Anonym (Män är rädda för skilsmässa) skrev 2020-01-17 18:08:20 följande:
Jag vet inte, men jag har pratat med män som sagt sådana grejer. Som en killkompis, hans fru hade vänstrat flera gånger, han ville skilja sig av den anledningen men trodde då att hon skulle få allt, barnen skulle automatiskt bli hennes om hon bråkade, hon skulle kunna hitta på att han var pedofil, våldsam osv. osv osv. och mer grejer hon hade hotat honom med för att han skulle stanna.
Nej det funkar inte så, riktigt så jävligt blir det inte och bråkar hon så mycket kommer detta bara straffa sig för henne, inte för honom. Vem som helst kan se vem som är minst lämpad förälder och det är inte du. Krävdes ganska mycket övertalning först men sen gick skilsmässan gick ganska smidigt, trots att hon bråkade. Varannan vecka har de nu.
Jag tror detta gäller många män, de tror verkligen att bara för att de har barn med någon så äger hon honom och samhället är alltid på hennes sida oavsett vad.
Precis. Kanske var han bara orolig i den situationen. Det är ju en krissituation man är i när man ska separeras och har barn. Det är inte ovanligt att en av partnerna, eller t.o.m. båda hotar varandra med det ena och det andra i den fasen.
När jag bestämde mig att skilja mig, började min dåvarande man några dagar efter att han fick veta det att hota mig med att han skulle söka ensam vårdnad om barnen. Jag sa bara "lycka till. Du vet väl att du inte har en chans!" Det visste han t.o.m. men han sa han skulle göra det ändå bara för att djävlas. Okej, men det får han själv bekosta då.... Han gjorde aldrig det ändå. Sånt är bara snack när folk är som mest upprörda. Det bästa man kan göra är att hålla sig lugn och ignorera det.