• cosmoo

dottern vill inte ses

hon mot strömmen skrev 2020-01-10 17:42:29 följande:

Jag kan tala om för dig att jag vet hur det känns när ena förälderns nya inte gillar en. Jag och min far har en mycket brokig kontakt tack vare detta.

Mellan min far och mig kommer det inte blir bättre så länge han väljer att leva med frun. Hade min far valt någon som accepterade/gillade mig hade det sett ut annorlunda idag

jag tror att min fru älskar min dotter på sitt eget sätt.
  • cosmoo
    Anonym (A) skrev 2020-01-10 17:35:05 följande:
    Det är inte skäl för att tappa lusten att föra ett samtal, du får anstränga dig om du vill vara en del av hennes liv. Var förberedd på att det inte kommer vara lätt och att det kommer kräva en del jobb från dig. Det låter som om du behöver en hel del hjälp i ditt föräldraskap.
    jag har tappat bort hennes nummer. 
    jag hörde av mig till hennes mor tidigare idag och fick inget svar där ifrån heller, jag vet att hon snart är vuxen, men jag vill samtidigt inte att hon ska skaffa en pojkvän, eller förlora sin oskuld etc, jag vill inte att hon ska bli sårad på det sättet, och ifall hon kommer till mig och berättar att något sånt hänt så har jag ingen aning om hur jag ska bemöta henne.
  • cosmoo
    Anonym (.....) skrev 2020-01-10 15:22:42 följande:
    Och sen att du hade så liten tid med henne är inte hennes fel. Hon känner sig förmodligen övergiven av dig och att du inte tagit och tillräckligt ansvar som förälder.

Man kan inte spela nåt spel som förälder. Mitt jobb som mamma är att visa att jag alltid finns där för dem, oavsett vilket humör de är på. Att ha en trygghet utan villkor
    jag tror ärligt talat att min dotter hittat trygghet hos andra i sin omgivning och inte behöver mig på samma sätt.
    jag har i snart två års tid försökt att bygga upp någon slags kontakt men hon verkar inte vilja släppa in mig.
    jag övergav henne inte, det var hennes mamma jag lämnade, och hon är välkommen till mig när hon vill.
    det verkar bara inte som att hon vet det.
  • cosmoo
    Anonym (.....) skrev 2020-01-10 15:15:05 följande:
    Men ok, hon har ingen skyldighet att vara precis som du vill när du inte har varit schysst mot henne! Hon är ditt barn!

Låter som du skulle behöva rätt många föräldrakurser faktiskt.

Ens barn älskar man och stöttar villkorslöst och har du inte betett dig som en förebild ska, kan du inte kräva nåt av henne. Du kan börja med att be om ursäkt.

Du låter otroligt omogen och snarstucken
    jag älskar henne villkorslöst.
    det är just därför jag under två års tid försökt bygga en relation med henne men hon verkar inte ha någon som helst lust till att släppa in mig.
    jag frågade henne innan min andra dotter skulle döpas ifall hon ville komma, hon sa nej.
    när vi skaffade en hund, så frågade jag om hon ville träffas och kanske gå en promenad med nya hunden, hon sa nej.
    jag erbjöd henne till och med att följa med på vår semester i somras, hon sa återigen nej.
    när hon slutade 8;an, erbjöd jag mig att komma på hennes skolavslutning, återigen ett nej.

tro mig, jag har erbjudit, jag har frågat. men hon vill inte, och då vet jag inte vad mer jag ska göra.
  • cosmoo
    Anonym (Glappet) skrev 2020-01-10 18:31:16 följande:

Hej!

Om min förälder hade lagt sig i min sexualitet på det viset hade jag inte heller velat ha kontakt. Min fördom är att föräldrar som vill styra barnens sexualitet så hårt är rätt kontrollerande på andra sätt också. Kan det stämma in på dig?

Det låter också som att du flyttade ihop med din nya lite väl fort och att du träffade din dotter för sällan efter separationen. Flyttade du långt bort, eller vad är orsaken till det?

Fundera över vad du kan ha gjort som försvårat/försämrat din dotters liv och be uppriktigt om ursäkt för det.

Varför har du inte ens din egen dotter som kontakt i din telefon? Det låter liksom inte som att du har varit särskilt engagerad.

jag försöker inte styra, jag är bara orolig att hon ska såras, för om hon kommer till mig med det så vet jag som sagt inte vad jag ska svara.

jag flyttade bara till en annan del av stan.

ja, vi kanske gjorde det, men samtidigt trodde jag att min dotter skulle ta den nya som en extra mamma och se henne på det viset. men det blev tydligen inte så.

jag har bett om ursäkt många gånger och bett om nystart, men som jag har skrivit i övre meddelanden. hon verkar inte bry sig.

jag hade henne som kontakt, och jag har försökt o leta upp hennes nummer via nätet men kommer bara till hennes mammas nummer.
  • cosmoo
    Anonym (.....) skrev 2020-01-10 18:48:30 följande:
    Men alltså att du ska försöka dig på att kontrollera hennes oskuld och pratar om det i vartannat inlägg, där är det ju nåt som är riktigt snett! Det visar ju att du inte alls "bättrat" dig.

Jag är inte förvånad att hon tar avstånd.. du behöver ju snarare bearbeta ditt kontrollbehov om det ens ska finnas en liten chans.
    Hon är inget litet barn längre och är med den killen hon vill.
    jag försöker bara skapa en bild av vår relation, så att det ska bli lättare att se hur dålig kontakt vi faktiskt har.

jag har inget kontrollbehov.
    jag vill som sagt bara inte att hon ska bli sårad.
  • cosmoo
    Anonym (.) skrev 2020-01-10 18:36:34 följande:
    Hur gammal var hon när ni flyttade isär?

Frågar du vad hon gör på helgerna? Hur det går i skolan osv? Sen tror jag inte det beror på din fru. Hur engagerad har du varit i henne? Hur har su fått med henne i den nya familjen?
    hon var runt 6 år när jag och hennes mor flyttade isär.
     och ja, jag har frågat förut vad hon gör på helgerna, hon svarar för det mesta inte, och det där med hur det går för henne i skolan har jag frågat otaliga gånger men har alltid fått tillbaka "det går bra" jag vill ju inte vara för på heller.
  • cosmoo
    Anonym (.....) skrev 2020-01-10 18:50:33 följande:
    Om du varit på henne mycket om hennes oskuld tidigare, så är det inte konstigt att hon säger nej till allt det där nu.
    jag har inte varit på henne, jag vill som jag sagt förut inte att hon ska bli sårad och komma till mig, för då vet jag inte vad jag ska säga eller göra.
  • cosmoo
    Anonym (.....) skrev 2020-01-10 19:12:13 följande:

Sen att bli sårad, det hör liksom livet till och är inget du kan styra över iaf. Hon går väl till sin mamma kanske om det händer, och du inte känner att du kan inte prata om sånt.
    Släpp allt sånt, viktigaste är att bara finnas där och inte analysera sönder sina barns liv. Om du vill ses, säg bara att du saknar henne..
    Det räcker kanske gott så.

som sagt, har talat om för henne att jag saknar henne.
    jag kanske har gjort ett och annat mot henne ibland som kanske inte varit snällt men alla föräldrar har ju bra och dåliga dagar.
  • cosmoo
    Anonym (.....) skrev 2020-01-10 19:04:27 följande:
    Men såna här tankar måste du ju bara släppa, det är inte villkorslös kärlek att oroa sig så pass mycket... Som förälder får man fokusera på att försöka lära barnen att skilja på rätt och fel och guida dem till att fatta bra beslut när de blir större.  

Kanske för att du inte har varit så delaktig i hennes liv gör att du känner så. Men detta spelar liksom ingen roll nu med tanke på att er relation inte är bra. Nåt har ju gjort att hon känner som hon gör och det är det du ska fokusera på, inte på hennes kommande partners, barnbarn och dylikt.
    jag vet.
    jag har bara lite svårt att släppa oron av att kanske aldrig få träffa mina framtida barnbarn osv.
Svar på tråden dottern vill inte ses