Inlägg från: bananmilkshake |Visa alla inlägg
  • bananmilkshake

Instagram - blir GALEN

Jag har ett konto på instagram, stort enligt vissa, litet enligt andra.

Jag har en sidoinkomst (konst) som är beroende av att instagram slussar folk vidare till min hemsida. Därför är likes osv viktigt för mig. Ju fler som gillar, desto fler som följer och till sist kanske surfar vidare till hemsidan. Ni fattar. 

MEN. Hur jag än gör så får jag inte kontot att växa. Jag tappar följare hela tiden, samtidigt som jag iofs ibland får några nya, så jag går +-0 hela tiden. När jag lägger upp bilder så tappar jag följare. Om jag pausar några dagar så tappar jag också följare. 

VIKTIGT: jag har provat ALLT. Tro mig. Jag har skitsnygga bilder och ett jättefint flöde, så det är inte där felet ligger. Lämnar helst inte ut den då jag vill vara anonym. Jag har haft kontot sen 2014 så jag har liksom bra koll på vad jag gör, är ingen nybörjare. 

Saker jag provat som ni inte behöver tipsa om: 
    - använda alla möjliga hashtags (såklart) och provat alla kombinationer. Få tags, många tags, relaterade, orelaterade, små, stora, engelska (jag har internationell följarskara), svenska. 
    - provat posta på olika tider (vilket inte spelar nån roll då det såklart alltid är miljoner aktiva dygnet runt) 
    - skriva captions, inte skriva captions. Ha med frågor i captions (ingen svarar)
    - vara med i giveaways med andra stora konton (såna med 50 000+ följare)
    - använda stories med tags i 
    - göra kontot lagom personligt men ändå professionellt så dom ser att det är en vanlig människa bakom
    - riktat in mig på olika målgrupper
    - har en stående rabatt i shopen för dom som delar mina bilder på ig
    - delar och tipsar om andra relaterade konton (får ofta tillbaka men det leder inte till nåt i längden)
    - spanat på andra liknande konton för att se hur dom gör och om det är nåt jag missat

Det är väl det jag kommer på just nu. Jag har läst tusen guider. Det är som att jag har nån jävla block på mig på instagram, vilket jag vet att jag inte har för okända gillar ju mina bilder alltså syns jag på hashtagsen. Andra jag följer, vissa som inte ens gör lika snygga saker som jag (förlåt skrytet men så är det) bara växer och växer och får 10 gånger så många likes på sina bilder, fast dom har en tredjedel så många följare. 

Vad gör jag för fel?!

• Svar på tråden Instagram - blir GALEN
  • bananmilkshake
    Fjäril kär skrev 2020-01-13 12:13:35 följande:

Som jag ser det så finns det två skäl

Instagram börjar bli mättat på den typen av "kändisar". Alla har Instagram numera även om du är en liten keramiker i Örkelljunga eller bigtime Hollywoodskådis. Det är liksom inget unikt längre. När hela flödet tas upp av konstnärer, dansare, bloggare, målare etc orkar man inte längre engagera sig som tidigare. Inläggen försvinner snabbt i flödet och man orkar inte scrolla, likea eller leta upp det.

Vill man ha nya följare behöver man sticka ut på något sätt. Ha en politisk åsikt tex, tycka något, berätta något, ha ett engagemang i det som skrivs. Ett stort läsarvärde helt enkelt.

Ah, du har en stor poäng i det. Jag har ett ganska specifikt tema, eller vad man ska säga. Så det är inte massproducerad hjärndöd konst, haha. Det är liksom inte 40-åriga Lotta som målar ljuva landskap. Jag ser sällan konst som känns som min, så jag skulle ändå säga att det är någorlunda originellt eller hur jag ska säga. Men jag förstår absolut hur du menar. Jag är ganska mångfacetterad också så det är brett, men ändå med en röd tråd. 

Har du nåt tips på hur jag skulle kunna dra det ännu längre? Förstår att det är svårt att ge tips utan att se sidan förstås. Men ja, min upplevelse är att ingen ens läser det jag skriver så det spelar ingen roll om jag ens gör det. 
  • bananmilkshake
    Fjäril kär skrev 2020-01-13 12:47:08 följande:
    Bli bättre på PR. Marknadsföring är superviktigt. Om folk ska vara intresserade av att följa dig på Instagram måste de ju först hitta dig utanför internet. Ett besök på en utställning hjälper liksom inte utan du behöver nöta in ditt koncept på många olika sätt. Delta i öppen ateljé, stå på lokala marknaden, upp med ett bord på julmarknad, kolla om du kan få sälja dina alster hos hembygdsföreningen, annonser i lokaltidningen, kanske tipsa en journalist om dig själv och gör ett reportage, ring in till radion och tyck något etc etc etc.

Etablera dig och gör folk nyfiken på vad du gör och vart du finns.

Kanske också fundera på om du gör lite FÖR smal konst för att locka den bredare publiken? Kanske dina nuvarande följare ändå motsvarar dina alster och de du riktar dig till. Det kanske inte blir större målgrupp än det som redan är.

Jag är ganska bra på det, visst kan jag anstränga mig mer men måste hinna med övriga livet också! Jag gör det mesta online, är med i många olika grupper på fb tex där jag promotar min konst. Är ofta med på marknader faktiskt! Och där blir jag av med många visitkort men sen händer sällan så mycket mer. 

Hembygdsföreningen skulle nog bli rädda. :D Men jag fattar hur du menar. Det är lite smalt, men ändå inte... svårt att förklara... men okej, jag gör ganska avancerade smycken och konsten är mörk, men på ett typ sofistikerat sätt? Så ni som läser får en hum. Överlag så är det konst inspirerat av mysticism, mycket natur, och jag har passat in väldigt bra i "häx-trenden" som pågått ett tag nu. Så det är ett brett fält på instagram tex, och i en del ganska stora kretsar, men tänker man typ hemslöjd så blir det istället extremt smalt. 

• bananmilkshake
    FamiljeLisa skrev 2020-01-13 13:25:19 följande:

Integrera med dina följare är mitt bästa tips. Släng in vänliga kommentarer och gilla mycket bilder så kommer du att få samma respons tillbaka. Du kan inte bara sitta ner och vänta på att likes ska ramla in utan du måste jobba för det. Jag ser en väldigt många fina bilder och produkter dagligen, men gillar och följer enbart de som ger mig någonting tillbaka. Undantaget för internationella/nationella företag som typ Stadium, Adidas och liknande.

Åh, det gör jag. Önskar det hjälpte. Jag jobbar hårt med Instagram, sitter inte och väntar. 
  • bananmilkshake

Eller alltså, jag hinner ju inte kommentera 2300 följares bilder. Många är låsta, många har ju liksom bara suddiga matbilder. Jag följer många tillbaka, som antingen är konstnärliga själva eller bara för att vi lärt känna varandra. 

• bananmilkshake
    FamiljeLisa skrev 2020-01-13 13:36:50 följande:
    Jaha okej, kanske borde du i så fall bredda din marknadsföring och inte enbart förlita dig på instagram? Om du har en så bra produkt som du nämner så borde du kunna få ut mer av att få hjälp med att marknadsföra dig.
    Men vet liksom inte hur... jag står på marknader någon/några ggr per år. Är med i fb-konstgrupper, samt grupper relaterade till där jag säljer mina produkter (Etsy tex). Jag svarar att jag sysslar med konst (fast specificerar mer) om jag träffar nya människor som undrar vad jag gör, osv, vilket ofta leder till att vi börjar följa varandra på ig och så. 

Men utöver sociala medier, marknader och word by mouth så vet jag inte hur jag ska ta mig vidare. 

Jag vet att det nog skulle funka att fråga runt i passande butiker om jag får ha mina smycken där, men dels så tar dom hög provision och så förlorar jag kontrollen över mitt varumärke (jag har en viss grafisk profil vad gäller inslagning, hur paketen ser ut osv och gillar inte att nån i en butik bara skulle slänga ner smycket i nån ful organzapåse). Har iofs blivit tillfrågad om jag vill ha några grejer i en butik med samma inriktning i Ohio och funderar på att tacka ja (en ig-bekant faktiskt). 
  • bananmilkshake
    FamiljeLisa skrev 2020-01-13 13:39:29 följande:
    Du kan ladda ner en app som analyserar dina spökföljare. Avfölj dessa och fokusera enbart på de som gillar tillbaka. Sedan tänk större än instagram. Det finns för övrigt en funktion där du kan göra reklam för din sida så du poppar upp i nya folks flöden.
    Jag provade den, haha :D Eller en av dom, men tyckte inte den funkade så bra. Har ibland manuellt gått igenom lite och tagit bort inaktiva eller dom som uppenbart bara vill sälja kristaller till mig. 

Har funderat på att annonsera, men också hört rykten om att när man väl börjat betala för Zuckerbergs tjänster så blir man mindre synlig för att man då ska fortsätta betala för att synas. Så vågar inte, haha. 
Svar på tråden Instagram - blir GALEN