Vill skiljas behöver några råd
Detta är inte enkelt. Huvudregeln är att lagstiftningen i landet man bosatt sig i efter giftermålet gäller, men nu bor makarna inte i samma land och har inte heller gjort det. Då saknar svensk lag klara regler för vilket lands regler som tillämpas, man ska bestämma med hänsyn till vilken stat makarna har starkast anknytning till. Är t ex makarna från samma land och det är där frun bor kvar så kan det bedömas att det är där man sammantaget har starkast anknytning. Är t ex båda ursprungligen från Pakistan och hon bor kvar där tillämpas i så fall Pakistans lag. Har makarna olika ursprung (typ han från Iran och hon från Thailand) vet jag inte alls hur det skulle bedömas.
Att tänka på är att har man varit gifta kortare än 5 år görs enligt svensk lag en jämkning. Efter 2 år kommer 2/5 av makens egendom att räknas med (och av fruns förstås, men jag förstod det som att hon inte äger något?) D v s äger han en miljon netto efter ev lån så ska egendom till ett värde av 400 000 räknas med i bodelningen och är hon medellös så får hon för värdet av 200 000. Om bodelningen sker via svensk lag vill säga.
Jag skulle föreslå att hon anlitar familjerättsjurist om det gäller stora summor. Om hon saknar försäkringsskydd för jurist och det inte gäller väldigt stora summor får hon fundera över om processen är värd det.