Inlägg från: Anonym (Emma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emma)

Känner du dig trygg i Sverige?

Anonym (Nej!) skrev 2020-01-14 18:17:47 följande:

Man måste vara totalt verklighetsfrånvänd och ha haft tur hittills om man känner sig trygg i Sverige idag. Jag känner människor som har slutat ha på sig klockor, guld och diamanter när dom går ut. Tar dom på sig något smycke så väljer dom hellre vitt guld för att det ser ut som silver. Barnen får inte ha märkeskläder längre eller nya telefoner. Allt för att inte väcka uppmärksamhet. Larm, kameror, grindar och staket. Det här är människor som bor i så kallade bra och dyra områden och rör sig ute på dagtid och tidig kväll. Vissa av er kan försöka förneka utvecklingen in i absurdum men så här var det inte förut. Inte ens för tio år sen var det ens i närheten av dagens osäkra samhällsklimat och då har jag inte ens dragit upp allt annat som händer som några andra skribenter är inne på. Sverige har visst varit tryggare för inte så länge sen!

Håller med. Kände mig trygg som tonåring på 80-talet i Uppsala. Nuförtiden är jag mer orolig över mina barn än mig själv. Men inte skulle jag gå ute ensam sent på kvällarna, vilket jag gjorde i min ungdom. 
  • Anonym (Emma)
    Stolt Farsa skrev 2020-01-18 21:22:11 följande:

Jag skulle säga att jämfört med Brasilien, Mexiko, Sydafrika, etc, så är vi väldigt trygga. Det är i princip mer otryggt att ge sig ut i trafiken.

Det går alltid att hitta länder som kommer att vara värre. Jag tror ytterst få vill göra jämförelser med dessa, utan över "förändringen som skett över tid" i Sverige. 
  • Anonym (Emma)

Känner mig rätt trygg för egen del. Vet att jag inte är främsta target för våldtäktsmän då jag inte längre är en ungdom. Jag oroar mig dock för andra vilket i sin tur påverkar min trygghet. 

Oroar mig för mina tonåriga killar, oroar mig för mina syskonbarn tonårstjejer och för min gamla mormor som bor i ett område som förvärrats otroligt mycket på senare år. Särskilt nu efter de brutala rånen som inriktat sig på äldre människor. Hur kan man då säga att man är trygg när det finns andra nära och kära man bryr sig om? 

• Anonym (Emma)
    Anonym (Emma) skrev 2020-01-21 13:55:50 följande:

oroar mig för mina syskonbarn tonårstjejer

Edit: Som är tonårstjejer
  • Anonym (Emma)
    Anonym (serdig) skrev 2020-01-27 10:02:58 följande:
    Inte svårt att räkna ut ursprungs nationaliteten på dem,,,
    Jag, och många i min kompis krets , har börjat leva efter ordspråket : "våld ska med våld bemötas,och mer därtill ". Jag försvarar mig om du attackerar mig,och då ser jag till att du aldrig glömmer mig.
    Dessa individer som håller på med sånt här,rånar och misshandlar även äldre människor SKA ångra att de gjorde nåt dylikt.
    Nu är det många som tänker; "-men du är ju inte bättre själv",,,mycket möjligt,men som sagt,jag försvarar mig. Och det är inte jag som tagit hit skiten,,,,
    Tyvärr är det ju sällan de ger sig på folk som kan försvara sig. Gråter
    Det vidrigaste tycker jag är den grova misshandeln mot försvarslösa gamlingar och stora gäng mot en ensam tonåring. Det är fegt och sjukt.
Svar på tråden Känner du dig trygg i Sverige?