• cosmoo

dottern vill inte ses

Anonym (.....) skrev 2020-01-10 20:59:00 följande:
    Men flickan är ju bara 17-18 år, det kan vara typ femton-tjugo år kvar tills hon får barn (och du barnbarn).
    Och som sagt, det kanske inte ens blir barn, alla kan inte få barn heller...
    Detta borde inte ens vara en tanke i ditt huvud, utan du borde bara fokusera på att få det att funka mellan er. Det är det viktiga, inget annat.

Om du har såna här "dolda" motiv för er relation märker hon det så klart.
    jag smsade henne för ett par minuter sen, frågade hur hon hade det och hon sa att det var bra,  att hon dejtade någon också, vilket fick mig att bli orolig, jag skrev okej och sen dess hördes vi inte av mer, jag fattar inte varför hon plötsligt lät mig veta det (är djupt kristen) så det är därför jag nu har svårt att acceptera att hon faktiskt dejtar någon.
  • cosmoo
    Men flickan är ju bara 17-18 år, det kan vara typ femton-tjugo år kvar tills hon får barn (och du barnbarn).
    Detta borde inte ens vara en tanke i ditt huvud, utan du borde bara fokusera på att få det att funka mellan er. Det är det viktiga, inget annat.

jag smsade henne för ett par minuter sen, frågade hur hon hade det och hon sa att det var bra,  att hon dejtade någon också, vilket fick mig att bli orolig, jag skrev okej och sen dess hördes vi inte av mer, jag fattar inte varför hon plötsligt lät mig veta det (är djupt kristen) så det är därför jag nu har svårt att acceptera att hon faktiskt dejtar någon.
  • cosmoo

• cosmoo

• cosmoo
    Anonym (.....) skrev 2020-01-10 22:48:21 följande:
    Då svarar du "va kul" eller nåt i den stilen. Vad är det som är så svårt? (Det blir inga barnbarn heller om hon inte får träffa killar).

Du kommer sabba det med dina yngre döttrar också om du inte greppar det här.
    ja men jag ser inte det som något kul egentligen, kille=förlora oskulden, och jag är inte redo för att hon ska ha samlag än.
  • cosmoo
    jrockyracoon skrev 2020-01-10 22:12:45 följande:
    Jag tänker såhär.

Ett barn längtar i regel efter sina föräldrar och önskar ha deras kärlek.

Att du inte lyckas upprätthålla en varm och innerlig relation med henne säger antagligen något om dig. Trots att barn längtar efter sina föräldrar har du lyckats uppträda så att du har blivit förskjuten.

I dina inlägg framkommer ledtrådar till varför, t.ex.
    * Du berättar för henne att hon (en i princip vuxen och självständig kvinna) inte ska ha en pojkvän. Varför? För att du själv kan bli orolig av det, och för att du själv är kristen. Det är egoism. Vad står det i bibeln om det?
    * Du tycks vilja ha kontakt med din dotter för att hon ska kunna skänka dig barnbarn och inte för att du känner en stark kärlek till henne och omsorg om henne.
    * Du är rädd för hur du själv skulle behöva svara om hon skulle bli förtrolig med dig och anförtro dig något eller berätta något känsligt för dig. 

Du behöver inse att din oro och dina tankar är djupt egoistiska. Du vill styra henne att göra det du själv önskar för att du själv ska må bra. Du vill inte att hon ska må bra på sina egna villkor och att hon ska gå ut i världen och söka efter vem hon är, och hitta kärlek, lycka och mening utifrån vad detta innebär för henne.

Om du ska ha den minsta chans att få en bra relation med din dotter, behöver du göra följande:

1. Sluta säga åt henne vad hon ska göra.

2. Du måste vilja att hon ska bli lycklig och vara klok nog att förstå att hennes väg dit kan vara gropig, smärtsam och helt annorlunda den väg du själv hade velat gå.

3. Lyssna på vad hon säger och uppmuntra henne i att göra det hon vill göra, även om det inte skulle vara ditt eget val.

4. Ta egna initiativ till kontakt. Visa att hon är viktig för dig, och visa att du bryr dig. Håll regelbunden kontakt med henne, även om hon ibland kanske är lite kort mot dig.

5. Öppna upp dig känslomässigt för henne, d.v.s. visa vem du är och vad du känner. Istället för att säga vad hon ska eller inte ska göra, berätta om hur du känner kring henne och hur du vill att er relation ska se ut. Säg fina saker till henne. Fokusera på det positiva i din kommunikation. Inse att du inte kan forma henne till något nu när hon är vuxen. Du kan bara försöka lära känna henne och i bästa fall få bli en del av hennes liv.

6. Nästa gång hon skriver att hon dejtar någon, skriver du: "Vad roligt, är han en trevlig person som gör dig lycklig?".

7. Nästa gång det händer något viktigt i hennes liv. Se till att vara där. Man missar inte vissa saker - så är det bara.

Och som sagt: om du blir orolig över något hon gör, så bearbeta det på egen hand. Det är ditt, inte hennes. 
    jag förstår hur du tänker.
    men jag är inte redo för att se henne ha samlag än, och jag vet att hon är vuxen snart, men det känns så otroligt konstigt.
    när hon bodde hos mig försökte jag uppfostra henne som jag blev, alltså till och bli kristen. 
    värkar som att det misslyckades.

och jag har även fått reda på att min fru väntar en till och jag har ingen aning om hur jag ska framföra det åt min dotter.
    hon har aldrig visat något stort intresse i mina yngre döttrar.

jag har försökt att göra allt du skrivit men det har alltid slutat med att hon inte svarar, och även ifall jag försökt att hålla en längre konversation så har hon nästan aldrig svarat regelbundet.
  • cosmoo
    Anonym (S) skrev 2020-01-10 22:10:27 följande:
    Ett vanligt svar hade varit "Vad roligt", och sedan en trevlig följdfråga. Är det ett mönster, att du kontaktar henne, får ett svar som du inte tycker är perfekt och sen "försvinner" till nästa gång du dyker upp och gör samma sak på nytt?

Har du förmåga att hålla igång samtal med andra människor, vänner, din fru, dina andra döttrar?

Om du på allvar vill ha råd är mitt råd som ett första steg att du genast fortsätter på det samtal du satt igång och sedan fortsätter att höra av dig några gånger iveckan och då givetvis också svarar tillbaka på de sms som du får av dottern, Ha bara som mål att hålla igång en dialog, att ni har ett pågåene mtl och ge inte upp vren gång u i te tycker att smtlet är uperintrent eller tt hon inte ger exkt de vr om du önskar.

Om du har nån form av kontrollbehov bör du också omgående söka hjälp för det. Har du stora problem behöver du kanske ta tag i dem innan du försöker bygga upp en relation på nytt.
    jag har inget kontrollbehov vad jag vet.

och jag tycker ärligt talat att hon får visa lite uppskattning när jag i alla fall försöker, hennes faster frågade här om dagen varför min dotter inte är med mig längre, och jag har alltid sagt att hon inte vill.
    vilket för det mesta är sant.
    om hon inte vill, tänker jag inte tvinga henne.
  • cosmoo
    Wolfie13 skrev 2020-01-11 00:25:07 följande:

Men herregud, ni har inte ens kontakt och detta är vad du fokuserar på! Hon är snart myndig och har sex med vem hon vill!

"Du är inte redo"??
    Hon har ett eget liv som inte tillhör ditt öht, och jag förstår mer och mer varför hon vill ha det så..
    Hoppas hennes mamma inte är lika skraj för vanliga saker som kärlek och sex.
    Du förstör verkligen för dig själv när du håller på så här.

är det inte normalt att vara orolig för sin dotters umgänge när man inte har kontakt?
    jag är inte skraj för sånt, jag tycker bara att det är otroligt att min snart 18 åriga flicka är ihop med någon.
    då vi har sådan dålig kontakt.
  • cosmoo
    Anonym (Insane in the membrane) skrev 2020-01-11 01:43:52 följande:

Tycker din dotter verkar klara sig bra utan dig. Du fokuserar på helt fel saker. Oskuld, please hon är 17-18? Den har hon nog "tappat" redan. Och vad gör det? Nej, absolut ingenting.

Du är otroligt egoistisk. Du bytte i princip ut dottern mot nya frun. Allt i er relation kretsar kring dig. Och du ska ha barnbarnen.

Sen sist, du är otrolit tafatt. Du tappa bort hennes nr. Ringde mamman och sa att hon skulle gratta. Vilket engagemang! Starkt jobbat.

Om du vill ha en relation får du anstränga dig lite. Du är den vuxna, det är du som har skyldigheter inte hon. Du klagar på att hon inte svarar "bra" på dina frågor. Du menar svarar som du vill. Men hon känner ju inte dig heller. Varför ska hon då lämna ut sitt liv? För du har biologiskt band? Nej. Du får tyvärr anstränga dig och jobba på relationen. Bjud henne på fika. Var wild and crazy, säg åt henne att ta med pojkvännen. Så kan hon ha någon form av backup.

jag anstränger mig så gott det går, jag kan inte tvinga henne till att skriva inte heller bestämma, jag oroar mig för hennes oskuld då jag är djupt kristen, jag fattar att hon ska bestämma sånt själv, men jag känner mig bara otillräcklig.

jag vet inte ens ifall mamman gratta henne från mig eller inte, som jag sagt i tidigare inlägg så har jag försökt att leta upp hennes nummer via nätet, har frågat hennes mor men hon vill inte svara på mina sms.

jag vet inte vad jag ska göra, får väll höra av mig till pojkvännen och höra, om jag nu får veta vem han är.
  • cosmoo
    EnAnonumius skrev 2020-01-11 01:07:18 följande:
    DU vill helt enkelt inte se det, du försöker dölja det för dig själv i stället med  att du är bara "orolig"/"rädd". 

Men att säga till sin dotter detta citera dina egna ord från inlägg #17:
    "har ibland sagt att hon inte får vara ihop med någon då jag är rädd att hon ska förlora oskulden."
    (slut citat)

Det är ett direkt kontrollbehov i sig. Att säga till sin dotter att hon inte får vara ihop med någon.

Ja du får "oroa" dig för hennes oskuld om du vill detta, men det ger dig ingen rätt och ingen skyldighet att säga åt din dotter att hon inte får träffa någon, baserat på den orsaken. 

När hon vill ha sex så är det hennes sak att bestämma och avgöra detta. Det är inte din sak att bestämma detta genom att säga åt henne att "hon inte får vara ihop med någon".

Bete dig som en pappa inte en kontrollfreak. så kankse du skall se att du kan vinna din dotter tillbaka.
    hon får vara ihop med vem hon vill.
    jag vet bara inte vad jag ska göra om hon helt plötsligt kommer och beröttar om graviditeter, hjärtesorg och annat då vi inte haft en relation.
    då blir det ju väldigt konstigt ifall hon helt plötsligt vill att jag ska hjälpa henne.
  • cosmoo
    Anonym (.....) skrev 2020-01-11 00:51:52 följande:
    Men det här låter nästan som någon form av hederproblematik.. Är ni svenskar? Vi bor i Sverige och det är 2000-talet, och hon har rätt till sin egen kropp.
    Oroa sig gör nog de flesta föräldrar, men kan ändå bara finnas där och stötta. Inte hindra sina barn från att leva och göra sina egna misstag.

Sen är det ju så, att ju mer frånvarande och kontrollerande en pappa är, desto större risk är det att flickor vänder sig till "bad boys", eftersom de inte vet hur en schysst kille ska vara.. Kolla statistiken.

Det blir så märkligt bara när ni nu har så dålig kontakt och när du säger själv att du inte varit helt reko tidigare, att du snöar in dig på vem hon träffar..
    Det kommer inte hjälpa ditt case.
    Förmodligen känner hon sig sviken av dig sen barndomen, och därav ointresset för sina halvsyskon/dig.
    ja vi är svenskar, hennes mor är dock halv korean. men vad det har med saken o göra begriper jag inte.

jag vet att hon har rätt till sin egen kropp, jag har aldrig påstått något annat.
    som jag skrivit tidigare så har jag försökt att komma nära henne, erbjudit massa saker att hitta på. 
    men hon vill ju inte.
  • cosmoo
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2020-01-11 13:05:48 följande:

Jag kan nästan lova dig att hon inte är oskuld längre. Så du behöver inte oroa dig över det längre. Och vet du - hon kommer säkert att bli sårad i sitt liv, även hjärtesorg, och det har säkert redan hänt. Och hon klarade det, kom över det och gick vidare. Det är så man växer som människa. Att utvecklas som person är också viktigt i kristendomen. Så släpp den oron, för som sagt, det har redan hänt. Hon kommer förmodligen inte komma till dig med relationsproblem pga att er relation inte är nära alls, men om hon in framtiden då ni förhoppningsvis kommit varandra närmare kommer att göra det, så får du hitta ett sätt att förhålla dig till det, för det är så föräldrar gör och du vill väl vara hennes förälder? 

om hon nu inte skulle vara oskuld längre, så undrar jag varför hennes mamma en gång hörde av sig och bad mig följa med till ungdomssmottagningen med henne för p-piller.
    hon sa då att hon aldrig ville ha sex.
  • cosmoo
    Anonym (.....) skrev 2020-01-11 10:20:27 följande:

Hur reagerar din dotter när du säger att hon inte ska ha kille och vara oskuld? Tror du att der varit positivt för er relation? Hur skulle du själv känt i hennes ålder om dina föräldrar höll på så?

de var lika dana med mig.
  • cosmoo
    Ess skrev 2020-01-11 09:56:21 följande:
    Helt plötsligt hittade du hennes nummer!
    ja, tack vare hennes faster.
    jag har bara inte lagt in henne som kontakt, jag har hennes nummer, jag har bara inte lagt in henne än.
  • cosmoo
    Ess skrev 2020-01-11 09:47:04 följande:
    Du måste skämta!
    Tror du att en mamma/barn relation bara händer så där helt apropå?
    De måste lära känna varann, och sen måste de klicka, och sen tar det många år om de ska få den typen av nära relation till varann. Det är dessutom DU som bär ansvaret för att de ska få någon typ av relation överhuvudtaget.
    Det är inte ens säkert att varken din dotter eller din fru vill ha den typen av relation, de kanske trivs bäst som "bekanta".
    min dotter lekte en gång med hennes halsyster när hon var bebis, (den första) och då hörde jag min fru säga åt min dotter att inte leka med lillan, såklart sa jag till henne men hon verkade inte bry sig.
    så jag tror att min fru är otroligt glad att min dotter inte kommer åt hennes halsyskon längre.
  • cosmoo
    Ess skrev 2020-01-11 09:27:13 följande:
    Håller du på så så förstår jag fullt ut att hon inte är så intresserad av att ha kontakt med dig. 
    Börja bemöta henne som en vuxen människa. Du kan ta intiativet att bjuda hem henne på middag en kväll, OM du är beredd att själv ta ansvaret för det och inte lägga över ansvaret på din fru att planera, laga maten och passa upp gästen.
    Jag tycker det låter som du själv är den som behöver växa upp och börja ta ditt eget ansvar och inte bara skylla på andra och "omständigheterna" osv. Vill du ha kontakt så tar du kontakt och fullföljer det, annars låt bli.
    vi har båda haft henne på julmiddagar när hon var yngre, då ville min fru laga maten medans jag fick hit henne.
    då ville min dotter inte äta något, allt hon åt var en morot.
    och min fru blev såklart besviken på henne då hon tog en insiativ att faktiskt få ihop oss alla och så vill inte barnet äta.
  • cosmoo
    Anonym (Haha) skrev 2020-01-11 15:01:35 följande:
    Som kanske inte varit så snällt???

Vill också veta varför ni inte hade varannan vecka från början samt ifall du har en bra relation till dina andra barn.
    vi hade inte varannan vecka då jag hade ett ganska stressigt jobb på den tiden, var helt slut på eftermiddagarna. plus att jag jobbade natt ganska ofta.
    så vi la upp det så just då.

och ja, jag och mina andra barn har en starkare relation då jag och min nya fru inte bråkar på samma sätt som jag och min andra dotters mor bråkade.
    jag tror att min dotter kan ha tagit upp våra bråk och därför tycker jag är obehaglig.
  • cosmoo
    Anonym (Förälder) skrev 2020-01-11 08:07:18 följande:

Jag förstår henne.
    Du är ju ingen drömpappa direkt.

Min dotter har också tagit avstånd från sin *pappa*.

jag försöker vara den perfekta pappan för henne. 
    men som jag skrivit i föregående inlägg.
    så är det hon som inte vill.
  • cosmoo
    EnAnonumius skrev 2020-01-11 07:24:45 följande:
    Har hon verkligen rätt  till sin kropp för dig?
     Varför beter du dig då som en kontrollfreak mot henne?

...från inlägg #17:
    "har ibland sagt att hon inte får vara ihop med någon då jag är rädd att hon ska förlora oskulden."
    (slut citat)

Sedan så svävar du ju högt i det blå, med tanke på vad du skriver hur du gör mot din dotter, inte bara om hennes oskuld, utan i andra sammanhang med, så kommer hon knappast att "plötsligt" komma springandes till dig med "hjärtesorger" och eventuella graviditeter".
    Så jag tror du har knappast något att oroa dig för där..
    cosmoo skrev 2020-01-11 00:18:29 följande:
    ja men jag ser inte det som något kul egentligen, kille=förlora oskulden, och jag är inte redo för att hon ska ha samlag än.
    Ja och? Det ger dig ändå ingen rättighet och/eller skyldighet att säga åt din dotter att hon inte få lov att ha en pojkvän. Oavsett om du är redo eller inte för att hon kommer att ha samlag, det har inte med saken att göra alls. Det är din dotter som har det avgörandet att avgöra om hon är redo eller inte. Dessutom så är hon 17år, det är redan mycket stor sannolikhet att hon redan har förlorat oskulden. Nej jag säger inte att hon har förlorat oskulden, jag säger bara att sannolikheten är stor att hon redan förlorat den.

Det är inte en dotters (eller sons) ansvar/skyldighet att vänta på på klartecken från en pappa och/eller mamma om att de är redo på att deras barn har samlag. Tonåringen har sex när de känner sig redo att ha sex så enkelt är det. Det man SKA göra som förälder är att hoppas att man gjort rätt så att dottern (eller sonen om man nu har en son) förstår vikten att ha det första sexet med någon det känns rätt med och inte "första bästa".

jag fattar det.
    jag trodde bara att jag gjorde det rätta genom att oroa mig.
  • cosmoo
    bullen1984 skrev 2020-01-11 06:41:28 följande:

Detta måste vara en trolltråd. Såhär korkad kan ingen vuxen människa vara. 
    Jag känner många djupt kristna och de är inte inskränkta.

Herregud. 

jag är ingen trolltråd.
    jag försöker bara få ut vad för form av relation vi har.
Svar på tråden dottern vill inte ses