Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

dottern vill inte ses

cosmoo skrev 2020-01-09 18:47:46 följande:

jag har smsat ett par gånger förut och frågat hur hon mår, hon svarar alltid att allt är bra och då tappar jag lusten till att svara liksom, min nya fru har aldrig visat något intresse i henne egentligen, jag har försökt att låda dom komma nära också men min nya fru verkade aldrig vilja, jag skulle kunna gissa att det också varit en faktor, men vad ska man göra, jag kan ju inte dumpa frun bara för att saker gått fel.

Varför tappar du lusten att svara och försöka få igång en konevration med dottern?

Om du vill bygga upp en relation med dottern på nytt så är det nog sådana saker då får försöka tänka bort. Gå mindre på vad du känner för i stunden och tänk mer långsiktigt och var en trygg person som finns där altid och visar intresse. Tänk inte att en tonåring ska ta ansvaret för kontinuitet i samtal och kontakt.
  • Anonym (S)
    cosmoo skrev 2020-01-09 21:05:05 följande:

jag och hennes mor hade en ganska kass relation mot slutet, jag är ibland orolig att hon ska ha berättat för henne hur jag var med hennes mor och att det är därför hon inte vill ha kontakt.

Så därför tappar du lusten att fortsätta ett påbörjat samtal med din dotter?

Visst kan det vara så att hon fått reda på saker som du sagt eller gjort och att det är ett hinder i vägen mot en ny relation er emellan. Men är det orsak nog att ge upp och jnte försöka?

Om du ska försöka bygga upp en relation på nytt med ett barn som du i princip tappat kontakten med får du vara beredd på att det är jobbigt och att du är den som får ta det övergripande ansvaretoch inte kan vara nyckfull och dra dig tillbaka så fort det blir känslomässigt jobbigt. Du måste visa att duär en trygg vuxen som finns där oavsett.
  • Anonym (S)
    cosmoo skrev 2020-01-10 21:04:14 följande:

jag smsade henne för ett par minuter sen, frågade hur hon hade det och hon sa att det var bra,  att hon dejtade någon också, vilket fick mig att bli orolig, jag skrev okej och sen dess hördes vi inte av mer, jag fattar inte varför hon plötsligt lät mig veta det (är djupt kristen) så det är därför jag nu har svårt att acceptera att hon faktiskt dejtar någon.

Ett vanligt svar hade varit "Vad roligt", och sedan en trevlig följdfråga. Är det ett mönster, att du kontaktar henne, får ett svar som du inte tycker är perfekt och sen "försvinner" till nästa gång du dyker upp och gör samma sak på nytt?

Har du förmåga att hålla igång samtal med andra människor, vänner, din fru, dina andra döttrar?

Om du på allvar vill ha råd är mitt råd som ett första steg att du genast fortsätter på det samtal du satt igång och sedan fortsätter att höra av dig några gånger iveckan och då givetvis också svarar tillbaka på de sms som du får av dottern, Ha bara som mål att hålla igång en dialog, att ni har ett pågåene mtl och ge inte upp vren gång u i te tycker att smtlet är uperintrent eller tt hon inte ger exkt de vr om du önskar.

Om du har nån form av kontrollbehov bör du också omgående söka hjälp för det. Har du stora problem behöver du kanske ta tag i dem innan du försöker bygga upp en relation på nytt.
  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2020-01-10 22:10:27 följande:

Ett vanligt svar hade varit "Vad roligt", och sedan en trevlig följdfråga. Är det ett mönster, att du kontaktar henne, får ett svar som du inte tycker är perfekt och sen "försvinner" till nästa gång du dyker upp och gör samma sak på nytt?

Har du förmåga att hålla igång samtal med andra människor, vänner, din fru, dina andra döttrar?

Om du på allvar vill ha råd är mitt råd som ett första steg att du genast fortsätter på det samtal du satt igång och sedan fortsätter att höra av dig några gånger iveckan och då givetvis också svarar tillbaka på de sms som du får av dottern, Ha bara som mål att hålla igång en dialog, att ni har ett pågåene mtl och ge inte upp vren gång u i te tycker att smtlet är uperintrent eller tt hon inte ger exkt de vr om du önskar.

Om du har nån form av kontrollbehov bör du också omgående söka hjälp för det. Har du stora problem behöver du kanske ta tag i dem innan du försöker bygga upp en relation på nytt.

Förlåt, sista meningen i nästsista stycket blev väl tokigt.. Så här skulle det stå " att ni har ett pågående samtal, och ge inte upp varenda gång som du tycker att samtalet är lite ointressant eller att hon inte ger exakt de svaren som du önskar".
  • Anonym (S)
    cosmoo skrev 2020-01-11 00:25:58 följande:

jag har inget kontrollbehov vad jag vet.

och jag tycker ärligt talat att hon får visa lite uppskattning när jag i alla fall försöker, hennes faster frågade här om dagen varför min dotter inte är med mig längre, och jag har alltid sagt att hon inte vill.

vilket för det mesta är sant.

om hon inte vill, tänker jag inte tvinga henne.

Fast du beter dig ju inte heller som att du vill ha kontakt. Du skriver ett sms och när din dotter inte svarar på det perfekta sättet ger du upp för då, tills du en tid senare föesöker på nytt. Så som du framställer dig själv i tråden verkar du har stora problem men normal mellanmänsklig kontakt. Det är därför jag undrar om du har svår med kommunimation öven med andra människor eller om det är en låsning som bara uppkommer i samband med relationen till ditt äldsta barn.

Även dina förväntningar på dottern känns väldigt märkliga. Även tonåringar som har bra relationer med sina föräldrar håller inte på och visar tacksamhet och uppskattning för det konstant. Din dotter är tonåring. Givetvis ska du inte tvinga din dotter till kontakt men du ska inte heller lägga ansvaret på henne att bygga upp er relation på nytt. Du måste som vuxen klara att finnas där även om hon inte visar uppskattning eller svarar exakt som du vil på sms.
  • Anonym (S)
    cosmoo skrev 2020-01-11 15:06:04 följande:

jag försöker vara den perfekta pappan för henne. 

men som jag skrivit i föregående inlägg.

så är det hon som inte vill.

Vad är en perfekt pappa för dig? Vad är bra egenskaper hos en pappa tycker du.

För mig är trygghet en viktig faktor hos en förälder. Något som du inte ger uttryck för om du drar dig undan så fort minsta misstanke dyker upp om att något eventuellt kan bli jobbigt.

Om du ska kunna vara en bra förälder till dina barn måste du träna dig på att hantera att föräldraskap också innehåller mindre ösnkvärda situationer ibland, tex barn som inte vill äta eller svarar kort på sms. Och man får oroa sig för sina barn, men om man undviker barnen för att slippa upptäcka saker som man skulle kunna oroa sig för så är inte det ett särskilt sunt beteende.
Svar på tråden dottern vill inte ses