Inlägg från: Strangeness |Visa alla inlägg
  • Strangeness

Vi som planerar graviditet 2020!

Hej googlade igår och fann denna tråd :)

Jag blir knäpp på att inte riktigt få svar på mina frågor när jag googlar så tänker att jag testar här och hoppas att någon kanske kan klargöra..

Jag och min sambo vill skaffa barn.
    Tog ut min pinne 30jan i år. Har oregelbunden mens. 33 år. Inga barn sen innan. Aldrig varit gravid. Min sambo har barn sedan tidigare förhållande.

Förra månaden (april) hade vi sex två dagar innan ÄL, dagen innan ÄL och på ÄL-dagen då jag testade positivt.

När man tar ÄL-test får man ut sina 2 mest fertila dagar vilket jag förstår är dagen innan ÄL och själva dagen?

Eller när ska man 'pricka in' rätt?

När min mens sen kom flyttades ÄL-datumet fram en dag i appen.. har vi då missat ÄL trots positiv sticka?

Är ÄL den dagen efter 2 positiva svar på stickan?

Denna månad enligt appen Flow hade jag ÄL igår men stickan sa nej (testat ända sen 6 maj samt visar negativt idag också)

Mkt tankar som far runt. Är så rörigt tkr jag.

Vill ju pricka rätt <3

• Strangeness
    Majson skrev 2020-05-11 15:03:33 följande:
    Lita på stickorna, appen är generell och vet inget om din kropp, den utgår den 14 dagar mellan äl och mens, vilket inte alla har alltid :) äl ska ju ske typ (vet inte exakt) 24h efter positivt test. Men vissa har positivt test flera dagar i rad.. jag använder billiga test för att testa varje dag runt äl, på så sätt ser man när stegringen gått ner och strecket på testet är typ helt borta. Då antar jag att ägget släppt/släpper snart.

Tycker också att det är rörigt haha..
    Ja, jag får göra så. Utgår litegrann från appen och testar ca en vecka i förväg med äl-tester. denna gång verkar det inte stämma iaf. Så håller ut några dagar till.. Om jag inte lyckas denna gång får man ju bara fortsätta tills man prickar rätt :) 

Upplever du att det blir lite tvång att ligga?
    Vi har inte alltid lätt att få till det även fast viljan finns där, iaf varannan dag xD
  • Strangeness

NU äntligen visar ÄL-stickan positivt efter att ha testat sen 6e maj!! Så blir sexytime nu då och hoppas att det tar sig wiiieee!

• Strangeness
    Majson skrev 2020-05-11 22:55:06 följande:

Började också testa tidigt förut men nu börjar jag testa när appen säger att jag har äl (dag 14) för den kommer typ alltid på dag 16-19 haha..

Haha ja verkligen "tvång". Eller alltså jag är mer sugen och vill ligga varje dag, men sambon har gått med på varannan haha.. han tycker det är lite jobbigt och känner stress och press. Så försöker inte prata så mycket om tester hit och dit med honom xD

Ja det är samma här! Jag vill också mer ofta än min sambo. Förbereder han på att ev varannan dag om denna gång ej tar sig. Har ÄL idag så nu blir det 2 dar i rad. Hade sex 3 dagar innan ÄL så då bör vi ju maxa chansen nu tänker jag.

Jätteskönt att få prata med andra i samma tankar å planering då jag håller detta hemligt för de flesta i min omgivning. Det är bara 2 som vet att vi försöker :)
  • Strangeness
    vadelma skrev 2020-05-13 14:45:57 följande:

Det är ändå skönt att höra att fler resonerar lika. Såg också klippet på Nyhetsmorgon men just det oroade inte mig mer. Vi får se vad som händer. Det kan ju dröja innan man blir gravid också.

Ja jag känner som dig, det kan ta tid så känner att iaf jag inte har råd att vänta.. jag är 33 år så har inte åldern helt på min sida. Jag vet inte ens om jag kan bli gravid då jag aldrig blivit det innan trots "missar" med prevmedel och stadigt förhållande.
  • Strangeness
    Wojsan skrev 2020-05-13 19:35:30 följande:

Vid vilken ålder börjar chanserna gå nedåt för graviditet, vet du det? Jag är 29 och har hellre aldrig blivit gravid (förvisso inte försökt, men vid missar och sådär som du säger) men ju fler runtom mig som blir gravida ju mer stressad blir jag, även om jag är lugn med insikten att det kan ta ett tag innan det sker liksom.

Håller förresten med dig helt om att det är skönt att ha denna tråd då vi inte berättat för någon att vi försöker :)

De är störst mellan 20-25 med en chans på 40% att bli gravid. 25% runt 30 och minskar ju äldre man blir. Jag har läst det cirka 100ggr men hittar det inte nu.

Samtidigt väldigt individuellt :)

Eller hur :) Någon/några man kan fråga sina tusen frågor tilsammans med :D
  • Strangeness
    Amanda87 skrev 2020-05-14 09:25:04 följande:

Så kul att vi är så många som är jämngamla! Jag blir 33 år i år och vill försöka med tredje och sista barnet. De två tidigare har kommit till på första resp andra försöker. Sätter en press på mig själv bara för det. Chanserna minskar för varje år ja, men långt ifrån omöjligt ju :)

Ska bli kul att följas åt.

När har ni bim?

Nej det är inte omöjligt,det har du rätt i :)

Jag har BIM runt 25e maj :) Hur går det för dig då? :)
  • Strangeness
    Amanda87 skrev 2020-05-14 20:42:54 följande:

Vi får tänka positivt!

Hoppas det går vägen för oss!

Jag har bim i morgon men är helt säker på att jag inte är gravid. Visade negativt på ett testa tidigt test för 3dagar sen. Vill nog lite för mycket just nu..

Om det inte tar sig nu så finns ju fortf chans nästa gång. Det är segt att vänta absolut men som tur är så får man ju fler chanser :)

Förstår dig, man vill ju inget annat än se plus.. Håll ut! Jag hade testat imorgon för att se vad stickan säger.. jag skullr inte orka vänta till ev mens.
  • Strangeness
    Amanda87 skrev 2020-05-14 22:49:24 följande:

Ja men precis! Jag är kanske lite fjantig men mina två andra barn fyller år i mars och april och tanken är inte att ett tredje barn ska fylla år då med, haha. Så får samtala med min man om att ev göra ett litet uppehåll i så fall, haha.

Ah nej jag tänker bara att det är bortkastade pengar att prova i morgon haha. Är smålänning och hatar besvikelser haha.

Tänker samma här, mars är ingen 'bra' månad för oss då nästan alla fyller då. Bara för det blir vi väl gravida i juni xD

Haha! Smålänning här med!! Bor dock i annat landskap men född uppvuxen i småland :)
  • Strangeness
    Wojsan skrev 2020-05-15 07:45:32 följande:

Haha nämen! Även jag är smålänning!

Va kul! Välkommen till smålänningsklubben ^^
  • Strangeness
    Meldy15 skrev 2020-05-15 11:57:08 följande:
    Hade varit kul att vara med i sån grupp sen :)
  • Strangeness
    Amanda87 skrev 2020-05-14 22:49:24 följande:
    Ja men precis! Jag är kanske lite fjantig men mina två andra barn fyller år i mars och april och tanken är inte att ett tredje barn ska fylla år då med, haha. Så får samtala med min man om att ev göra ett litet uppehåll i så fall, haha.

Ah nej jag tänker bara att det är bortkastade pengar att prova i morgon haha. Är smålänning och hatar besvikelser haha.
    Testade du dig idag? Nyfiken på hur det går för dig <3
  • Strangeness
    Amanda87 skrev 2020-05-15 19:25:45 följande:

Haha ja. Min stora fyller år 24 mars och lillasyster exakt två veckor efter den 7 april.

Haha men så kul, jag med! Bor i Skåne nu! Var bor du? (Tänk så kul om vi känner varandra haha)

Om jag inte glömmer någon nu är vi elva stycken i mars som fyller :) Nära å kära inräknade.

Jag bor tyvärr längre upp i landet, hade varit riktigt kul om vi kände varann! Just nu i Strängnäs :) Annars från Jönköping :)
  • Strangeness
    Amanda87 skrev 2020-05-15 19:27:53 följande:

Nej...inte testat mig. Hahah. Vet att det är negativt så jag väntar. Faktiskt...dyker inte mensen upp på måndag tar jag ett test.

Låter klokt :)
  • Strangeness

Tar ni vitaminer? Och vilka isf?

Jag är vegetarian så äter vego omega3 och 6 samt vitaminer från aco - kvinna. Men har nu bytt till mitt val kvinna då den iaf skriver att den är bra vid plan grav och under grav.

Äter ni annan kost nu som kan hjälpa grav?

• Strangeness
    Meldy15 skrev 2020-05-17 09:49:35 följande:
    Ja, det tycker jag verkligen att du ska göra när du plussar. Önskar dig även all lycka till :)
    Tack så mycket! <3
  • Strangeness
    Amanda87 skrev 2020-05-17 19:35:28 följande:

Idag kom mensen. Så ingen januari-bebis! Hoppas på nästa månad..

<3 Ja absolut, nästa månad! ^^
Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2020!