• Padirac

Känner du dig trygg i Sverige?

Anonym (.) skrev 2020-01-14 11:11:18 följande:
    Fler och fler flyttar tydligen ut ifrån Sverige på grund av otryggheten och många tycker det är försent att få tryggheten tillbaks. jag har själv hört att det har varit enormt annorlunda på 60-70 & 80-talet.

Hur känner ni själva? Håller ni med om andra som anser sig att andra länder är tryggare och därför så åker de dit och flyttar.

Jag kollade på en interjuv på Youtube om en person som flyttat till Spanien. Spanien är tydligen väldigt tryggt där poliser patrullerar och så. Jag kunde själv inte låta bli att känna ett sug av att flytta dit. Tyvärr har jag inte så bra ekonomi och är nervös över om det skulle vara lätt att lära sig språket och hitta ett jobb. Men det skulle vara roligt att börja allt på nytt på något vis.

Varför är det en majrotet av män som anser att det är otryggt i landet och många kvinnor anser någonting helt annat.

Vad känner ni själva?
    Det var inte mycket som var sant eller underbyggt i de påståendena om utflyttning.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/utvandring-fran-sverige/

Förekomsten av olika typer av brott varierar i olika länder och under olika år.

utan inbördes jämförelse då statistisk samlas på olika sätt kan variationen ses till exempel här:

"POLISANMÄLDA BROTT

Brottsstatistiken bara omfattar brott som registrerats av EU-ländernas polismyndigheter. Sammanställningen gör inga anspråk på att beskriva all brottslighet i Europa: vissa brott anmäls inte, och vissa förändringar kan bero på polisens prioriteringar. Det kan även finnas nationella olikheter i hur brotten registreras. Statistiken är endast till för att se de övergripande trenderna. " 

https://www.europaportalen.se/teman/juridik-brottsbekampning-och-fordrag/brottslighet

• Padirac
    Anonym (Drogmissbruk) skrev 2020-01-14 22:38:48 följande:
    Drogmissbruket har ökat lavinartat under hela 2000-talet. Droger är dyra, missbruket är svårt att finansiera på laglig väg. Brott förknippade med inbrott och rån begås oftast av missbrukare. Minns en dokumentär på 90-talet där rave var på tapeten. Polisen hade hundra gånger hellre att göra med vanliga a-lagare att göra än miljöer där droger florerar. En påtänd person är betydligt farligare och mer oberäknelig. Missbruket har även gått långt ned i åldrarna vilket gör att yngre personer också blir utsatta för brott som begås av yngre missbrukare. Man ger sig inte gärna på dem som är större (om de nu inte rör sig i större gäng).

Brotten blev inte större och fler pga invandring som vissa vill ha det till, utan det ökande drogmissbruket (och med detta droghandeln). 
    Droger är tyvärr inte alls dyra, däremot finns det en del som inte har pengar från inkomst som finansierar sitt missbruk med stöld, häleri och genom att sälja droger själva.

En stor del av dödsskjutningarna som sker inom de kriminella nätverken är uppgörelser om droghandel. 

• Padirac
    Anonym (win) skrev 2020-01-17 14:07:37 följande:
    Röster från gatan.
    ">

" target="_blank">

- Have you experienced anything else like this before in your life?
    - Well, I lived through 9-11, so .. so, yes! Kind of brings back some memories ... I'm sorry! [ber om ursäkt för att hon börjar gråta]

- Gud ske lov att ingen blev skadad. Vad fan är det som håller på att hända? [...] De spränger och skjuter i förorterna men i natt som kom det hit, in på knuten. Och det är är oerhört läskigt tycker jag. [Martin Timell]
    availability heuristic bias

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tillg%C3%A4nglighetsheuristik

"Tillgänglighetsheuristik är en mental genväg där man förlitar sig på de omedelbara exempel som dyker upp i huvudet när man bedömer ett visst ämne, begrepp, metod eller beslut. Den fungerar genom att man bedömer något som viktigt om man minns det, jämfört med det man inte minns lika lätt eller alls.[1] Följaktligen tenderar människor att ge stor vikt åt den senaste informationen de fått, vilket gör att nya åsikter tar större hänsyn till de senaste nyheterna.["

Det är alltså lätt att tro enskilda artiklar i media är hela sanningen istället för att ta reda på hur det verkligen förhåller sig.

I en annan tråd här på FL blandade skribenterna ihop den stora allmänhetens mycket lilla risk att råka ut för dödligt våld med risken de organiserat brottsliga som är inblandad i gänguppgörelser löper för att dödas i uppgörelser.  
  • Padirac
    Anonym (Sandy) skrev 2020-01-18 00:50:23 följande:
    Sjukvården fungerade alldeles utmärkt på den tiden då Sverige bestod av 99 % etniska svenskar. Idag har 19 % av de som arbetar inom svensk sjukvård invandrarbakgrund. Tror du vården skulle kollapsa utan dem? Invandring är enorm olönsamt då gruppen inte bär sina egna välfärdskostnader. Deras skattwinbetalningar understiger deras kostnader för att leva i Sverige. Schweiz, Österrike, Kanada, Japan m.fl. klarar sjukvården utmärkt utan invandrare. Hur är det då möjligt?
    De problem som finns inom sjukvården beror i huvudsak på strukturrationaliseringar som gjorts inom området.

99% etniska svenskar?  Vet du ens vad du pratar om?

Hur många utrikes födda fanns i Sverige 1960?  

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/helarsstatistik--riket/befolkningsstatistik-i-sammandrag/

Svaret är 4%  - så uppenbarligen menar du en tid långt innan 60-talet..

Så hur såg då sjukvården ut årtiondena före 1960...

https://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Vardutveckling/2016/11/Utveckling-av-medicinsk-kunskap-styr-organisation-av-sjukvard/

"Utvecklingen under 1900-talet fram till i dag

Infektionssjukdomarna var under första delen av 1900-talet dominerande och upptog en stor del av sängplatserna på sjukhusen. Patienterna kom ofta in akut och stannade på sjukhuset under en längre tidsperiod. Många patienter fick i efterförloppet kroniska besvär.

Dödligheten var initialt hög. Mortalitet blev ett vanligt mått som användes för att värdera resultatet av vårdverksamhet [2]. Genom att antibiotikabehandling inleddes under 1950-talet fanns goda utsikter till bot för patienter med infektioner"

"Medicinsk kunskap och organisationsstruktur

Den medicinska kunskapsutvecklingen är komplex och beskrivs här för enkelhetens skull med hjälp av fyra medicinska nivåer [4]. I dagens vårdorganisation finns en blandning av medicinska tillstånd med olika nivåer representerade, vilket kan orsaka både medicinska och organisatoriska effektivitetsproblem.

Symtom–diagnos. På den lägsta kunskapsnivån är fokus att beskriva och benämna tillståndet med namn och att kunna bestämma diagnos. Det saknas ofta adekvat behandling. Många patienter i primärvården söker för symtom som aldrig blir sjukdom. Om dessa tillstånd, t ex kroppsliga sensationer och oro för sjukdom, finns det dålig kunskap. "

Vilken nivå befann sig då sjukvården på under tiden du fantiserar om?

Tabell 1

Så sent som på 70-talet befann sig alltså sjukvården på den lägsta medicinska sjukvårdsnivån som beskrivs.. feodal struktur..

Det du försöker inbilla dig själv och möjligen andra om svunna tiders sjukvård har alltså ingen som helst förankring i verkligheten och beskriver inte på något sätt den värld som fanns för 40 eller 50 år sedan eller tidigare.

• Padirac
    Anonym (Sandy) skrev 2020-01-18 05:53:13 följande:

Krisen inom sjukvården beror på de 100 000-tals nya människor som kommit till Sverige och som belastar sjukvården enormt då de har ett större behov av sjukvård än svenskar har. Folkhälsa existerar inte i många grupper som kommit hit. Man motionerar inte, de flesta männen röker, man borstar inte tänderna och vet inget om kost.

Struntprat, har du läst det på 'internet' eller

Du har fått fakta och länkar från läkartidningen som förklarar hur strukturrationalisering och vården förändrats.
  • Padirac
    Anonym (Sandy) skrev 2020-01-18 11:58:47 följande:
    Besök akuten och förlossning/mödravård och se vilja du träffar där. Prata med polisen och hör vad de säger.
    Så de på akuten och polisen kan alltså berätta att förr i tiden när Sverige hade 99% etniska svenskar så fanns inte de problem som fanns idag?

För det första så verkar du inte veta någonting om tiden då Sverige bestod av 99% etniska svenskar.
    För det andra veta du inte när Sverige bestod av 99% svenskar
    För det tredje vet du ingenting om hur vården såg ut i det där inbillade tidigare
    Anonym (Sandy) skrev 2020-01-18 00:50:23 följande:
    Sjukvården fungerade alldeles utmärkt på den tiden då Sverige bestod av 99 % etniska svenskar. Idag har 19 % av de som arbetar inom svensk sjukvård invandrarbakgrund. Tror du vården skulle kollapsa utan dem? Invandring är enorm olönsamt då gruppen inte bär sina egna välfärdskostnader. Deras skattwinbetalningar understiger deras kostnader för att leva i Sverige. Schweiz, Österrike, Kanada, Japan m.fl. klarar sjukvården utmärkt utan invandrare. Hur är det då möjligt?
    För det fjärde så blandar du ihop dagens problem inom sjukvärden med det där inbillade tidigare stadiet som du inte vet någonting om.

För det femte så blandar du ihop argument och påståenden som i sig inte hör ihop.

Så kom fram med belägg för när dessa 99% du pratar om fanns och hur vården då fungerade.

Om du inte kan det så är det lämpligt att du läser länkat material från läkartidningen som förklarar varför strukturrationaliseringar och förändringar inom medicin och vård fungerar eller inte fungerar i olika lägen.

• Padirac
    Anonym (56 år) skrev 2020-01-18 16:29:16 följande:
    Frågan i ts är "känner du dig trygg i Sverige".
    Vi som svarar nej på frågan känner oss alltså inte trygga och dina utlägg och predikningar förändrar ingenting.

Jag är rädd för invandrargängen, milsvitt mer än för svenskar i gäng.
    Jag är rädd för många invandrarmäns kvinnosyn, inte i närheten om alls rädd för svenska mäns.

Sen kan du skriva milslånga brandtal och försvara dem, det gör min inte mindre rädd.
    Jag skiter faktiskt i siffror och statistik, jag är rädd för det uppenbara.

Förresten, har du missat att BRÅ är opålitliga?
    Det är bra att du berättar hur just DU KÄNNER.

Det du kallar mina utlägg och predikningar handlar inte om hur DU KÄNNER.

Du blanda helt enkelt ihop verkligheten så som den faktiskt är och vad som förändrats med vad DU KÄNNER.

Men det är inte så att det DU KÄNNER beskriver hur verkligheten är beskaffad, oavsett vad DU KÄNNER så är det inte sant att sjukvärden var bättre då det fans 99% etniska svenskar i Sverige, för det är så länge sedan att du inte ens vet när det var och sjukvärden var inte i närheten av vad den är idag.

Sjukvårdens problem beror på andra saker, vilket artikeln i läkartidningen beskriver.

Att presentera fakta är inte samma sak som att försvara de du kallar 'dem'  - fakta är fakta oavsett vad DU KÄNNER.

• Padirac
    Anonym (56 år) skrev 2020-01-18 18:21:09 följande:
    Jag tog inte ens upp sjukvården!
    Och det är just känslan som är ämnet i ts.
    Precis, jag kommenterade ett inlägg med påhittade uppgifter om invandrare och sjukvård. Mina kommentarer innehöll faktiska uppgifter om hur det förhållit sig och förhåller sig.

I replik på detta skrev du om DINA KÄNSLOR. vilket naturligtvis inte har särskilt mycket med verkligheten inom sjukvården att göra precis som du nu noterat.
  • Padirac
    Anonym (56 år) skrev 2020-01-18 19:32:52 följande:
    Jaja, det var klantigt av mig att citera det inlägget.
    Fast det jag skrev är det jag känner, vilket är ts ämne.
    Det var inte citeringen i sig som var klantig eftersom du faktisk citerade och sedan kommenterade saker jag skrivit.

Att sedan dina kommentarer inte hade någonting med de faktiska förhållanden som jag skrivit som kommentar till fake påståenden, ja det var nog klantigt att blanda ihop dina känslor med fakta Drömmer
  • Padirac
    Anonym (56 år) skrev 2020-01-18 19:41:58 följande:
    Haha, skit samma. Min energinivå är för låg för detta.
    Jo
Svar på tråden Känner du dig trygg i Sverige?