• Anonym (Undrar)

Vårdnad vid missbruk

Hej!

Jag ska försöka göra en lång historia kort.

Jag och mina två barns pappa har gemensam vårdnad, men jag har beslutat mig för att söka ensam vårdnad. Vårt ena barn bodde med honom och andra med mig.

För ett par månader sen ringer han mig och berättar att han har ett missbruk av droger, hans sambo hade tagit deras gemensamma barn flytt därifrån. Eftersom han bor i en annan kommun fick vår son åka till sin farmor eftersom han har skola där tills jag ordnat med allt i min kommun.

Jag ansökte om skolplats som pappan signerade med sitt bankid och han fick skolplats redan efter ett par dagar och flyttade hit.

Sen gick det utför.. Adressändringen gjordes inte, och vi väntar fortfarande på en utredning hos skatteverket, uppsägning av skolplats i pappans kommun gjordes aldrig. Pappan lovade gång på gång att ordna allt, men gjorde det inte.

Ett par veckor senare hämtades pappan i sitt hem av polis och vart körd till psyk där han tvångsvårdades för drogutlöst psykos och en orosanmälan gjordes av psyk, som dock lades ner då barnen är hos mig. Han fortsatte i samma spår så fort han vart utsläppt.

Han har inte en gång under den här tiden frågat om sina barn och jag får inte tag i honom.

Jag har erbjudit mig att komma till honom med allt som behövs skrivas under så vi kan lösa allt utan vårdnadstvist. Men inget svar.. Han skrev dock här om veckan att han är långt nere på botten nu och att hela hans liv går åt fel håll. Jag förstår att mina chanser för att få ensam vårdnad är stora nu, då han inte samarbetar för fem öre och är i ett djupt missbruk. Hans föredetta sambo har berättat att han även förlorat sin inkomst och försörjer sig på att sälja droger och att det är riktigt illa med honom.

Nu till mina frågor.

Kan jag stämma honom utan hjälp av en advokat? Det känns som en "onödig" kostnad när jag tror att mina förutsättningar är stora som dom är redan.

Jag är ganska säker på att pappan inte kommer att dyka upp i tingsrätten heller, vad händer då? Kan allt gå fortare än normalt pga situationen eller kommer det göra att allt tar längre tid?

Ursäkta min röriga text, hoppas ni orkade läsa ändå!

• Svar på tråden Vårdnad vid missbruk
  • Kjell2

Då du har då mycket frågor bör du ta hjälp av proffs så det blir bra och går smidigt.

• Anonym (Famijerätt)

Ja du har stora chanser just nu. Man måste inte ha en advokat. Du gör stämningsansökan på tingsrättens hemsida och betalar de 900 som det kostar.

• Anonym (A)
    Kjell2 skrev 2020-01-12 08:30:44 följande:
    Då du har då mycket frågor bör du ta hjälp av proffs så det blir bra och går smidigt.
    Håller med
Svar på tråden Vårdnad vid missbruk