Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

dottern vill inte ses

cosmoo skrev 2020-01-10 18:51:01 följande:
    jag försöker bara skapa en bild av vår relation, så att det ska bli lättare att se hur dålig kontakt vi faktiskt har.

jag har inget kontrollbehov.
    jag vill som sagt bara inte att hon ska bli sårad.
    DU vill helt enkelt inte se det, du försöker dölja det för dig själv i stället med  att du är bara "orolig"/"rädd". 

Men att säga till sin dotter detta citera dina egna ord från inlägg #17:
    "har ibland sagt att hon inte får vara ihop med någon då jag är rädd att hon ska förlora oskulden."
    (slut citat)

Det är ett direkt kontrollbehov i sig. Att säga till sin dotter att hon inte får vara ihop med någon.

Ja du får "oroa" dig för hennes oskuld om du vill detta, men det ger dig ingen rätt och ingen skyldighet att säga åt din dotter att hon inte får träffa någon, baserat på den orsaken. 

När hon vill ha sex så är det hennes sak att bestämma och avgöra detta. Det är inte din sak att bestämma detta genom att säga åt henne att "hon inte får vara ihop med någon".

Bete dig som en pappa inte en kontrollfreak. så kankse du skall se att du kan vinna din dotter tillbaka.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    cosmoo skrev 2020-01-11 02:55:37 följande:
    hon får vara ihop med vem hon vill.
    jag vet bara inte vad jag ska göra om hon helt plötsligt kommer och beröttar om graviditeter, hjärtesorg och annat då vi inte haft en relation.
    då blir det ju väldigt konstigt ifall hon helt plötsligt vill att jag ska hjälpa henne.
    Har hon verkligen rätt  till sin kropp för dig?
     Varför beter du dig då som en kontrollfreak mot henne?

...från inlägg #17:
    "har ibland sagt att hon inte får vara ihop med någon då jag är rädd att hon ska förlora oskulden."
    (slut citat)

Sedan så svävar du ju högt i det blå, med tanke på vad du skriver hur du gör mot din dotter, inte bara om hennes oskuld, utan i andra sammanhang med, så kommer hon knappast att "plötsligt" komma springandes till dig med "hjärtesorger" och eventuella graviditeter".
    Så jag tror du har knappast något att oroa dig för där..
    cosmoo skrev 2020-01-11 00:18:29 följande:
    ja men jag ser inte det som något kul egentligen, kille=förlora oskulden, och jag är inte redo för att hon ska ha samlag än.
    Ja och? Det ger dig ändå ingen rättighet och/eller skyldighet att säga åt din dotter att hon inte få lov att ha en pojkvän. Oavsett om du är redo eller inte för att hon kommer att ha samlag, det har inte med saken att göra alls. Det är din dotter som har det avgörandet att avgöra om hon är redo eller inte. Dessutom så är hon 17år, det är redan mycket stor sannolikhet att hon redan har förlorat oskulden. Nej jag säger inte att hon har förlorat oskulden, jag säger bara att sannolikheten är stor att hon redan förlorat den.

Det är inte en dotters (eller sons) ansvar/skyldighet att vänta på på klartecken från en pappa och/eller mamma om att de är redo på att deras barn har samlag. Tonåringen har sex när de känner sig redo att ha sex så enkelt är det. Det man SKA göra som förälder är att hoppas att man gjort rätt så att dottern (eller sonen om man nu har en son) förstår vikten att ha det första sexet med någon det känns rätt med och inte "första bästa".

• EnAnonumius
    cosmoo skrev 2020-01-11 15:08:31 följande:
    jag fattar det.
    jag trodde bara att jag gjorde det rätta genom att oroa mig.
    Nej du har inte fattat, det syns tydligt.

Hade du fattat så hade du skrivit något i stil med: "ja det var dumt av mig att säga åt henne att hon inte få lov att ha en pojkvän". 

Nu gör du inte detta. Du väljer i stället att säga "jag trodde att jag gjorde det rätta att oroa mig". Det isig bevisar just på att du egentligen inte har fattat.
    Ingen och jag menar absolut INGEN, har sagt att du inte får oroa dig.  Misssförstår du andras svar med flit, eller vad är det frågan om?

• EnAnonumius
    cosmoo skrev 2020-01-11 14:56:54 följande:
    om hon nu inte skulle vara oskuld längre, så undrar jag varför hennes mamma en gång hörde av sig och bad mig följa med till ungdomssmottagningen med henne för p-piller.
    hon sa då att hon aldrig ville ha sex.
    Skall man skratta eller gråta åt detta??

Bara för att man säger "då" att man inte vill ha sex, så är det inte samma sak som att "aldrig" vill ha sex.
    Du verkar ju inte kunna ta till dig att man kan ändra sig, vid ett senare tillfälle.  

• EnAnonumius
    cosmoo skrev 2020-01-11 21:26:16 följande:
    jag kanske har gjort fel, men jag tycker samtidigt inte att sex är trevligt.
    Det får stå för dig om du tycker sex är "inte är trevligt", ta aldrig ut det på någon annan inte ens din dotter.
Svar på tråden dottern vill inte ses