Inlägg från: Anonym (Bizz) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bizz)

Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?

Helt ärligt skulle jag inte vilja att det byggdes ett sånt boende där jag bor.
    Jag skulle definitivt inte köpa ett boende med detta till granne heller.

Fördomsfull? Kanske. Men jag väljer var jag vill eller inte vill bo.

• Anonym (Bizz)
    Solarn skrev 2020-01-12 14:15:18 följande:
    Varför?
    SweeneyTodd skrev 2020-01-12 14:17:56 följande:
    Vad är det för fel med gruppbostäder?

Fel och fel, det är väl egentligen inget fel men jag vill inte bo granne med dem.
    Och det är min fulla rätt att välja var jag ska bo.
  • Anonym (Bizz)
    Solarn skrev 2020-01-12 14:37:14 följande:
    Det besvarade inte alls min fråga.

Du har dock inte rätt att bestämma var andra ska bo.
    Nej, det kanske jag inte gjorde. 
    För att jag inte vill. Räcker det som svar?

Nej, den rätten har jag inte. Men jag har rätten att bestämma var jag själv ska bo.
  • Anonym (Bizz)
    SweeneyTodd skrev 2020-01-12 17:31:36 följande:
    Jag undrar VARFÖR du känner såhär? Tycker du att det är t.e.x jobbigt med funktionshindrade? Kan du utveckla varför du inte inte vill bo granne med dem?

Förlåt om jag låter otrevlig, men jag är bara nyfiken. :)
    Det kan vara störande med psykiskt funktionshindrade, ja.
    Fysiskt funktionshindrade ser jag inget problem med, de är som oss andra förutom själva handikappet.

En vän till mig har en bror om bor på ett sånt boende. Hade inte velat vara hans närmaste granne.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (förälder) skrev 2020-01-12 19:49:57 följande:
    Har du något emot personer med t ex Downs syndrom?
    Vilka personer är det du inte vill bo nära och varför?
    Nu pratar vi inte om våldsamma personer utan funktionshindrade.
    Nej, det har jag inte.
    De som är oberäknerliga.  För att de är just det, oberäknerliga.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (förälder) skrev 2020-01-13 09:07:40 följande:
    Jag tror att du blandar ihop funktionshindrade med vissa psykiskt sjuka personer som kan vara våldsamma.

Dom är inga farliga personer, tror som sagt att du blandar ihop intellektuell funktionsnedsättning som är just ett funktionshinder och ingen sjukdom med psykisk sjukdom där vissa, givetvis bara ett fåtal kan ha en psykisk sjukdom som gör dom våldsamma ( vissa diagnoser). 
    Vill klargöra att det visst finns människor med intellektuell funktionsnedsättning som kan bli våldsamma.
    Känner personligen till en sådan person.

Han är närmare 60 år men ligger på ett förskolebarns nivå intellektuellt. Om någon retar honom, säger fel saker eller dylikt så är inte smockan långt borta. När han var yngre och lekte med barnen på gatan så gick det hett till ibland då denna man är fullvuxen och stark som en oxe.
Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?