Inlägg från: Gifflar |Visa alla inlägg
  • Gifflar

Barnets säkerhet i Stockholm

ErikAlv skrev 2020-01-06 20:57:13 följande:

Hej,

Jag och min fru väntar vårt första barn. Vi båda är över 30 år och har stadiga och bra jobb. 
    Men vi är väldigt oroade över vår framtida dotters utveckling i Stockholm. 

Allt yngre begår fler brott, mobbning verkar har ökat, och varken skolorna eller lagen verkar ha tillräckligt med handlingskraft för att hantera problemen. 

Hur klarar ni föräldrar av den vardags stress som tillkommer med att lämna era barn i en främmande miljö som ni inte har påverkan till? 

Allt fler i yngre åldrar verkar ha förlorat totalt begreppet av vad respekt är. Och deras attityd och deras handlingar har gått överstyrt. Nu pratar jag självklart om det jag sätt endast, och dessvärre är det barn från förorten jag talar om. 

Vi bor själva i en förort, vi letar ständigt efter bättre område men problemet verkar ha spridit sig över hela staden om inte landet. Det är inte meningen att låta rasistisk eller peka upp någon specifik grupp av människor. Men kan inte undgå att det verkar ha spårat ut en del i Stockholms förorter. Orsakerna till detta är många, men problemet är ändå där oavsett vilken anledning man pekar på.

Så hur klarar ni av den stressen i vardagen ? Har ni några tips? 
    Och för er som bor i Stockholm och kanske vet vad jag pratar om, kan ni rekommendera någon/några skolor eller områden som fortfarande har en lugn och hälsosam miljö för ett barn att växa upp i?  

Vi bodde tidigare i Täby där var det rätt lugnt, nu bor vi i Hässelby Villastad och här känner jag att mina två kommande barn kan vara trygga.
  • Gifflar
    ErikAlv skrev 2020-01-07 18:36:52 följande:
    Skönt att höra att ni hittat ett tryggt område att bo i. Vi bor i ett område som heter Rågsved. Här har jag sätt barn vid 5 års åldern redan kalla varandra för "H*RA* och att de ska "Kutta" varandra. Väldigt tragisk och sorglig syn faktiskt.... 
    Fy satan, ett av de värsta områdena att bo.
    En bra regel i Stockholm är att undvika områden på R, Rågsved, Rinkeby, Rissne etc
Svar på tråden Barnets säkerhet i Stockholm