"Mäns hat mot kvinnor - ett växande terrorhot" vad tycker ni om att polisens resurser nu måste läggas på incels?
Om någon i tråden har försvarat kvinnomisshandel och mord i tråden kan du citera de inläggen så vi kan skälla på dem tillsammans men om du inte hittar några såna inlägg så skulle man ju kunna tro att du fantiserar lite.
"Det finns en anledning till att mäns våld mot kvinnor är den vanligaste dödsorsaken bland unga kvinnor."
Och du har naturligtvis statistik du kan länka till?
"Minst var tredje kvinna i världen blir slagen, våldtagen eller på annat sätt utsatt för våld under sin livstid. Detta våld är den främsta orsaken till kvinnors (mellan 16 och 44 år) död före cancer, trafikolyckor och till och med krig (Europarådet). I Sverige dödas cirka 17 kvinnor varje år av en nuvarande eller före detta partner.
Våldet mot kvinnor har ökat och i cirka 80 procent av fallen är kvinnan bekant med gärningsmannen. Dessutom finns det ett stort mörkertal - uppemot 80 procent av våldet mot kvinnor i nära relationer kommer aldrig till polisens kännedom, det vill säga endast 20 procent anmäls. Enligt Brottsförebyggande rådets statistik från 2011 polisanmäldes 27 972 fall av misshandel av kvinnor över 18 år och i 12 471 av fallen var kvinnan i nära relation med förövaren.
Många tror att det bara handlar om det synbara våldet, om knytnävar och blåmärken, om sparkar och slag men det kan också ske i form av kränkningar, isolering och psykologisk nedbrytning och det är oftast ännu svårare att värja sig mot. Ibland förekommer också hot mot närstående, barn och husdjur. Oftast pågår våldet under en längre period och ökar i kraft med tiden. Oavsett hur våldet ser ut så är syftet detsamma, mannen vill utöva makt och kontroll genom att skada och skrämma. Våldet mot kvinnor drabbar inte bara den utsatta kvinnan utan också barnen.
"Min älskade pappa slog min älskade mamma. Min älskade pappa, som var så snäll, så fin, så rolig. Han slog min mamma, som var så snäll och fin och rolig. Vet inte hur många gånger jag sett mamma med blått öga, knäckt revben, stora blågröna märken och bulor" skriver Susanna Alakoski i antologin "Lyckliga slut".
Våld mot kvinnor sker ofta i hemmet och alldeles för ofta tvingas barn bevittna våldet eller själva bli utsatta. Uppemot
200 000 barn i Sverige upplever varje år att pappa slår mamma (Rädda Barnen). Vart tionde barn har någon gång upplevt våld i hemmet och fem procent upplever det ofta. Barn som själva blivit utsatta för våld eller upplevt det i familjen kan få mycket svåra psykiska men. De känner sig maktlösa, litar inte på vuxna och anstränger sig för att dölja våldet i familjen för andra.
Samhällets kostnader för våld mot kvinnor i nära relationer uppgår i Sverige till cirka 3 000 miljoner kronor varje år (Socialstyrelsen). Och i denna summa finns inte kostnaderna för tandvård, läkemedel, barnens skador, smärta och lidande med, inte heller kostnaderna för psykiatrisk vård, som sannolikt är mest omfattande. I en engelsk studie motsvarar kostnaderna för smärta och lidande mer än tio gånger så mycket som för fysisk vård. I Norrbotten kostar mäns våld mot kvinnor 17 miljoner enligt länsstyrelsen.
Tar vi politiker och ansvariga i kommunerna detta avskyvärda våld mot kvinnor på allvar? Har polis och vårdpersonal tillräckligt med resurser och kompetens? Behövs strängare straff? De som har kompetens och erfarenhet säger att det behövs mera resurser för att stoppa mäns våld mot kvinnor och för att hjälpa de utsatta kvinnorna.
Alla människor måste reagera mot detta våld. Ställa krav på politiker, regering, kommuner, polis och andra samhällsinstitutioner, men också ta sitt personliga ansvar och reagera varje gång man ser eller anar att en man misshandlar en kvinna. Det personliga ansvaret har både kvinnor och män.