Inlägg från: Anonym (Havererad välfärd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Havererad välfärd)

Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

Hur ställer TS sig till påståenden enligt nedan, är det en rättvisande bild eller är det bara ett uttryck för förakt mot socialtjänsten i allmänhet och socialsekreteraren i synnerhet? 

I Sverige idag 2020 så är det inte ovanligt med nioåringar som uttrycker självmordstankar, tonårsflickor som hoppar eller blir utknuffade från fönster. Tonåringar som svälter sig till livshotande tillstånd. Hårt pressade ensamstående mammor som säger att de ska ta livet av sig när barnen har fyllt arton. Misshandlade kvinnor som tvingas flytta med barnen till sina barndomshem på grund av bostadsbrist. Etniskt skiktade grupperingar på skolgårdar där trakasserier är en integrerad del av vardagen. Barn klämda av vuxnas konflikter, och som ingenting hellre vill än att föräldrarna blir sams och få en normal familj. Detta visar på ett totalt förfall inom Svensk socialtjänst. 

Anonym (Soctanten) skrev 2020-01-28 18:20:53 följande:
    Vart kommer texten ifrån?

Jag har inte hört talas om något av det som framgår av texten under mina år som socialsekreterare.

Däremot så kan jag hålla med om att den psykiska ohälsan kryper längre ner i åldrarna. Däremot skulle jag knappast påstå att detta beror på socialtjänsten eftersom vi inte arbetar med detta klientel. Det är barn- och ungdomspsykiatrin område. Bostadsbristen är knappast socialtjänstens område heller.

På vilket sätt men är textskribenten att socialtjänsten är anledningen till bostadsbrist, psykiskt ohälsa bland unga och barn och föräldrarnas konflikter?

Däremot kommer ju detta klientel till oss. De som står utan bostad. De som har konflikter mellan varandra. Det psykiska mående hamnar dock hos BUP.