Inlägg från: Anonym (Havererad välfärd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Havererad välfärd)

Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

Hur ställer TS sig till påståenden enligt nedan, är det en rättvisande bild eller är det bara ett uttryck för förakt mot socialtjänsten i allmänhet och socialsekreteraren i synnerhet? 

I Sverige idag 2020 så är det inte ovanligt med nioåringar som uttrycker självmordstankar, tonårsflickor som hoppar eller blir utknuffade från fönster. Tonåringar som svälter sig till livshotande tillstånd. Hårt pressade ensamstående mammor som säger att de ska ta livet av sig när barnen har fyllt arton. Misshandlade kvinnor som tvingas flytta med barnen till sina barndomshem på grund av bostadsbrist. Etniskt skiktade grupperingar på skolgårdar där trakasserier är en integrerad del av vardagen. Barn klämda av vuxnas konflikter, och som ingenting hellre vill än att föräldrarna blir sams och få en normal familj. Detta visar på ett totalt förfall inom Svensk socialtjänst. 

Anonym (Soctanten) skrev 2020-01-28 18:20:53 följande:
    Vart kommer texten ifrån?

Jag har inte hört talas om något av det som framgår av texten under mina år som socialsekreterare.

Däremot så kan jag hålla med om att den psykiska ohälsan kryper längre ner i åldrarna. Däremot skulle jag knappast påstå att detta beror på socialtjänsten eftersom vi inte arbetar med detta klientel. Det är barn- och ungdomspsykiatrin område. Bostadsbristen är knappast socialtjänstens område heller.

På vilket sätt men är textskribenten att socialtjänsten är anledningen till bostadsbrist, psykiskt ohälsa bland unga och barn och föräldrarnas konflikter?

Däremot kommer ju detta klientel till oss. De som står utan bostad. De som har konflikter mellan varandra. Det psykiska mående hamnar dock hos BUP.

Det största anledningen till psykisk ohälsa bland mindre och mindre barn tror jag (högst personlig åsikt) handlar om främst sociala mediciner. Barn får i lägre och lägre åldrar tillgång till Snapchat, Instagram och TikTok. De ser framgångar och andras lyckanden. Barn som får nyaste iPhone, resa överallt etc och tänker (precis som många vuxna) att de själva har det så dåligt. Det förekommer cybermobbing där barn blir retade för vilka telefoner de har. Att se saknar nyaste xBox etc. Det är knappast socialtjänstens fel, utan samhället i stort och de föräldrar som släpper ut sina barn alldeles för tidigt på sociala medier.

Texten är skriven av en socialsekreterare, och är ett utdrag ur dokument som beskriver hur det fungerar / inte fungerar inom socialtjänsten
    Anonym (Soctanten) skrev 2020-01-28 19:25:36 följande:
    Känner faktiskt inte alls igen mig i texten. Så det var intressant. Vilken kommun gäller detta?

Det gäller flera bl.a. då socialsekreteraren i fråga arbetat i flertalet kommuner där i bland Stockholm
    Alla diktaturer är beroende av en laglös myndighet som förföljer, slår sönder och mördar människor. Adolf Hitler hade Gestapo (Geheime Staatspolizei ), i Östtyskland STASI, Rumäniens diktator Nicolae Ceausesco hade Securitate.

I Sverige har vi Socialtjänsten.
    Jag vill uppmana både politiker och journalister att uppdatera självbilden när det gäller Sverige som välfärdsland. Människor bör inte längre lita på att socialtjänsten fungerar när situationen blir svår. Detta skriver en socialsekreterare med god insikt i verksamheten.
    Socialsekreteraren möter också problem på socialtjänstens insida. Stress. Trötthet. Dåligt mående. Dålig introduktion till nyanställda. Hot mot tjänstemän. Frånvarande chefer. Personalflykt ? förra året slutade i snitt nästan en person per månad i denna förvaltning. Vi var försenade med mer än hälften av alla barnavårdsutredningar som öppnades, vilket har lett till att barn i vissa fall har börjat må så dåligt att de varit nära att döda andra barn.
    Socialtjänstemanen känner sig mer och mer som ett övergivet barn med dålig anknytning till sina föräldrar, politikerna. Som en Sisyfos skriver socialsekreteraren utredningar i stiliga dokument utformade av Socialstyrelsen ? utan att hjälpa någon.

Forskning visar att cynism är en vanlig copingstrategi hos tjänstemän i den anorektiska socialtjänsten. Tystnad är en annan strategi. Att lämna yrket en tredje. Betydligt ovanligare är det att höja rösten och säga ifrån. (Kanske eftersom det inte gör någon skillnad). Men om rösten ändå ska höjas vill jag uppmana såväl politiker som journalister till följande:

Frågan är stoppa huvudet i sanden och låtsas som ingenting eller göra något åt situationen vad är din syn på detta TS

Att socialtjänsten är i kris blir extra tydligt när man inte skyr några medel utan till och med bryter mot grundlagen för att tysta kritiken.

Detta har gjorts extra påtaglig när man med hot försöker stoppa  familjehemsbloggen.se

Detta visar ett totalt förakt för våra lagar och mänskliga rättigheter.

Det kom ett mejl till Familjehemsbloggen med ett mycket obehagligt budskap. Sen kom det ett till. Och ett till.

Det första handlade om att ett barn skulle kunna ta skada av inlägg som publicerats här. Det andra handlade om att avsändaren tänkte kontakta en jurist. Det tredje är citerat här:

?Hej,

Materialet som helhet är detaljrikt och kan leda till andras missaktning som ligger under brottsbalkens förtal. Den enskildes anseende kan skadas. Ni uppmanas att ta bort materialet som ?mammelin? skrivit annars kommer rättsliga åtgärder övervägas.
    Ni har 15 dagar på er att ta bort texten.

X X, Socialtjänsten?

Mejlen i sig är skrämmande i sin natur eftersom personen som skriver saknar fog för sin kritik men framförallt att hen saknar respekt för, och kunskap om, yttrandefrihet och tryckfrihet. Två av de friheter som vårt samhälle vilar på. Det är grundlagsskyddade rättigheter som är nödvändiga för att Sverige ska fortsätta vara en demokrati. Men vad som gör det än mer skrämmande är att mejlen kommer från en tjänsteman från socialtjänsten i en av Sveriges kommuner. En tjänsteman som helt sonika missat att varje svensk medborgare har rätt att uttrycka sina åsikter i både tal och skrift.
    Anonym (PA) skrev 2020-01-29 10:34:57 följande:

Hej

Är kvinna och har en sambo som är utsatt för psykisk press.

Jag undrar hur det kommer sig att familjerätten och barn och unga inte bryr sig om umgängessabotage och det som kallas för föräldraalienation?

Det finns tydlig påverkan av könsstereotyper och syn på mamma vs pappa ofta och den kritiken ignoreras

Familjerätten är en del av socialtjänsten, de har ingen makt juridiskt sätt att erbjuda annat än samtal mellan vårdnadshavare samt att på uppdrag av tingsrätten genomföra utredningar gällande vårdnad, boende och umgänge.

Är man pappa så är risken 90% för en ofördelaktig utredning om den genomförs av kvinnodominerade familjerätten och då är det bättre att begära att utredningen sker av annan opartisk person.

Umgängessabotage är något som domstolarna ser allvarligt på och det finns många fall där vårdnaden har flyttats över till den andra föräldern pga detta.

Du får lämna in en stämning i tingsrätten om du har problem med att få umgänget att fungera. 

Anonym (Soctanten) skrev 2020-01-29 23:15:00 följande:
    Ja. Familjerätten är en del av socialtjänsten. Men socialtjänsten är ju ocksp uppdelad i de som arbetar med vuxna t ex missbruk, äldre, LSS och de som arbetar med barn t ex utredningar, familjerätt, öppenvårdsinsatser. Jag jobbar specifikt med utredningar efter orosanmälningar utifrån BBIC och Signs of saftey. Familjerätten befinner sig i ett helt annat hus och arbetar med samarbetssamtal och vårdnadsutredningar, faderskap etc. Jag jobbar inte med detta och kan därför inte uttala mig i frågan.

Jag är inte riktigt säker på om du med ditt inlägg vill påvisa något fel i det jag skrivit, i så fall får du gärna klar göra vad det är.
Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill