Inlägg från: möjligt |Visa alla inlägg
  • möjligt

Äta själv

Om han inte ätit själv alls varför i hela friden försöker ni få honom att äta med bestick???

Servera mat när han är riktigt hungrig, skäms i små bitar och välj mat som är hyfsat enkel att äta med händerna.

Låt honom utforska och vifta runt den lite, det gör nog de flesta i början.

• möjligt

Om han inte ätit själv alls varför i hela friden försöker ni få honom att äta med bestick???

Servera mat när han är riktigt hungrig, skär i små bitar och välj mat som är hyfsat enkel att äta med händerna.

Låt honom utforska och vifta runt den lite, det gör nog de flesta i början.

• möjligt
    Anonym (s) skrev 2020-01-10 21:51:22 följande:

Kanske har man tänkt att barnet hellre ska lära sig med bestick direkt. Eller så kanske detta barn inte ens tar med händerns eftersom personalen uppenbarligen ser det som ettt problem att mata honom. om han åt med händerna borde de ju klaga på att han inte äter med bestick och inte att de måste mata

Fast i princip alla barn äter först med händerna, kladdar sedan en massa med sked, äter sen med sked och börjar sen med gaffel.

Jag har aldrig hört någon pedagog som skulle klaga på att ett barn äter med händerna men för att börja äta själv så måste man låta barnet försöka och öva. Även om det hamnar mat på golvet en massa i början.

En förskola med 1-3 åringar brukar ju ofta se ut som matkrig efter lunch, helt normalt. Men om barnet inte kommit igång med att ens ta mat med handen och stoppa i munnen så är det ganska långt bort att börja

Med gaffel.

Äter barnet ingenting själv TS?

Inte ens äpplebitar el likn?
  • möjligt
    Anonym (s) skrev 2020-01-10 22:04:12 följande:

Det jag menar är att om barnet inte äter själv med händerna ens, hur ska man då få till det. Du förutsätter att barnet inte fått möjlighet att äta med händerna. så är kanske inte fallet

Om barnet har fått möjlighet att leka och kladda i många veckor och det fortfarande aldrig visat något intresse för att sätta någonting i munnen så rekommenderar jag att kontakta BVC och be om hjälp då det låter avvikande. I vilket fall så blir det då ännu mer osannolikt att barnet skulle börja äta själv med gaffel direkt.

Men från TS text låter det som att de hellre gör åt barnet direkt när det inte blir effektivt ätande, vilket man inte kan räkna med att det blir i början, har jag missförstått så får väl ts förtydliga.
  • möjligt
    Brandt skrev 2020-01-12 09:51:28 följande:

Han kan äta plockmat själv med händerna, men han vill inte. Tar han en bit äpple så kan har tugga på den biten under en längre tid. Antagligen blir han väldigt uttråkad och börjar då leka med maten istället för att äta den. Så han kan äta med händerna om han bara vill.

Kanske uttryckte mig dåligt i texten, men jag tror att Pedagogen klagade nog mer på att han slänger runt och leker med maten än att han inte kan äta med bestick. Maten är inte intressant.

Ahhh men det är ju ett helt annat problem!

Vissa barn är vääldigt långsamma med att komma igång med matintresse, det var min med. Tillåter han att man matar så är det klart att man får mata om han inte får i sig tillräckligt annars, och det får pedagogerna svälja.

Sen brukar det ge sig av sig själv med tiden.

Vad ?lever? Han av nu så att säga?

Är det så att han får mycket välling? Har hört flera som blivit hjälpta av det, när de testade att dra ner på vällingen kom aptiten igång. Annars är det nog mest att ge det tid som gäller och försöka locka genom att servera i mini plockbitar sånt han verkar gilla. Barn tar det i väldigt olika takt med mat. När intresset för mat kommer, kommer även motivationen att få det i sig och då brukar de få in tekniken fort.

Helt omöjligt att ?lära? dem som förälder innan de själva är motiverade, låter oprofessionellt av pedagogen.
  • möjligt
    Brandt skrev 2020-01-12 09:51:28 följande:

Han kan äta plockmat själv med händerna, men han vill inte. Tar han en bit äpple så kan har tugga på den biten under en längre tid. Antagligen blir han väldigt uttråkad och börjar då leka med maten istället för att äta den. Så han kan äta med händerna om han bara vill.

Kanske uttryckte mig dåligt i texten, men jag tror att Pedagogen klagade nog mer på att han slänger runt och leker med maten än att han inte kan äta med bestick. Maten är inte intressant.

Är det så att ni oroar er kan ni alltid kontakta BVC om ni vill utesluta att det är något fysiskt problem som ligger bakom. Har för mig att det finns vissa fysiska orsaker som kan ge problem med tuggandet. Däremot är det nog osannolikt, mer troligt att det bara kommer av sig själv med tiden
  • möjligt

Som sista tillägg, för oss fungerade det ganska bra att glesa måltiderna eller dra ner mellis till bara ett minimellanmål så att hen hann bli hungrig. Alla är ju olika och för vår funkade det inte med frukost, mellis, lunch, mellis, middag, kvällsfika. Hen hann helt enkelt inte bli tillräckligt hungrig och då blev det istället lek och frustration(från min sida).

Svar på tråden Äta själv