Inlägg från: Anonym (Soctanten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soctanten)

Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

Anonym (P) skrev 2020-07-08 22:47:23 följande:

Typiskt socialen att förutsätta att mamman har rätt, att hon inte ska tillåta barnet att bo hos pappan. Alltid mammor som har rätt. Barnet bor hos pappan heltid pga tingsrättsbeslut. Familjerätten är ett skämt, samma sak där möte efter möte där mamman ska höras och få förståelse medans pappa alltid bara har skyldigheter. Helt okej enligt familjerätten att mamman hämtar och lämnar när det passar men fadern måste hålla tiderna annars börjar mamman skrika. Helt okej enligt familjerätten. Olika regler för mammor och pappor. Barnet mår bra hos pappan, skolan har inga anmärkningar men ändå så ska det utredas varenda gång mamman surnar till. Inget barnperpektiv alls bara mammaperpektiv på socialen.

Hur tänker du nu?

Jag har inte förutsatt att mamman har rätt. Utan det var mer ett ifrågasättande. Om mamman nu har denna oro, varför agerar hon inte på riktigt och skyddar barnen? Min tanke med denna fråga var att man borde kunna ställa mamman mot väggen med denna fråga. Att göra orosanmälningar till soc men inte agera i praktiken är ju ett tecken på att det egentligen inte finns någon oro från hennes sida. Förmodligen vet hon att om hon skulle "skydda" barnen skulle hon kunna anklagas för umgängessabotage, vilket är rätt allvarligt och kan leda till att hon förlorar vårdnaden.