• Brandt

Äta själv

Hej.

Jag och min man fick idag en pik från förskolan att vi måste börja lära vår 18 månaders att äta själv... Nu är det så att vi har kämpat med detta sedan han var i alla fall 12 månader. Men han vägrar!

Han kan inte ha mat på en tallrik för han vänder tallriken upp och ner och häller ut all mat och leker med maten. Försöker man hålla i tallriken och ger han en sked och en gaffel så slår han och trummar på tallriken bara, gärna så hårt så att maten flyger överallt.

Har försökt att lägga mat på skeden och lägga det framför honom, men han leker med det med.

Försöker jag hålla hans lilla hand medans han själv håller i besticken och mata honom på det viset så blir han såååååå arg och bara skriker.

Alla barnen i hans ålder på förskolan kan äta själv och personalen vill inte mata honom längre.

Hur har det gått för era barn? När lärde dem sig? Någon knep som funkade för er? Alla tips mottages varmt! Vi känner oss lite desperata...

Tack ????

• Svar på tråden Äta själv
  • Brandt
    möjligt skrev 2020-01-10 21:41:19 följande:

Om han inte ätit själv alls varför i hela friden försöker ni få honom att äta med bestick???

Servera mat när han är riktigt hungrig, skäms i små bitar och välj mat som är hyfsat enkel att äta med händerna.

Låt honom utforska och vifta runt den lite, det gör nog de flesta i början.

Vi har givetvis låtit honom äta själv med händerna med. Han har fått kladda, leka och göra det alla andra barn får göra när dem ska lära sig att äta själv.

Och ja, han får även enklare mat och inte en stor fet bit oxfilé som jag förväntar mig att han ska skära själv.........
  • Brandt
    möjligt skrev 2020-01-10 21:58:56 följande:

Fast i princip alla barn äter först med händerna, kladdar sedan en massa med sked, äter sen med sked och börjar sen med gaffel.

Jag har aldrig hört någon pedagog som skulle klaga på att ett barn äter med händerna men för att börja äta själv så måste man låta barnet försöka och öva. Även om det hamnar mat på golvet en massa i början.

En förskola med 1-3 åringar brukar ju ofta se ut som matkrig efter lunch, helt normalt. Men om barnet inte kommit igång med att ens ta mat med handen och stoppa i munnen så är det ganska långt bort att börja

Med gaffel.

Äter barnet ingenting själv TS?

Inte ens äpplebitar el likn?

Han kan äta plockmat själv med händerna, men han vill inte. Tar han en bit äpple så kan har tugga på den biten under en längre tid. Antagligen blir han väldigt uttråkad och börjar då leka med maten istället för att äta den. Så han kan äta med händerna om han bara vill.

Kanske uttryckte mig dåligt i texten, men jag tror att Pedagogen klagade nog mer på att han slänger runt och leker med maten än att han inte kan äta med bestick. Maten är inte intressant.
Svar på tråden Äta själv