Inlägg från: BaeBinkie |Visa alla inlägg
  • BaeBinkie

Hur tidigt är VUL "säkert"?

Hej!

Jag är gravid i omkring v 5+3 (plus/minus några dagar, har inte helt regelbunden mens) och har ett VUL inbokat i 6+1 då jag eg bara vill kolla att allt ser okej ut. Hade ett riktigt jobbigt missfall i v. 12 i våras så jag är ganska nojig...

Undrar dock om det inte är väldigt tidigt (sjuksköterskan jag pratade med sa att det skulle vara okej men jag förstod inte riktigt vad hon menade att man skulle kunna se)? Kan man se hjärtaktivitet tidigt i v. 7? Vill gärna undvika en situation då jag kommer dit och de inte ser hjärtaktivitet men det intr behöver betyda missfall eftersom det kan synas först senare...

Någon som har koll? :)

• Svar på tråden Hur tidigt är VUL "säkert"?
  • BaeBinkie

Tack så hemskt mkt för alla svar! Låter ju definitivt som att jag ska boka om den här tiden, har inte alls någon lust att noja extra i en vecka och sen ÄNDÅ behöva göra ett nytt ul i 7+ någonting... Ska försöka få en tid om ett par veckor då.

• BaeBinkie
    xavante skrev 2020-01-06 18:11:07 följande:

Jag har gjort tidiga VUL på båda mina graviditeter, runt vecka 6-7, fått nojja en vecka för att det inte riktigt gick att bekräfta.. vid båda tillfällen visade sig en fostrig graviditet veckan efter. Den andra graviditeten slutade i vecka 19, fullt friskt barn men jag fick inflammation i moderkakan. Min första graviditet gav mig en frisk numera 4,5 åring. Nu är jag gravid igen och oron är, precis som för de flesta av oss, där hela tiden. Jag har dock bestämt att bara låta några veckor gå, sysselsätta tankarna med annat och gör VUL runt vecka 8-9. Lättare sagt än gjort... Men det är liksom inte värt den extra oron att göra ett VUL för tidigt.. Så mitt råd är att vänta tills det går att få ett definitivt besked.

Tack för att du delar med dig, och jag beklagar verkligen din förlust, så hemskt. :( Tar rådet till mig och ringer och bokar om imorgon, det är inte värt det. Får försöka bita ihop en vecka till.
  • BaeBinkie
    xavante skrev 2020-01-06 20:39:58 följande:

Tack <3. Lycka till. Jag är också omkring 5+4 nu.

Åh, vad spännande. Håller verkligen tummarna för oss båda!
  • BaeBinkie
    xavante skrev 2020-01-08 18:49:20 följande:

Jag har fått tid den 24/1.. ????

Jag fick en tid 14/1, Hoppas verkligen det är tillräckligt sent. 6+5, med största sannolikhet ännu senare, kanske 7+0. Håller tummarna för oss båda!
  • BaeBinkie

Hade VUL idag, blev daterad till 6+4 och visst såg man ett litet pickande hjärta! Så glad :)

• BaeBinkie
    Elle N skrev 2020-01-14 16:28:59 följande:

Jag fick VUL i vecka 8+1. Så skönt att få se att något faktiskt växte där inne!

Men nu är det att vänta till vecka 13 för UL i samband med KUB innan jag får veta hur fostret växer. Fasar för att komma dit och så har fostret varit dött i flera veckor.

Vet inte varför jag är så orolig... är det graviditeten helt enkelt?

Hur gör ni för att distrahera er och inte måla Fan på väggen?

Det är så OERHÖRT svårt, jag har egentligen inga bra råd att ge... Brukar försöka tänka att oavsett hur det blir, kommer det inte att vara såhär för alltid? Dvs, du kommer inte att vara såhär orolig varje dag för resten av ditt liv. Det, och att visualisera dagarna som är kvar till nästa koll (typ rita upp dem på ett papper vid sängen och kryssa varje kväll) så ser man att det går framåt.
  • BaeBinkie
    xavante skrev 2020-01-14 18:30:26 följande:

Åh så härligt!!!

Jag väntar på mitt vul, samtidigt som alla symtom exploderar och kroppen känns som den är i vecka 30..

Men det är ju superbra, låter väldigt positivt!
  • BaeBinkie
    xavante skrev 2020-01-17 09:23:57 följande:

Jag fick göra ett vul redan i går på grund av ökad smärta på vänster sida de senaste dagarna. Det är ett litet pyre med tickande hjärta!

Hon kunde inte riktigt se vänster äggstock, den är öm när hon kände på magen. Jag fick en förklaring som jag inte riktigt minns, men om det var den äggstocken som haft senaste ägglossningen får den nån slags cysta? i början som producerar hormoner? innan moderkakan tar över, därav kunde den göra mer ont. Ungefär så tror jag hon sa...

Fick även ett jättebra råd, att inte bry mig om hur stort pyret var, det mätte allt från 6+1 till 6+6 för hon sa det är svårt att mäta så här tidigt, att se exakt var det slutar och börjar. Och det kändes så skönt, hon sa det är helt normalt att en mätning kan diffa en vecka så här tidigt. Det viktiga var hjärtat och det tickade.

Åh vad skönt! Hoppas verkligen det går vägen för oss båda nu. När har du BF? Räknat från sista mens alltså:)
  • BaeBinkie
    xavante skrev 2020-01-17 20:31:11 följande:

2/9. Jag tror dock på augusti.. När blir ditt bf?

Jag har 3/9, men gissar också på framflyttning till augusti :), särskilt efter att du skrev det där om att det är jättesvårt att mäta i början. Jag tyckte det var märkligt att jag blev uppskattad till 6+4, trodde snarare det var typ 7+1 men försökte att inte bry mig om det. Nu känns allt bara fint :)
Svar på tråden Hur tidigt är VUL "säkert"?