• Undrandee

Vi som planerar graviditet 2020!

ANMIFR skrev 2020-01-08 19:36:46 följande:

ÄNTLIGEN är det dags! Nu vid årsskiftet 19/20 bestämde vi oss för att försöka bli gravida, min första och hans tredje om allt går vägen. P-pillerna är lagda på hyllan och vi väntar med spänning på att allt ska dra igång.

Någon som är i samma, helt färska, planering och vill följas åt?

Hoppar in! 28 år, 3 barn i åldrarna 10, 8 och 6

Fick ett utomkveds och ett MA med tvillingar förra året, försöker nu få ett nytt plus!

Första ÄL efter skrapningen i början på december efter MA:t.

Vad tror ni?

Verkar ha full ÄL idag. Tog ett likadant test för 2 dagar sedan också, fick fast gubbe då med men fick inte lika starkt test streck som idag! Trodde det va kört då vi än så länge bara sexat den 21a, alltså dagen innan fasta gubben dök upp första gången. Vågar jag hoppas på ÄL idag??! =)

Värker i ljumsken idag och lite ont i brösten, peppar peppar!!

• Undrandee
    Mammaresan skrev 2020-01-27 12:12:25 följande:

Är der några kvar här som försöker? När är er BIM? Och vart i cykeln är ni just nu?

Fick negativt imorse också så väntar in mensen nu under veckan.

Japp! BIM 7/2. Fick som sagt en glad, fast gubbe på ÄL stickan onsdag-fredag. Hade riktig molvärk under fredagen och sexade på kvällen. Igår på ÄL testet fick jag rund ring igen. Så hoppas nu det tar sig! Hatar att inte veta vilken dag själva ÄL ägde rum! Hade bara sex den 21 och 25 denna ÄL, känns för lite :(

Hoppas du får ditt plus snart, ge inte upp!
  • Undrandee

Tänk på att det är mycket som ska stämma vid en graviditet tjejer!

Jag har ett utomkveds och ett MA förra året i bagaget. Har aldrig riktigt tänkt den tanken förrns BM sa det till mig vid mitt MA och jag var helt otröstlig inne på hennes kontor...

Jag vill oxå bara bli gravid nu på en gång. Men det enda vi kan göra är att ta hand om oss och försöka att inte stressa. Vi har stressat denna månad så min man har låst sig. Svårt att få till lusten liksom medan jag har sjukt stor lust. Tror vi missade ÄL-dagen denna månad så har inga större förhoppningar om att det tagit sig

• Undrandee
    Anonym191 skrev 2020-01-28 05:23:18 följande:

Hejhej! Vi försöker med ett syskon till vår 2-åriga dotter. Hade ÄL ca 17-18/1 och tog detta test (från Apotek Hjärtat) igår morse.. Vad tror ni? Hoppas på bebis 2020!

Jag tror jag ser streck, testa om några dagar igen! Lycka till! :)
  • Undrandee

Hej!

BIM-4 för mig idag. Grav. testade imorse (ÄL 23/24)

fick dock fet minus...

tror inte det tog sig denna månad heller, är andra försöket sedan missfallet i december :(

• Undrandee
    Magda11 skrev 2020-02-06 16:04:43 följande:

Tog precis ägglossningstest (har fått starkast utslag vid denna tiden tidigare dagar), men det blev bara ett svagt streck... Och om jag nu efter pillerstopp följer min tidigare cykel så ska jag ha ÄL imorgon, men strecket på testet är svagare idag än det var igår. Då lär jag inte ha någon ägglossning imorgon va? 

Hur många dagar innan ÄL brukar ni börja få stegring på testerna?

vet inte om man ska lita på ÄL tester. jag prova CB digitala när jag ägglossa nu senast, fick blinkande gubbe den 22 ovh fast gubbe den 23. Trots det fick jag mensen nu i tisdags, så ÄL borde varit den 19e. Grejen är att jag testade negativt den 18.
  • Undrandee

Trodde min ÄL ägt rum redan, så fick jag ett infall av att testa med ett cb ÄL-test i förmiddags och fick... positivt?!

senast den 22 var det negativt.

Har dock inga symtom som jag hade förra veckan, därav jag är orolig om detta stämmer?

Sambon åker bort i natt och blir borta till helgen. Är det sex ikväll som gäller för oss nu tro för maxad chans? :)

• Undrandee
    Gnusmas skrev 2020-02-24 13:25:42 följande:

Alltså det kan ju vara graviditet den visar.. men ja för säkerhetskull skull kan de va bra att ha sex..

Tveksamt om det är graviditet, tog även ett Babyplan gravtest på samma urin för att tanken slog mig oxå, men det var negativt vad jag kunde se. Så vi sexar på ikväll och sen får vi hoppas det räcker.

Är ägget befruktningsbart ca 24 timmar? Tänkte om det mot förmodan redan släppte igår? Ingen aning hur dessa tester funkar
  • Undrandee
    Leah56 skrev 2020-02-24 16:22:25 följande:

Om ägget hade släppt så hade strecket inte varit positivt. De stegrar sen så fort ägget släppts försvinner stegringen

Ok. Men om det släppt och man får negativt, är det försent för att ha sex då?
  • Undrandee

Måste ftåga om det här med ÄL tester.

fuck utslag igår på cb' digitala på förmiddagen och hade sex på kvällen. Nu ikväll testade jag om och fick rund ring.

Verkar alltså som om ägget släppt nu då?

Var igår ett bra tillfälle för sex, eller hade ikväll varit bra oxå?

dock är jag utan man ett par dagar nu framöver...

• Undrandee
    Petrodahlberg skrev 2020-02-26 11:30:12 följande:

Om ni hade det igår så ska det vara bra. Spermier kan leva upp till 4 dagar i en kvinna. Sen är det självklart alltid en bonus att ha det varannan eller var tredje dag för att bli med säker! :)

tack för svar! Det negativa är att vi har jobb som är lite obekväms så oftast så vi får sällan till det varannan dag dels pågrund av tröttheten när man kommer hem eller tanken på schema sex gör framför allt maken avtänd och inte kan genomföra ett samlag då. Var tredje eller var fjärde dag brukar oftast hända.

Dock blev vårt första missfall till på ETT samlag under en månad, så frustrationen nu av att ha schema sex är skit jobbig :(
  • Undrandee
    Petrodahlberg skrev 2020-02-28 10:29:01 följande:

Ett tips jag fått från vänner och barnmorskor är att inte schema lägga erat sexliv, utan försök bara ha det så ofta ni känner för det och kan, sen slappnar ni av och försöker släpp pressen av att bli gravida! Håller tummarna för er :)

Absolut, vi försöker men som en annan skrev, är lättare sagt än gjort :P

Nu igår fick jag förhöjd temp mellan 37,6- 38,0, ont i kroppen och svin trött .Idag är det normalt igen (37,0)

Det är bara att vänta nu.

När kan jag testa tro? ÄL+5 idag
  • Undrandee
    m1n4x skrev 2020-02-28 16:45:17 följande:

Efter mitt missfall den 12 februari så har jag haft typiska ägglossningsflytningar sedan den 21 februari som fortsätter än idag alltså i 1 hel vecka. Har aldrig haft så här rikliga, ihållande flytningar. Det liksom rinner till hela tiden. Hade ÄL-smärtor den 23, 24 och 25 februari. Testade positivt på ÄL-test den 22, 23 och 24 februari och vi hade samlag 22:a och 24:e. Är det någon mer som erfarit rikligare och mer ägglossningsflytningar efter missfall?

Japp! Fick missfall i november och gjorde skrapning i början på december. Denna månad fick jag bruna flytningar under hela 5 dagar. Annars har jag aldrig känt av ÄL flytningar. Fick positivt på ÄL test den 24e. Var sen negativt igen den 25e på kvällen. Vet inte om det var positivt den 23e dock då jag inte testade för jag trodde min ÄL redan varit för flera veckor sedan.
  • Undrandee
    boshab skrev 2020-02-29 03:52:18 följande:

Det är jättesvårt att "slappna av" och jag blir i varje fall frustrerad när folk säger det haha. Vi var till läkaren för 1.5 månad sen då vi påbörjade en utredning. Första hon sa var "ni måste slappna av!" Man ba: "tack jag vet, men hur?"

Läst lite löst i tråden och såg att du nyligen varit gravid också. Då kan det kanske vara skönt att försöka hitta ÄL m.m. för att se att kroppen kommer igång.

Men sista månaden har jag varken tempat, gjort ÄL-tester, kollat "ÄL-sekret", haft uppehåll i min träning (bara gått promenader), bara haft sex efter lust, inte varit aktiv på FL (haha) m.m. Ingen aning om jag kunnat "slappna av" men har för första gången fått ett plus! Så det kan ha funkat för mig. Är inget direkt tips men det skadar ju inte att prova en månad om man känner för det tänker jag? Så sjukt hur kroppen funkar!

Och detta är absolut ingen tillrättavisning eller bevis för att "jag gjort rätt". Jag har skrivit det förr men jag är övertygad om att vi alla mamas to be här på FL kommer ha vår unge i famnen, det kan bara ta lite tid! (För oss tog det 14 månader, vet att det inte är jättelång tid men kändes som en evighet och mådde verkligen kasst i perioder)

Vad kul att läsa! Ja exakt så känner jag. Jag försöker ju slappna av och inte tänka och planera. Just nu känner jag att om det inte tagit sig denna månad heller, så vill jag lägga det här med barn på hyllan for ever... Jag kommer tappa hoppet totalt och jag vet det är fel, men jag orkar inte mer. Ser så många runt omkring på sociala medier som blir gravida men inte jag och jag känner avundsjukan blossa upp. Jag är ingen svartsjuk person igentligen, men just nu är jag så skör på det området :/

Grattis till ditt plus! :)
  • Undrandee
    boshab skrev 2020-02-29 16:30:18 följande:

Jag förstår dig helt. Jag var ett vrak i typ fyra månader. Jag var arg, ledsen, orolig, avundsjuk. Har 4 kollegor som antingen fått barn eller blivit gravida och så får man pikar "när ska ni skaffa?" samt kompisar som gått ut med sin graviditet. Det är så fruktansvärt orättvist. Det tär. När vi fick veta av läkaren att vi båda är friska och fertila blev det också som "men vad är fel då?"

Jag tycker inte ni ska ge upp, men jag förstår dina känslor. Det kan vara bra att kanske "ge upp" lite mentalt - att man kanske på det sättet kan slappna av. Inte riktigt ge upp men försöka ändra mindset. Är supersvårt, tog ju mig typ 10 månader.

Jag önskar er all lycka till och det händer när det händer! Och jag vet att det är svårt att trösta någon i detta för det är en så personligt pågående process. Men vi är många som kämpar och kämpat.

Ja så är det verkligen. Jag kommer försöka dra mig tillbaka nästa månad. Radera ägglossnings appar, lägga alla tester på hyllan och inte bry mig om någonting. Känns skönt på nåt vis att vi är flera som kan relatera till varandra här, känner ingen i min krets som haft likadant som mig.
  • Undrandee
    Petrodahlberg skrev 2020-03-01 11:35:26 följande:

Ja det är verkligen lättare sagt än gjort! Men huvudsaken är att du försöker :)

Ett test jag kan rekommendera är Abblo som mäter från 5ml istället för 25ml, med det kan du testa riktigt tidigt och det borde ge utslag. Men självklart är ju frågan om du är låghormonare eller om du prooducerar mycket HCG. 2st abblo kostar cirka 88:- på Apotea.se :) håll oss uppdaterade! <3

Jag har såna där"testa tidigt" från Babyplan att testa med. Dom mäter också från 5 ml tydligen. Tog ett igår men det var blankt. Har insett jag har kortare lutealfas än "normalt". Ligger på 11 dagar, så för mig är det ÄL+6 eller 7 idag lch BIM-4. Verkar va för tidigt att testa då, men vart lite besviken över minuset igår på stickan :/
  • Undrandee
    Clara87 skrev 2020-03-01 13:08:44 följande:

Man får inte tidigare resultat för att man har kort lutealfas så det är inte alls konstigt att få ett negativt test nu.

Aha är det inte så? Trodde jag. Men kan jag testa om typ 2 dar då tro?
Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2020!