• Leah56

Vi som planerar graviditet 2020!

Hej allihopa!!

Jag och min sambo har försökt i 5 månader nu att få barn, Fick reda på idag hos gyneklogen att jag har en hjärtformad livmoder enligt läkaren var det ingen större oro eller att de ska ha någon påverkan på chanser att bli med barn utan mer när man väl bli med barn att fostret kan ha svårt att få plats men att det är något som man utreder då och inte nu. Hon sa att jag inte skulle oroa eller tänka på det utan mer att det är bra att veta om att man har det. Någon mer som har de här? Har googlat en del och står olika på nätet, en del har mer hjärtformad en andra osv. Nu sa läkaren att jag inte borde oroa mig men har aldrig hört detta innan så någon som har mer information? Tycker de inte finns så jätte mycket på nätet. Tacksam att höra både bra och dåliga erfarenheter av de här!!

• Leah56
    Lilor skrev 2020-01-30 16:37:17 följande:

Hej, första försöket med första barnet här. Har ju förstått att det kan ta långt tid att få till det, men tror jag ändå kommer bli såå besviken om det inte blir något direkt. Lite naivt kanske, men kan inte hjälpa det. BIM 13:e feb så får väl se då! Har dock ÄL nu som vi har prickat in, så känns som att vi har förutsättningar att få till det iaf...

Hej!
    jag trodde också det skulle gå på första försöket och det gör de för vissa och hoppas innerligt det gör de för er med! Men om nu inte är  fallet så är ju snittet 7 månader ungefär så ge inte upp.. vi är på 5 försöket nu och ska ha bim nästa vecka så hoppas jag inte får den! 
  • Leah56
    norrpreg skrev 2020-01-31 07:14:30 följande:

Måste bara tillägga att de starkaste strecket är såklart från imorse! Är de jag har svårt och avgöra om de räknas positivt?

Lite svårt att se från bilden men jag tycker de ser lika starkt ut som kontroll strecket? Iaf 90:%? Så skulle säga att din ägglossning är på g, testa senare idag och se om de blivit starkare! De ska ju vara lika starkt eller starkare än kontroll strecket! :)

Måste bara tillägga att de starkaste strecket är såklart från imorse! Är de jag har svårt och avgöra om de räknas positivt?

Lite svårt att se från bilden men jag tycker de ser lika starkt ut som kontroll strecket? Iaf 90:%? Så skulle säga att din ägglossning är på g, testa senare idag och se om de blivit starkare! De ska ju vara lika starkt eller starkare än kontroll strecket :)
  • Leah56

Lite svårt att se från bilden men jag tycker de ser lika starkt ut som kontroll strecket? Iaf 90:%? Så skulle säga att din ägglossning är på g, testa senare idag och se om de blivit starkare! De ska ju vara lika starkt eller starkare än kontroll strecket! :)

Lite svårt att se från bilden men jag tycker de ser lika starkt ut som kontroll strecket? Iaf 90:%? Så skulle säga att din ägglossning är på g, testa senare idag och se om de blivit starkare! De ska ju vara lika starkt eller starkare än kontroll strecket :)
    Lilor skrev 2020-01-31 08:49:50 följande:

Jo jag vet, men det hade ju varit så kul att testa positivt till alla hjärtans dag! Då håller jag tummar och tår för dig! :) 

Åh ja så klart! Håller tummarna för er! :)
  • Leah56
    vegaveravegavera skrev 2020-02-01 13:50:21 följande:

Har fått mens :( jaja första försöket trodde jag väl ändå inte på. ny bim 1 mars!! Hejaheja! Ni som kör med äl-tester, varför gör ni det? Är det inte bäst att ha sex några gånger i veckan oavsett när i cykeln man är, eller? Jag har väldigt regelbunden mens så jag antar att min äl är där appen säger att den är! Eller är det för att försäkra att man ens har en ägglossning..?

Ge inte upp! Nya tag! Jag har också regelbunden mens och även alltid haft värk vid ägglossning så appen har alltid stämt, men jag testat med ägglosningstest bara för att försäkra mig att de stämmer och de gjorde det! Så nu litar jag på när appen säger jag ska ha, får även såna flyttningar som indikerar på att ägglossning är på g! :)
  • Leah56
    vegaveravegavera skrev 2020-02-01 13:50:21 följande:

Har fått mens :( jaja första försöket trodde jag väl ändå inte på. ny bim 1 mars!! Hejaheja! Ni som kör med äl-tester, varför gör ni det? Är det inte bäst att ha sex några gånger i veckan oavsett när i cykeln man är, eller? Jag har väldigt regelbunden mens så jag antar att min äl är där appen säger att den är! Eller är det för att försäkra att man ens har en ägglossning..?

Ge inte upp! Nya tag! Jag har också regelbunden mens och även alltid haft värk vid ägglossning så appen har alltid stämt, men jag testat med ägglosningstest bara för att försäkra mig att de stämmer och de gjorde det! Så nu litar jag på när appen säger jag ska ha, får även såna flyttningar som indikerar på att ägglossning är på g! :)
  • Leah56
    Petrodahlberg skrev 2020-02-03 12:09:22 följande:

Vi har precis börjat med bebisverkstaden här hemma! Blir hans andra och min första.

Börja äta folsyra för en vecka sedan och börja med oskyddat igår så nu håller jag tummarna och tår att det går fort.

Vad använder ni er av för att öka chanserna? Några tips?

Helt ny i planeringen på bebis.

Hej! Finns nog inte något för att skynda på processen men mitt tips är att inte stressa eäver de! Lättare sagt än gjort då de är de enda jag tänkt på sen vi börja, 5 försöket nu! Men tror de blir en spärr i kroppen om man tänker för mycket på de. Jag trodde ju de skulle ske på första försöket man vill ju de ska ske fort haha! Men de är ju normalt att de tar tid.

Lycka till allihopa!

• Leah56
    Petrodahlberg skrev 2020-02-03 15:00:32 följande:

[quote=80203195][quote-nick]Leah56 skrev 2020-02-03 12:28:45 följande:[/quote-nick][/quote]

Ja man önskar ju så så sååå gärna att det ska ta sig på första försöket! Men jag försöker intala mig att det kommer ta minst 1år innan det blir ett plus på stickan ??

ja precis ett år kan de ju ta. läste någonstans att de i snitt tar iaf 7 månader, men de är ju så olika :)

• Leah56

Jag undrar om någon känt av att de "drar" i äggstockarna? ibland höger ibland vänster. svårt förklara, lite diffus men som att de drar åt i mellan åt och sen molvärk. 

• Leah56
    Mortiscia80 skrev 2020-02-03 19:06:29 följande:

Fick mensen imorse, det känns väldigt ledsamt =/ Men ska ju snart börja testa för äl så det är väl nåt iaf. Det enda man kan göra är ju att fortsätta.

ge inte upp! förstår känslan, har den varje gång mensen kommer. Men de kommer för oss med!! kramar
  • Leah56
    Mortiscia80 skrev 2020-02-03 19:36:37 följande:
    Tack! Jag känner mig så dum att vi inte började försöka tidigare, och mer seriöst direkt... Försöker ta situationen som den är och ta nya tag. Lycka till du med!
    Hur länge har ni försökt? är de första barnet? :)
  • Leah56
    Petrodahlberg skrev 2020-02-24 12:27:38 följande:

Så jävla lycklig! Igår plussade vi! :)

Grattiis!! Är detta på bim dagen?
  • Leah56
    Undrandee skrev 2020-02-24 14:11:27 följande:

Tveksamt om det är graviditet, tog även ett Babyplan gravtest på samma urin för att tanken slog mig oxå, men det var negativt vad jag kunde se. Så vi sexar på ikväll och sen får vi hoppas det räcker.

Är ägget befruktningsbart ca 24 timmar? Tänkte om det mot förmodan redan släppte igår? Ingen aning hur dessa tester funkar

Om ägget hade släppt så hade strecket inte varit positivt. De stegrar sen så fort ägget släppts försvinner stegringen
  • Leah56
    Undrandee skrev 2020-02-24 18:16:59 följande:

Ok. Men om det släppt och man får negativt, är det försent för att ha sex då?

Nja de beror ju helt på när de släppte, som sagt lever ägget i ca 24 timmar. Och de beror också på hur tät emellan du testar. Men till exempel så brukar jag ha stegring en dag sen efter några timmar får jag ont (känner alltid av när jag har ägglossning) och sen brukar jag testa dagen efter för att se och då brukar stegringen gått ner så då antar jag att ägget släppte under den perioden.
  • Leah56
    Petrodahlberg skrev 2020-02-28 10:29:01 följande:

Ett tips jag fått från vänner och barnmorskor är att inte schema lägga erat sexliv, utan försök bara ha det så ofta ni känner för det och kan, sen slappnar ni av och försöker släpp pressen av att bli gravida! Håller tummarna för er :)

Självklart men det är lättare sagt än gjort!!:)
  • Leah56
    Malinholmberg skrev 2020-03-31 14:54:32 följande:

Hej!

Jag och min sambo har liten skilda åsikter om en ska, och tänker att någon här kanske kan hjälpa till för att reda ut saken.

Det är nämligen så att jag studerar hemifrån nu pga Corona. Studierna tar ca 1 timma per dag och där med har jag mycket tid att göra annat. Så jag tvättar fönster, fållar gardiner, bakar, tvättar, stickar, går promenader m.m för att fördriva tiden medan min sambo är på jobbet.

Det som vi har skilda åsikter om är att min sambo tycker att jag ska ta det lungt, bara vila och inte stressa så mycket, då för att stress påverkar ens möjligheten för graviditet. Men jag anser att jag gör dessa saker i syfte att inte konstant oroa mig och fixerar på att bli gravid, vilket om något gör mig stressad.

Vad tror ni? Kan mitt konstanta städande och fixade påverka våra chanser för graviditet?

Skulle nog snarare säga att de kanske gynnar er istället då du inte går runt och tänker eller stressar kring att bli gravid vilket kan vara till grund varför man inte blir de så lätt. Jag är tvärtom och tänker för mkt på de och de är väldigt psykiskt på frestande! Så länge du mår bra så Tror jag inte allt du gör är till någon nackdel :)
Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2020!