Mii82 skrev 2020-01-10 09:51:42 följande:
Hej!
Har iaf i 10 års tid velat bli förälder, men är nu vid 37 fortfarande barnlös pga att jag inte träffat någon tidigare. Nu har jag dock en helt fantastisk sambo där jag känner allt allt är rätt och han vore en helt fantastisk pappa.
Men. Jag är ju 37, så det känns som att tiden springer ifrån mig. Har ?alltid? tänkt att jag skulle vilja ha två barn eftersom jag själv haft syskon och gillat det. Men jag känner en extrem tidsångest nu pga min ålder. Skaffar vi två så borde vi ju kanske försöka ta det nästan på en gång - men hur funkar det rent praktiskt? Har nån erfarenheter med jobb? Ork? Man blir ju borta länge i en klump känns det som.
Har någon erfarenheter att dela med sig av? Tanken har ju kommit att det är ?försent? med allt, samtidigt är det en sån stark dröm hos mig att skaffa barn...
För det första, så roligt att du har träffat någon som du vill skaffa barn med och som vill skaffa barn med dig :) För det andra, bara kör. Ni vill ha barn båda två och då finns det inget att tveka på. Ni behöver ju inte bestämma med en gång om ni vill ha ett eller fler barn. Som andra så (o)vänligt har påpekat i tråden innan vet man ju aldrig om det blir några barn så njut av att ni ska försöka istället! Det är ju en fantastisk tid på många sätt när man äntligen får försöka.
Jag och min man har fyra barn tätt. Vi var inte fertilitetsmässigt så gamla när vi blev gravida men vi vet iaf hur det är att ha flera barn och att ha dem tätt. Jag fyller strax 37 och visst kan jag känna mig lite trött, eller mycket trött kanske är mer rätt. Om det beror på att vi har fyra små barn eller om det beror på min ålder är svårt att säga. Men samtidigt skulle jag aldrig önska mig ett annat liv. Barnen är värd all trötthet i världen. Kärleken till dem överskuggar allt. Och så känner nog 99 procent av alla föräldrar tror jag.
Angående jobb så är det klart att du/ni kommer vara borta en del om ni får flera barn tätt, men som någon annan klokt sa ovanför i tråden så finns det nog ingen som på sin dödsbädd ångrar att den inte jobbade mer! Så brukar jag alltid tänka när jag har stora val att göra. Det var därför det blev ett fjärde barn för oss. Tre hade förstås räckt gott och väl, men jag hade en längtan och jag hade nog alltid gått runt och undrat vem den fjärde skulle ha varit om vi inte hade försökt.
Sen tycker jag att du ska försöka släppa oron över din fertilitet så gott det går. Vänta inte längre nu om ni båda är överens om att försöka, men gå inte heller runt och ha panik för att det är kört. Det går ju faktiskt bra för många att få barn mellan 35-40. Efter 40 blir det ju absolut lurigare. Men där är du inte än! Stort lycka till! Hoppas att det blir ett eller flera fina barn snart!