Inlägg från: Anonym (Soctanten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soctanten)

Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

Anonym (P) skrev 2020-07-08 22:47:23 följande:

Typiskt socialen att förutsätta att mamman har rätt, att hon inte ska tillåta barnet att bo hos pappan. Alltid mammor som har rätt. Barnet bor hos pappan heltid pga tingsrättsbeslut. Familjerätten är ett skämt, samma sak där möte efter möte där mamman ska höras och få förståelse medans pappa alltid bara har skyldigheter. Helt okej enligt familjerätten att mamman hämtar och lämnar när det passar men fadern måste hålla tiderna annars börjar mamman skrika. Helt okej enligt familjerätten. Olika regler för mammor och pappor. Barnet mår bra hos pappan, skolan har inga anmärkningar men ändå så ska det utredas varenda gång mamman surnar till. Inget barnperpektiv alls bara mammaperpektiv på socialen.

Hur tänker du nu?

Jag har inte förutsatt att mamman har rätt. Utan det var mer ett ifrågasättande. Om mamman nu har denna oro, varför agerar hon inte på riktigt och skyddar barnen? Min tanke med denna fråga var att man borde kunna ställa mamman mot väggen med denna fråga. Att göra orosanmälningar till soc men inte agera i praktiken är ju ett tecken på att det egentligen inte finns någon oro från hennes sida. Förmodligen vet hon att om hon skulle "skydda" barnen skulle hon kunna anklagas för umgängessabotage, vilket är rätt allvarligt och kan leda till att hon förlorar vårdnaden.

Hur både soc och familjerätt resonerar är nog helt olika. Har en manlig vän som har enskild vårdnad om sina barn. Där anser nog mamman att både soc och familjerätt endast tror på pappan. Har haft många klienter i mitt arbete där barnen bor heltid hos pappan pga mammans brister. Har även fall där både mamman och pappan anses ha fullgod föräldraförmåga men där rätten dömt ut boendet till pappan då han ansetts vara mer trygg och samarbetssvårigheterna är för stora för att de ska kunna bo varannan vecka. Mamman har då fått umgänge varannan helg.

Men. Rent statistiskt är det oftast mammor som driver vårdnadstvister, som tar kontakt med familjerätten osv pga en icke fungerande kommunikation med pappan eller att han brister i sitt föräldraskap. Därför hör man mer om mammor som "får rätt". Har märkt att det finns en allmän tro att både soc och familjerätt på något vis tar parti, men så är det inte. Inte i de fall jag varit med om i alla fall. Ofta finns det en anledning till att man går mer på den enas spår än den andras t ex att man ser en större vilja till samarbete hos den ena eller att den ena är rättshaverist. Säger nej till urinprover för att denne kan det. Det skapar såklart en misstanke, istället för att lämna ett prov och bevisa att man inte är påverkad, om det finns misstanke om det. Alla människor är så fruktansvärt olika. Kan komma en orosanmälan om misstanke kring missbruk t ex och en förälder kommer till möte och säger "Jag kan lämna drogprover. Hur ofta ni vill för att bevisa att jag har inte något missbruk" och en annan kan säga "Jag kommer inte lämna ett enda prov för soc ska ge fan i att kontrollera mig". Vem framstår som mest trovärdig där? Båda kan inte har något problem med missbruk, den ena är beredd att göra vad som helst för sina barn medan den andra är rättahaverist främst..

Familjerätten har jag inte så myclet att säga om eftersom jag inte arbetar med det. Men den situationen som du beskriver med att mamman blir hysterisk så tänker jag att detta är ett tecken på samarbetssvårigheter, från hennes sida.

Tyvärr så finns det många människor som främst ser till sig själv än sina barn. Att kunna samarbeta skulle gynna både föräldrarna och barnen men ofta grundar sig samarbetssvårigheter på personliga problem. Man har blivit sviker i förhållandet och "tänker minsann inte ställa upp en sekund för den där idioten" tänker man om sina barns andra förälder. Eller en förälder som varit frånvarande många år och nu skärpt till sig och vill träffa sina barn så anser den andra föräldern att rätten till barnen är förbrukad istället för att se barnens rätt till föräldern. Svartsjuka, besvikelse etc skapar negativa känslor gentemot den andra och jag önskar att alla människor förstod att detta inte gynnar barnen.

Värt att veta är också att alla historier har två sidor. Ofta utelämnar man negativa saker som sig själv och framhäver negativa om den andra. Har varit med om föräldrar som missbrukar diverse läkemedel och varit helt olämpliga föräldrar, men som anklagar den andra föräldern för att missbruka. Som själva vägrar lämna urinprover, men kräver att den andra ska göra det. Föräldern som lämnar prover får barnen boendes hos sig tills den andra förälderns missbruk är utrett. Sedan ringer släktingar till soc och är upprörda över detta. Medberoende i missbruket. Skriker om att den föräldern är en bra förälder och klankar ner på den andra.. Och då har man sekretess och kan inte säga så som det är, att deras barn/syster/bror/dotter/son vägrar lämna urinprover och det finns bevis för missbruk. Dessa går runt och talar om hur inkompetenta soc är och hur soc missbrukar sin makt t ex.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (blå) skrev 2020-07-09 01:20:38 följande:

Vad heter din mormor?

Hon hette Ingrid.
  • Anonym (Soctanten)
    Sogol skrev 2020-07-09 11:12:31 följande:

Är det vanligt att föräldrar okynnesanmäler varandra för att jäklas? I förhoppning att få vårdnaden om barnen?

Vanligt och vanligt vet jag inte. Men ja, det händer ganska ofta. Många gånger är det samma förälder som anmäler flera gånger.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (blå) skrev 2020-07-09 11:41:04 följande:

Vilken är världens bästa pianist?

Är inte så insatt i pianister så kan inte svara på det tyvärr.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Undrar verkligen) skrev 2020-07-09 12:39:08 följande:

En fråga. 3 anmälningar på samma förälder. 3 ggr för våld alltså och trots insatser vid efter de 2 första så fortsätter det alltså. Och nu pågår återigen en utredning och beslut om insats är redan tagen och påbörjad. Jag är väldigt fundersam över socialtjänstens flata agerande. Bevisligen är ju föräldern inte mottaglig för förändring och det är barn som far illa. Handläggarna har t o m bedyrat att det är absolut ingen risk för LVU mm. Eller ska ett barn riskera att skadas allvarligt eller i värsta fall dö?

Självklart finns det mer till historien runt hela familjen men det är orelevant här.

Ja alltså ärligt talat har ju den andra föräldern ett ansvar att skydda barnen. Om denne misstänker att våldet fortsätter har denne ett ansvar att skydda barnen. Är båda vårdnadshavare görs sällan omhändertaganden utan man brukar då råda den andra föräldern att skydda. Varför det inte gjorts här kan jag inte svara på.

En planering skulle t ex kunna vara att förälder 1 skyddar barnen. Erbjuder umgänge i form av att förälder 1 är med vid umgänge eller att någon annan betrodd person inom nätverket. Ett alternativ är annars familjerätten. De kan utse ett umgängesstöd också.

Skulle förälder 1 välja att begränsa umgänget och stämma föräldern på umgänget kan jag nästan garantera att tingsrätten skulle ifrågasätta förälder 1s förmåga då denne inte skyddat barnen. Vad är anledningen till detta?

Tyvärr svarade inte du på mina andra frågor, vilket gör det väldigt svårt att hjälpa dig vidare. Det är ganska relevant vilken typ av våld det handlar om, hur gamla barnen är och om de själv kan uttrycka sig t ex.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (blå) skrev 2020-07-09 12:41:59 följande:

Brukar du plocka svamp/bär?

Ibland. Händer vissa år, men inte varje.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Titti) skrev 2020-07-09 19:41:50 följande:

Menar du på fullt allvar att du inte förstår det?

Det är inte bara mina personliga åsikter som du ser när du läser i tråden. Och er sk "hjälp" har som jag skrev kostat människors liv och barnen ni "bryr er" så mycket om har blivit föräldralösa, alternativt mist en förälder.

När ni anser att placeringar ska ske (vilket jävla ord för tvångsomhändertagande förresten) så har människorna ni bestämmer över ingen talan. Utom i en ev rättegång som föräldrarna i majoriteten av fallen förlorar. För att ni sitter där och vet hur de har det i sitt eget hem, bättre än de själva vet. 

Din "karriär" har förstört människors liv även om just du inte råkat ut för en förälder som valde döden när deras barn togs från dem. Det gör inte att det inte händer. Jag vet att det händer. Jag har själv sett det.

Nej, ni gör inte allt. Ni kanske tror det, men era hotelser, era barnarov, era myndighetsöverförmynderi gör att föräldrar ibland inte orkar. De ger upp. För att ni stal deras orsak att leva.

Fattar du inte det?

Sen kan du sitta och skriva, jag citerar:

"Jag är en socialsekreterare som ofta sätter ner foten gentemot föräldrar som jag anser har ett felaktigt bemötande gentemot barnen. Speciellt om det finns misstanke om NPF. Jag har långa "föreläsningar" till föräldrar om bemötande och ett felaktigt bemötande konsekvenser t ex. På ett konsuktivt sätt såklart inte som någon uppläxning. Jag tar ofta strid mot skola och förskola kring barns rättigheter till särskilt stöd etc. MEN jag skulle nog säga att hur mycket man vet och kan är högst individuellt och väldigt beroende av hur intresserad man än faktiskt.".

Ok, så du går vi igenom den texten.

Du "sätter ner foten", alltså bestämmer. För att DU tycker att DE gör fel. Du känner inte dem. Du känner inte barnen.

Du har långa föreläsningar? Om föräldrars... ja läs själv vad du skrev.

Tror du att din utbildning (?) gör dig till en bättre människa än hårt strävande föräldrar?

Alltså jag vet inte vad jag ska säga, mer än att jag är glad att mina barn hann bli vuxna innan anmälningshysterin till soc började och att jag slapp "proffs" på barnuppfostran som skulle peta i min familj. Om det nu skulle finnas någon liten detalj någon gång som någon skulle älska att anmäla. 

Jag har ingen personlig anledning att tycka illa om soc, men jag har sett för mycket i min närhet som gör att jag faktiskt inte skulle gråta om sockontoret här på orten brann ner till grunden.

Jag vänder på frågan.

Tycker du det är ok att slå sina barn? Låsa in dem på rummet? Hålla fast dem i 30-60 minuter? Kalla dem för okvädesord? Rycka dem i armar/håret? Manipulera barnen till den gränsen att de måste in på BUP för att de håller utveckla dissociativ personlighetsstörning för de inte vet vem de förväntas vara hos de olika föräldrarna? Inte ge dem mat? Klä dem i shorts och t-shirt när det är minusgrader?

Om svaret är Ja kan jag förstå ditt resonemang och då är diskussionen slut här.

Om svaret är nej så undrar jag om inte du skulle ge dessa föräldrar tips och råd? Men föreläsningar åsyftar jag inte en lång uppläxning som du verkar utläsa det som utan jag syftar på att jag har två föräldrar t ex. Som har ett barn med ADHD/autism eller liknande när deras enda verktyg är att slå barnet, hålla fast barnet eller skrika okvädesord på barnet. De har ett synsätt att barnet är elakt, fattar inget etc. Då brukar jag ge dem lite litteraturtips men även förklara hur barn med NPF fungerar. Detta handlar främst om föräldrar som faktiskt är intresserade av att hitta sätt som funkar. Skulle inte börja "läxa upp" (som du anser) föräldrar som inte är intresserade av stöd. Då skulle jag nog ge dem andra insatser de kan vara intresserade av där man mer långsamt kan arbeta med motivation och sedan svårigheterna.

Det är inte jag som enskild socialsekreterare som fattar beslut om omhändertagande. Det är socialnämndens ordförande som fattar beslut om omedelbart omhändertagande eller tingsrätten. Mitt jobb är att försöka utreda hur familjens situation ser ut. Sen tar jag alltid med familjens inställning och vad de berättat om vardera sak jag tar upp. T ex om jag ser en bristande föräldraförmåga i form av att föräldern mår väldigt psykiskt dåligt. Ligger i sängen hela dagen. Kylskåpet tomt. Barnen smutsiga. Ingen ork till något. Då skriver jag även var föräldrarna anser om detta. Varför det är så.

Sedan är det upp till tingsrätten att bedöma. Där har även föräldrarna ett ombud. Men det krävs mycket för ett omhändertagande. Denna diskussion går sällan att ta dock eftersom de som hatar soc alltid kommer hata soc. Det handlar oftast om föräldrar som inte förstår varför det blivit som det blivi, förnekar sina svårigheter eller liknande. Det finns alltid två sidor av en historia!

Ibland när jag hör av vänner eller släktingar att soc gjort si eller så i något ärende och det är helt fel. Så brukar jag begära ut domen från tingsrätten. Domen är alltid offentlig och vem som helst kan begära ut den. Har ett exempel där min syster var fruktansvärt upprörd över att hennes väns mamma var så upprörd över att en bekant till henne hade fått sina barnbarn omhändertagna. Hon var så upprörd över soc och ingen förstod varför. Jag begärde ut domen och där visade sig att mamman till barnen hade omfattande psykiatriska svårigheter. Lågbegåvning. Hade nekat insatser från socialtjänsten och ville absolut inte ha någon som helst hjälp. Eftersom denna kvinnan knappt kunde sköta sitt eget hem utan bodde på stödboende gjordes bedömningen att hon inte kunde sköta om ett nyfött barn och barnet omhändertogs. Hon hade umgänge med barnet ofta i familjehemmet och fick en bra relation med barnet ändå.

Men de skrek väldigt högt om detta, både i lokalmedia men också på sociala medier. Och det är detta som gör det väldigt svårarbetat. De enda som vet vad beslutet grundar sig på är föräldrarna, soc och rätten. Tills någon begär ut domen.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (P) skrev 2020-07-09 19:57:44 följande:

Personligen tycker jag att alla socialsekreterare borde lämna drogtester var tredje månad så vi kan säkerställa att ni inte tar droger. Att vägra borde ses som att ni är rättshaverister och inte lämpliga föt jobbet. Visa gott exempel för oss vanliga medborgare som känner olust i sådana situationer.

Min erfarenhet är att det inte finns något barnperpektiv- oavsett hur många gånger barnet uttrycker att det inte vill prata mer med socialen så envisas man. Tom besökt skolan och pratat med barnet utan att informera föräldrarna pga anmälan om hygein. Trots att skolan säger att allt är bra, trots att man gjort 4 utrednningar på 3 år som visar samma. Men kommer en mamma så spelar det ingen roll vad barnet, skolan eller domstolen säger, mamman måste ju ha rätt och att respeketra barnets vilja, nepp.

Jag skulle inte ha något emot att lämna drogprover. Det görs på inom vissa branscher och jag skulle inte ha något problem med om det skulle göras på mitt jobb.

Det kan jag hålla med om att det känns lite över gränsen. Men samtidigt vet jag inte allt och vill därför egentligen inte uttala mig.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (blå) skrev 2020-07-10 00:00:05 följande:

En öl eller ett glas vin? Eller ett glas saft?

Inget av det.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Titti) skrev 2020-07-10 05:04:03 följande:

Oerhört bra förslag, jag håller helt med dig om detta.

Vet att det sitter en gammal knarkare som soc-tant här i min stad... hon ser verkligen nerdekad ut. (Vet vem hon är till utseende.)

Det sägs att hon ibland är alldeles "koko"...

Men inte skulle det hända... de är ju "perfekta" på soc. 

Jag kan bli lite orolig när jag läser om fd. missbrukare som är med i substitionsbehandling som läser till socionom. Jag tycker att man borde ha ett rent förflutet om man ska arbeta inom detta yrket faktiskt. Har ingen kollega (så vitt jag vet) som varit missbrukare eller kriminell själv. Däremot vet jag att där är ganska vanligt med att anhöriga till dem med missbruk/psykisk ohälsa etc vill arbeta med detta klientel för att hjälpa dem som varit i samma situation som dem själva varit i.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (missförstådd) skrev 2021-01-12 23:15:13 följande:

Hej. socialsekreterare. :) fint att du bjussar på att bevara frågor.

Jag sitter med ett beslutsunderlag kring en sökt insats som socialtjänsten gjorde avslag på. 

Avslaget är väl motiverat och inget att lägga energi att överklaga. 

Det som upprörde mig var analysen som utgjorde grund för avslaget. Det ser mer ut som en sammanfattning av kontakten med soc från och med att utredningen blev färdig. Dvs den sammanfattar en rad orosanmälningar, behandlande insatser, samtal med ungdomen och främst en av vårdnadshavarna. Den innehöll även inslag av referenser som givits av skola och behandlare på uppdrag av socialtjänsten. I sak stämmer det mesta men den utelämnar massor så slutsatsen är extremt snedvriden och kantrad.  

Beslutet (avslag i detta fall) är så vitt jag förstår det som jag kan överklaga. Men i detta fall är beslutet befogat och rimligt. 

Men beslutsunderlaget (bakgrunden/sammanfattningen) har allvarliga brister: Kan man begära att det överklagas utan att överklaga avslaget?

Tänker att detta beslutsunderlag skulle kunna användas i tex familjerätten som fakta.

Du ska alltid få utredningen kommunicerad till dig innan utredningen avslutas. Du ska då ha möjlighet att komma med synpunkter kring innehållet i utredningen.

Det du aldrig kan påverka är dock analys och bedömning. Det är socialsekreteraren egen analys och bedömning. Det du däremot kan påverka är faktafel i utredningen.

Du kan ju självklart inte påverka det andra sagt i utredningen t ex skola eller andra referenter. Det du kan göra där är att ge din bild av situationen som t ex skola beskrivit. Om socialsekreteraren missuppfattat något du sagt är detta något du kan påverka också. Men i övrigt så finns det inte så mycket du kan göra.

Förstår inte riktigt vilken del av utredningen du tycker är felaktig? En utrednkng brukar bestå av flera delar. I min kommun utreder vi enligt BBiC och utredningen består då av en beskrivning av familjesituation både nuvarande och bakgrund avseende boende, ekonomi och socialt nätverk. Sedan innehåller utredningen en del om barnets utveckling. Kring skola, umgänge, känslor/beteende och en del om föräldrarnas förmåga då kring den grundläggande omsorgen, stimulans/vägledning, säkerhet och hur föräldrarnas känslomässiga tillgänglighet är.

Detta mynnar ut i en analys och en bedömning kring behov, risk och mottaglighet och sedan ett förslag om beslut och beslut. Det är dessa du inte kan påverka. Dvs analys och bedömning om behov, risk och mottaglihet. Faktafel i övrig utredning kan du påverka och detta kan ju i sin tur även påverka de övriga om faktafelen är så pass stora att de varit överhängande för socialsekreterarens analys och bedömning.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Hon) skrev 2021-03-01 16:04:27 följande:

Om en förälder rymt med ett barn som har akut LVU, letar polisen regelbundet då eller bryr de sig inte? Vad kan föräldern få för straff?

Det beror lite på varför barnet är placerat. LVU pga eget beteende hur barnet/ungdomen ser man inte lila allvarligt på. Men om en förälder rymmer med ett barn som är omhändertaget pga bristande föräldraförmåga anses det vara ett grovt brott av egenmäktigt förfarande med barn

Polisen söker dem regelbundet och finns det skäl att tro att barnet finns utomlands kopplas även Interpol in.

Brott av normalgraden böter till fängelse i högst 1 år. Grovt brott fängelse i lägst 6 mån och högst 4 år.

Dessutom påverkar detta förälderns möjligheter till att vara vårdnadshavare och många gånger även möjligheterna att få ha umgänge med sitt barn ensam.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonvm skrev 2021-03-01 18:40:22 följande:

Fråga till TS:

Jag och mina barns mor separerade för ungefär 2 år sen, sedan dess har mitt liv varit fyllt av "soc-tanter", advokater och domare... 

Min ex-fru har genom hela processen hävdat att jag på alla tänkbara och otänkbara sätt på precis oduglig på att ta hand om barnen. Barnen var 1 resp 3 vid separationen.

Nu är läget att vi har kvar gemensam vårdnad (vi var gifta innan) och barnen bor växelvist varannan vecka efter dom i tingsrätten, vilket är det jag själv yrkade på.

Problemet är att exet inte ger sig, utan fortsätter tjafsa om precis allt och ingenting så fort det dyker upp något som inte är preciserat i detalj i domslutet..

Hon sitter även på nått kommunalt drivet "kvinnofrid-center" och beklagar sig till nån terapeut där hur hemsk jag är, att jag utsätter henne för psykisk misshandel och vanvårdar barnen på alla tänkbara sätt....

Nu senaste tiden så har hon börjat med att "återberätta" saker där som hon påstår att barnen har berättat för henne om hur de har det när de bor med mig....

Hur jag vet det? Jo, de har ju skyldighet i sin yrkesroll att orosanmäla när de får höra en historia om ett barn som far illa, så mottagningsenheten på lokala soc-kontoret har förmodligen lärt sig mitt telefonnummer utantill snart... 8st anmälningar har det kommit in senaste året på detta sätt, de första 7 togs inte upp, det räckte med ett kortare samtal med mottagningsenheten. Men det senaste var det så grova anklagelser i att de valde att starta utredning, även polis kopplades in. Utredningen är nu klar och de fann inget som styrkte uppgifterna i anmälan, ärendet lämnas "utan åtgärd"....

Till saken hör att så fort Soc valde att starta upp utredning så vägrade exet att lämna ut barnen till mig, hon menade på att hon var så orolig för barnen och att hon kände en skyldighet att skydda dem.

Jag hoppas ju och tror att exet gör sig själv en björntjänst genom att hålla på så här i det lite längre perspektivet.

Men hur tusan hanterar jag detta på bästa sätt i praktiken? När jag står på gatan där utanför o väntar på att hon ska komma ut med barnen när jag ska få dem enligt boendeschemat o hon inte kommer ut med dem?

Trots att vi har domstolsbeslut på hur barnen skall bo så finns det precis noll hjälp för mig att få i det läget eftersom hon kan hävda att hon skyddar barnen eftersom hon upplever en oro....

Mina erfarenheter av socialtjänsten har hittills varit mycket positiva dock, både genom vårdnadstvisten och de efterföljande orosanmälningarna.

Du är i en svår, men inte alltför ovanlig situation, tyvärr. Ofta används barn som maktmedel efter separationer...

Det första du bör veta är att det hon begår är förtal. Det kan du polisanmäla.

Sedan är det så att finns det en dom på växelvis boende och det inte sköts från hennes sida så är det en lång process. Men du kan ansöka om verkställande i tingsrätten där hon typ får en erinran om att hon ska sköta domen. Fortsätter hon missköta detta så kan hon få betala vite för varje dag hon håller barnen ifrån dig.

Jag skulle föreslå dig att vända dig till familjerätten. Bygg även ett "case" och stäm om i tingsrätten och kräv enskild vårdnad med hänvisning till att det inte fungerar som det är nu och att ditt mål är ett bra samarbete, men att det inte funkar när hon också kan hålla i styrspakarna. Att hon håller på som hon gör är en stor nackdel för henne. Hon låter barnen fara illa.

Kan även vara så att hon planterar tankar hos dem kring ditt föräldraskap så i slutändan blir det så att barnen själv berättar om saker du gjort som hon intalat dem och då är dessvärre du ute på svag is.. Agera innan det gått så långt!

Kontakta familjerätten i din kommun och få stöd i hur du ska tänka och lägga upp ditt mål.
  • Anonym (Soctanten)
    Vladdis skrev 2021-03-03 23:50:43 följande:

Hur arbetar man som socialsekreterare när det kommer till drogmissbruk hos väldigt unga barn (11-15) . Dvs, ingen av familjerna har något kriminellt förflutet men fast i klorna på kriminella gäng som springpojke/langare

I min kommun finns speciella insatser till denna typ av ungdomar. Ingripande insats i form av regelbunden kontakt med polis, tät kontakt med våra ungdomsbehandlare och regelbundna drogprover. Papper om att häva sekretessen mellan myndigheterna skrivs på av ungdomen och vårdnadshavarna och man arbetar tätt tillsammans.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (P) skrev 2021-03-04 22:56:11 följande:

Fast det där med faktafel är ju inte sant. Om ena föräldern tex säger att hen har arbetar, inte har några kronefodeskulder, uppger en viss adress så tar ni ju det som sanninging även om den andra föräldren påpekar att det inte är sant . Då ses det som sant för att den föräldern sagt det. Att lyfta på luren till kronofogden görs inte. Dessutom så sägs det hela tiden att det inte är fakta utan bara upplevelser. Vi har haft socutredning där den andra föräldern under tiden blivit vräkt från sitt boende men nekat detta till soc och då har inte det kommit med i grunden till den sk analysen vilket gör att barnet nu sover i olika lägeheter och olika soffor vid varenda umgänge vilket soc inte tycker är något problem eftersom föräldern säger att den bor kvar och sen lades utredningen ner.

Faktafelen rör såklart endast uppgifter du lämnat. Du kan inte ändra uppgifter som någon annan lämnat i utredningen. Det är väl självklart?

Om en förälder blivit vräkt bör detta kommit till socialtjänstens kännedom redan innan. Hyresvärdar är skyldiga att skicka anmälan till socialtjänsten då en person riskerar vräkning.

Varför har soc inlett utredning från början?

Varför tillåter du att barnen sover på olika soffor under umgängena? Varför kontaktar du inte familjerätten?

Socialtjänsten (som handlägger utredningar) har sällan familjerättsliga ärenden också utan det brukar ligga på familjerätten. Socialtjänsten utreder föräldraförmågan. Att inte ha en bostad är inget direkt kriterie på att man saknar föräldraförmåga. Många föräldrar är inneboende t ex. Att ha skulder hos kronofogden är inte heller ett direkt kriterier på att man inte har föräldraförmåga. 2019 bodde över 180 000 barn i familjer där föräldrarna har skulder till KF. Socialtjänsten i övrigt ska utreda föräldraförmåga och inte besluta i umgängesfrågor däremot.

Vad som är acceptabelt med soffsovande under umgänge är också en tolkningsfråga. Pratar vi umgänge varannan vecka där barnen var och varannan natt byter hem och bor hos okända så är det inte bra. Pratar vi umgänge varannan helg där man sover hos farmor ena helgen och faster andra helgen är en annan sak. Här måste man fundera vad som är för barnens bästa. Att få träffa den andra föräldern men behövs sova på en soffa varannan helg eller att inte alls träffa sin förälder. Vad skadar barnet mest?

Att byta sovplatser varannan natt är nog mer skadligt. Men då kan umgängen ske på andra sätt. Över dagen på helger t ex.

Är du vårdnadshavare till barnen har du ju också en skyldighet att skydda dem. Misstänker du att de far illa ska du skydda dem. Kontakta familjerätten är mitt råd i alla fall!
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (P) skrev 2021-03-07 20:52:56 följande:

Därför att a)) barnet är skrivet hos oss - inga barn bor på adressen b) personen ägde boendet, det är kronofogden som satte på aktion -ingen hyresvärd.

Intessant att du pratar farmor/faster och förutsätter att det handlar om en man. Typiskt soc, för mammor har ju alltid rätt och gör allt rätt enligt soc men nej barnet sover inte hos släktingar utan förälder är inneboende på olika ställen.

Men du liksom dina kollegor skulle ju naturligvis i ert privatliv vara okej med att era barn sov på okänd adress varannan helg bara er partner var med.

Hen åker med barnet, är borta hela helgen och du vet inte var det är. Få människor förutom socionomer gör det nämligen. Och ja, soc har bekräftat att det är okej att göra så. Så nej. Soc jobbar inte med fakta och sätter inte barnperspektivet främst. Och du vet också att hålla inne umgänge står en dyrt i tingsrätten. Du har ju precis bekräftat att det hen gör är okej enligt er.

Spelar ingen roll om det bor barn på adressen eller inte. Kronofogden ska alltid meddela socialtjänsten innan vräkning sker. Finns hyresvärd så meddelar denna socialtjänsten direkt det blir tal om uppsägning av hyreskontraktet, vid t ex tre uteblivna hyror. Sker inte betalning så vräks personen och socialtjänsten ska då meddelas av antingen hyresvärd eller Kronofogden. Detta ska meddelas dels för att personen ska ha möjlighet att ansöka om ekonomisk bistånd till att betala sin hyresskuld men också för att socialtjänsten ska kunna kontrollera om personen har barn och i så fall hur/vart dessa bor och om de inte har något annat boende hjälpa personen med ett boende så barnen inte inte hemlösa.

La ingen värdering i farmor/faster utan var två släktingar som uppkom. Har ingen föreställning om könet på personen.

Såhär är det i slutändan. Vad den andra föräldern gör under sitt umgänge är inget du egentligen kan styra över. Så länge inte barnen far illa. Har ni gemensam vårdnad har den andra föräldern ingen skyldighet att meddela dig vart de ska vara eller hos vem. Att bo inneboende hos någon varannan helg är inget du kan styra över. Om du misstänker att barnen far illa på något vis så ska du skydda dem. Att du tänker "Att hålla inne umgänge står dyrt i tingsrätten" visar också på att du själv förstår att du inte har skäl att göra det, annars skulle du inte resonera så.

Att skydda barnen från ex. en förälder som missbrukar är inget som står dyrt i tingsrätten utan visar på en förmåga att kunna skydda barnen. Att däremot "skydda barnen" på diffusa grunder och antaganden kan däremot stå en dyrt. Det är umgängessabotage.

Jag kan ärligt säga att jag inte ser vad problemet är, förutom att det känns som att du har ett enormt kontrollbehov och vill ha barnen för dig själv. Av den lilla informationen jag kan utläsa.

På vilket vis far barnen illa i detta?

Att bo varannan helg på lite olika ställen är väl knappast något farligt. Du drar säkert med barnen till personer den andra föräldern inte vet vem de är också utan att behöva redogöra för vem dessa är.

Många föräldrar åker bort varje eller varannan helg till okända ställen. Stugor. Hotell. Släktingar. Kanske även betydligt längre tid än en helg. Vissa är mer borta än hemma.

Vad är problemet i det hela?

Så länge vi inte pratar att det är misär hos dessa personer de bor hos. Missbruk. Våld. Kriminalitet. Utan vanliga hederliga människor. Vad är problemet?

Om du misstänker något av ovanstående är du såklart skyldig att skydda barnen.

Här handlar det om att sluta titta på saker utifrån vad man själv anser acceptabelt och titta på hur föräldraskapet är i övrigt. Är barnen glada när de ska åka dit? Är de nöjda bär de kommer hem? Då tyder det på att det är bra.

Är det grät skrik och protester? Då är det nog inte bra och då behöver du ta reda på varför.

Du har som sagt även all möjlighet att ta kontakt med familjerätten och rådgöra med dem. Du har all möjlighet att stämma på umgänge i tingsrätten och att familjerätten gör en vårdnad-, boende- och umgängesutredning och beslutar kring vad som är bäst för barnen.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (P) skrev 2021-03-08 16:37:49 följande:

Då tar vi det igen. Hade du tyckt det var okej om din partner tog ert barn till okänt boende varannan helg och du inte visste var de var varken för, efter eller under helgen?

Det händer ibland. Nu har min ex partner ett boende men ibland åker de bort utan att jag vet vart. Han är vårdnadshavare och en bra förälder så jag tvivlar inte på att han inte kan ta hand om barnen.

Om du tänker att dina barn far illa så är du skyldig att skydda dem. Vad tänker du händer? På vilket sätt far de illa? Vad säger barnen själva?

Det är svårt att ge råd när man inte får hela historien. I detta fall känns det som att det handlar om att du har ett kontrollbehov som heter duga och inget annat..

Gråter barnen varje gång de ska till pappa är ju något fel och då borde du ingripa. Men det verkar du inte göra så jag tolkar det som att barnen ändå har det bra? Så vad är problemet förutom att de inte vet vart de är?

Hur litet barn handlar det om? Kan inte barnet själv berättat om sin vistelse?
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Kate Midleton) skrev 2022-12-26 16:52:41 följande:

Hejsan!
    Vad trevligt att du vill svara på våra frågor. Skrattande
    Jag funderar på att söka jobba som soc. sek för barn och unga.

Frågan är om man har lätta att bland ihop de fallen...Att Kalles mamma skriver något och du tror att det är Emilis fall när brukare ringer, skriver och besöker.

Kan du känna dig vilse för att klara många eller jobbet är lätt att sköta?

Tack för svaren.

Aldrig blandat ihop klienter. Lägger in deras telefonnummer med initialerna i telefonen så man vet. Skulle man ändå mot förmodan vara tveksam ber man om personnummer..
Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill