis, hans fru hade vänstrat flera gånger, han ville skilja sig av den anledningen men trodde då att hon skulle få allt, barnen skulle automatiskt bli hennes om hon bråkade, hon skulle kunna hitta på att han var pedofil, våldsam osv. osv osv. och mer grejer hon hade hotat honom med för att han skulle stanna.

Nej det funkar inte så, riktigt så jävligt blir det inte och bråkar hon så mycket kommer detta bara straffa sig för henne, inte för honom. Vem som helst kan se vem som är minst lämpad förälder och det är inte du.  Krävdes ganska mycket övertalning först men sen gick skilsmässan gick ganska smidigt, trots att hon bråkade. Varannan vecka har de nu.

Jag tror detta gäller många män, de tror verkligen att bara för att de har barn med någon så äger hon honom och samhället är alltid på hennes sida oavsett vad.
    Precis. Kanske var han bara orolig i den situationen. Det är ju en krissituation man är i när man ska separeras och har barn. Det är inte ovanligt att en av partnerna, eller t.o.m. båda hotar varandra med det ena och det andra i den fasen. 

När jag bestämde mig att skilja mig, började min dåvarande man några dagar efter att han fick veta det att hota mig med att han skulle söka ensam vårdnad om barnen. Jag sa bara "lycka till. Du vet väl att du inte har en chans!" Det visste han t.o.m. men han sa han skulle göra det ändå bara för att djävlas. Okej, men det får han själv bekosta då.... Han gjorde aldrig det ändå.  Sånt är bara snack när folk är som mest upprörda. Det bästa man kan göra är att hålla sig lugn och ignorera det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Super) skrev 2020-01-17 19:27:07 följande:
    Självklart är man två i en relation och det det var säkert brister hos dig också som gjorde att ni gick isär. Fast det berättar du inte om Skål
    Och det vet DU? Jo, jag har gjort ett fel - valt fel partner. Vi passade inte ihop. Man kan faktiskt inte få det att fungera, om man är för olika. 
  • AndreaBD

Finns det även folk här som vill diskutera seriöst, eller bara omogna tonåringar? 

• AndreaBD
    Anonym (Super) skrev 2020-01-17 19:50:30 följande:
    JA, det är väl rätt UPPENBART! Uppenbarligen valde han också fel partner, tanke på hur han mådde. För jag tror knappast att han mådde så dåligt när du träffade och skaffade barn med honom eller har jag fel? Tycker du ska erkänna för dig själv att DU inte är perfekt och kunde säkert gjort mer... 
    Du, det här är en helt annan historia, det avviker lite långt ifrån ämnet nu, men mitt ex och jag har rett ut det noggrant och är helt överens om det. Så det är en helt onödig diskussion nu.

Däremot tycker jag att du bara verkar vara ute efter att försöka få folk att tvivla på sig själva och må dåligt? Det är ett uselt syfte. Du kommer inte att lyckas med mig ändå, men om du skulle lyckas med nån som är osäker så vore det verkligen det värsta sättet man kan använda ett forum för. 
  • AndreaBD
    Anonym (Super) skrev 2020-01-18 16:47:39 följande:
    Svagt av dig att inte svara!
    På vad? Har du ställt någon seriös fråga?
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2020-01-18 22:59:32 följande:
    AndreaBD skrev 2020-01-17 17:10:37 följande: #61
    ?? Hur menar du? Att inte kvinnor var ute och yrkesarbetade 1940 kan ju också ha att göra att de hade tillräckligt att göra hemma - utan tvättmaskin, diskmaskin eller modern dammsugare. Visserligen kunde även männen har tagit en del av det, men det gjorde de inte, så då hade kvinnorna fullt upp hemma. 

Och att män väljer kvinna efter sin mamma - det stämmer. Båda mina söner gillar tjejer som är lik mig. Och den typen tjej (mörkt hår) är inte ens så vanligt i Sverige. MEN.... dottern valde också en kille till första längre relation som var lik hennes pappa. Och jag valde också en sån. Så det gäller förstås båda könen. Kanske är det - även där - vanligare att killar koncentrerar sig mer på utseende och tjejer mer på personlighet.
    Joe verkar beskriva hur det är generellt.
    Wiki: "We Can Do It!" användes för att framföra feministiska budskap och andra politiska agendor under 1980-talet antagligen för att bilden i sig symboliserar både en stark kvinna och kvinnans frigörelse (de hänger ihop). Om mannen (män) inte har hängt med i kvinnans frigörelse p.g.a att mamma var ett desperat fruntimmer så säger ju det en hel del om hur mycket kvinnor själva hängt med i kvinnans frigörelse.

Om kvinnor idag inte accepterar ett skitstövelbeteende och kräver att få vara en jämlik part i relationen annars är hon hellre utan har pappa legat före mamma i kvinnans frigörelse.

(Förstör inte min slutsats med att blanda in logik i den, den bygger på ett resonemang med samma logik)

Okej... fortfarande lite osäker, men jag förstår nog grunden.
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2020-01-18 23:45:48 följande:
    Vad är du osäker på?
    Det får vara just nu, ibland kan man bara inte ta till sig vissa saker. ;) 
Svar på tråden Har kvinnor och män för höga förväntningar på varandra?