• Tecum

"Mäns hat mot kvinnor - ett växande terrorhot" vad tycker ni om att polisens resurser nu måste läggas på incels?

De män som beskrivs i artikeln är sådan som förr benämndes, "ensamme galningar" i polisrapporter. De har alltid funnits, de hatar samhället, är störda och utvecklar en benägenhet att använda våld. Det har inget med incels att göra, det är en benämning de väljer och det lika gärna kan vara jihadkrigare, sverigevän, nationalist, miljökämpe, kärnkraftsmotståndare, djurrättsaktivist, abortmotståndare eller nästan vad som helst. Det är individer som vi alla måste vara vaksamma på och tyvärr har nätet givit den möjlighet att ta kontakt med likasinnade och hetsa varann.

Vanliga incels hatar sin egen oförmåga och det liv de lever, de hatar inte kvinnor men skyller på dem för att få utlopp för sin bitterhet och frustration. Givetvis är det obehagligt och skrämmande för kvinnor att höra!

De män som verkligen hatar kvinnor och är farliga, de lever nästan alltid i en relation. Det är män med påklistrat självförtroende, kontrollbehov, pondus och auktoritet. Ofta sociala och charmiga när de vill. De ser kvinnan som en trofé eller ett husdjur, så länge hon är foglig och inte utmanar är allting bra. Men när hon visar sin egen vilja och inte gör som han förväntar sig, då smäller det. Antingen verbalt eller fysiskt.
    Det är den typen av män som polisen borde ägna mer tid åt, ta kvinnors anmälan på allvar, punktmarkera dem, gärna skrämma och visa auktoritet mot dem, se till att kontaktförbud upprätthålls och helst skulle de ha fotboja i tid och evighet! 

• Tecum
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-04 15:15:26 följande:
    "Ensamma galningar" som benämndes förr är inte samma sak som incels. Incels hatar kvinnor pga att de bland annat saknar sex.
    Läs texten som jag citerade, tycker att dom beskriver vad en incel är värdigt bra.
    I texten står precis det jag säger, ensamma gärningsmän som hatar samhället de lever i. Det är ensamheten, deras oförmåga att anpassa sig och behovet att skylla på någon som utlöser galenskapen och det  därpå följande våldet.

Hur många kvinnor i Sverige har mördats av incels i förhållande till de som mördats i nära relationer? 
    Det är lättare att peka ut ensamma, udda och olyckliga människor än att se faran i den starka, charmiga och snygga mannen i din närhet.
  • Tecum
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-05 12:37:06 följande:
    Ni i tråden som försvarar incels-rörelsen, hur tänker ni där?
    Begreppet incel betyder rakt översatt ofrivilligt celibat, alltså män som saknar sex. Det har inget att göra med varken oskulder, kvinnohat, våld eller terrorism. En incel kan även vara en man som lever i en relation men där hans partner inte längre vill/kan ha sex. Sedan har begreppet kapats både av vissa bittra män och av feminister och kopplats ihop med utanförskap, samhällshat, kvinnohat och våldsbenägenhet. De personer och den rörelse som avses är en försvinnande liten del av de som rent objektivt kan betecknas som incels. Att använda det som det görs av dig, TS och andra här i tråden är lika begåvat som att påstå att alla muslimer är terrorister eller att alla djurvänner är dårar som släpper ut minkar och terroriserar bönder!
    Eller att likställa alla som sympatiserar med feminismen med de värsta radikalfeministerna, då kanske du förstår... 
  • Tecum
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-05 14:35:15 följande:
    Jag vet att det kan vara svårt att förstå men det finns faktiskt incels som är farliga och begår terrordåd därav trådstarten. Det är värt att uppmärksamma, inte förminska.
    Och det som diskuteras i tråden är faktiskt den gruppen incels som är farliga och begår terrordåd, inte de fredliga oskyldiga incels.
    Så vi kan egentligen släppa diskussionen om oskyldiga incels och fokusera på sakfrågan i trådstarten.
    Det är inte alls svårt att förstå att det finns farliga människor. Men de få individerna kan finnas i alla grupper och även agera helt fristående från någon grupp. Därför är det fel och stigmatiserande att använda begreppet incels i samband med terrordåd, i synnerhet då det inte finns något terrordåd i Sverige som kan kopplas till incels.

Terrorhot och faran med våldsbenägna individer ska inte förminskas utan lyftas fram! Men kalla det då för vad det är, våldsbenägna galningar utanför samhället som ibland hetsar varann. Sakfrågan bör behandla hur vi ska hantera dessa individer, både förebyggande och akut, inte genom att anklaga stora grupper för vad enstaka galningar gör eller vill göra.
  • Tecum
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-05 15:00:42 följande:
    Men snälla, har du inte läst trådstarten överhuvudtaget?!
    Den handlar om terrordåd utförda av incels och inga andra!
    Incel-rörelsen ÄR ett växande hot och terroriststämplat.
    Du bidrar själv till att förminska problemen genom att påstå att terror-rörelser minsann kan finnas i alla grupper, ja det är delvis sant men det hör inte till trådens ämne.
    Det är inte delvis sant, det är helt sant, tyvärr! Men du har också rätt i att subkulturer av olika slag ska övervakas och det gäller även  den del av incelrörelsen som terrorstämplats.
    Trådstartens fråga är märklig, det är givetvis bra att resurser läggs på att förhindra terror. Varför behöver hon ens fråga? Antagligen för att hon drar alla incels över en kam och det innebär en stigmatisering av en STOR grupp oskyldiga. 
    Varför inte istället fråga hur vi ska förhindra att ensamma, olyckliga och udda individer dras till våldsbenägna subkulturer? 
  • Tecum
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-05 15:22:10 följande:
    Som du ser så har TS citerat en text ur en källa, det är inte hennes egen text.
    Men frågan finns i rubriken.
  • Tecum
    pyssel skrev 2020-01-05 15:23:31 följande:
    Varför tar du för givet att det är en kvinna? Samma tråd startades samtidigt på ett annat forum av en manlig signatur med samma inställning.
    Hej! Det har ingen betydelse för frågeställningen om det är en kvinna eller man, det har jag inte heller påstått. Orsaken till att jag tolkar TS som en kvinna är dela att kvinnor är i stor majoritet på FL, dels hennes negativa attityd mot incels som skiner igenom i hennes inlägg. TS har inte heller förstått vad incel innebär utan tolkar det som kvinnohatande oskulder som sitter och runkar framför datorn och funderar på våld mot kvinnor. Medan incel i själva verket betyder män som inte har sex men vill.
    Om TS mot förmodan är man har han samma fördomar och det är inget jag försvarar. Och det har som sagt ingen betydelse för frågeställningen.
  • Tecum
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-05 19:18:53 följande:
    Du verkar fortfarande inte ha läst trådstarten, det är INTE fördomar utan något som SÄPO varnar för.
    Det som diskuteras i tråden är fortfarande inte din egna föreställning om snälla oskyldiga män som inte får sex utan den gruppen incels som är ett stort och växande hot mot kvinnor och som redan begått flera terrorattentat mot kvinnor i USA.
    TS skrev såhär i #15: "Ensamma galningar" som benämndes förr är inte samma sak som incels. Incels hatar kvinnor pga att de bland annat saknar sex.
    Läs texten som jag citerade, tycker att dom beskriver vad en incel är värdigt bra.

Här gör TS en klar markering som är felaktig. Hon drar alla incels över en kam, de hatar kvinnor för att de saknar sex. 

Däremot talar texten hon citerar om incel-rörelsen, det är inte samma sak som incel utan en löst sammansatt grupp som har farliga individer bland sig, väldigt få men ändå. De flesta i rörelsen är inte farliga utan missanpassade individer som sprider sin frustration och vill protestera mot allt i ett samhälle de inte känner sig delaktiga i. Det är inte fel att bevaka dessa hatgrupper precis som andra liknande grupper ska bevakas.

Vi är egentligen överens, varför bråkar vi? Du verkar också skilja på incels och incel-rörelsen? Däremot gör inte TS det vad jag förstår.
  • Tecum
    Anonym (***) skrev 2020-01-05 19:35:22 följande:
    Om du verkligen läst TS så hade du också förstått vilka män det handlar om. Så varför ska vi sitta och prata om män som inte får ligga, när det inte är dom det handlar om, utan de som sitter och hatar på nätet och som Säpo anser vara ett hot?
     Så det är väl inte konstigt att både män och kvinnor har negativ attityd till dessa män, hade ju varit konstigt om folk gillat det.

Genom att vända diskussionen som du gör, så förminskar du problemet.

Jag tror inte att du är så dum som du spelar, du vet mycket väl vad TS handlar om, det framkommer klart och tydligt. Så varför gör du så här?
    Läs #178 så förstår du vad jag menar. Vi måste skilja på incels och incel-rörelsen. det är INTE att förminska problemet, däremot förstoras problemet av de som drar alla incels över en kam. 
  • Tecum
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-05 20:26:25 följande:
    Ingen i tråden drar alla incels över en kam, tråden handlar enbart om incels från incel-rörelsen även fast du gång på gång envisas med att ta upp ensamma män som inte har sex, de har inte ens med tråden att göra.
    Så vem är det egentligen som inte kan skilja på incels (terror-rörselse) och ensamma skötsamma singelmän?
    Ensamma skötsamma singelmän som inte har sex kallas INTE för incels, incels är ett begrepp som betyder ungefär män i celibat som skyller det på kvinnor och är våldsamma mot kvinnor. precis DET som står i trådstarten.
    Jag ber dig ännu en gång att läsa trådstarten innan du uttalar dig.
    Suck, nu har du hoppat i galen tunna. Jag citerar Wikipedia:

"Ofrivilligt celibat är tillståndet hos en person som inte har någon kärleksrelation eller haft samlag med någon, när det är av andra anledningar än frivilligt celibat eller sexuell avhållsamhet. Den engelska termen incel innefattar heterosexuella män som trots allmänna förväntningar har haft liten eller ingen erfarenhet av kärlek eller sexuella kontakter

En person som lever som oplanerat oskuld eller i celibat är enligt den engelska definitionen en person som misslyckas med att initiera eller upprätthålla en sexuell eller kärleksrelation trots egen önskan att uppleva en sådan. Sådana personer kan lida av ensamhet och frustration.

Exakt hur länge celibatet ska ha fortgått för att det ska kvalificera som ofrivilligt celibat är omdebatterat. En del klassar sig själva som ofrivilliga celibater på grund av att de inte för närvarande lever i en relation även om de har gjort det tidigare och troligtvis kommer att göra det igen. Andra kritiserar denna syn och anser att den korrekta termen för detta tillstånd helt enkelt är singel, en term som till skillnad från ofrivilligt celibat används allmänt och inte har samma koppling till sociala stigma. Donnelly och Burgess använde en gräns på sex månaders ofrivilligt celibat när de genomförde sin studie. Andra använder termen ofrivilligt celibat endast om sådana som aldrig någonsin har haft en sexuell relation eller kärleksrelation eller om sådana som aldrig deltagit i en uppvaktningsprocess eller ens kysst någon."

Detta är det närmaste man kommer på en officiell definition på incels. Här står inte ett ord om våldsamhet eller kvinnohat, det är en tolkning som du och andra kvinnor gör själva. Så sluta att hacka på mig, det är du som är fel ute. Trådstarten är en förenklad nyhetsartikel och dessutom talar man om incel-rörelsen, inte begreppet incel.

• Tecum
    nihka skrev 2020-01-06 03:15:58 följande:
    Nu när det förhoppningsfullt är etablerat att tråden handlar om incels som riskerar att begå terrorhandlingar eller som begått terrorhandlingar så anser jag att det behöver läggas (polis)resurser på detta växande problem så vi har en beredskap som för alla typer av terrorism.
    Ja det är märkligt att det skulle behövas 200 inlägg för att lära folk att skilja på incels och incels, att det inte funkar att dra alla över en kam.
    Nu hoppas jag att vi kan gå över till att diskutera vad man kan göra för att förebygga att  ensamma och olyckliga män dras in i våldsbenägna subkulturer.
  • Tecum
    pyssel skrev 2020-01-06 15:53:05 följande:
    Meningarna går ju isär här, dvs om det bara är en "ensam galning" som staplat misslyckanden och det slår slint för, eller om det också finns andra faktorer som påverkar och resulterar i en ökad hotbild. T.ex detta att den ensamme numera inte behöver leta särskilt länge för att hitta stöd för sina tankar. Den ensamme hittar lätt stöd bara han öppnar datorn eller mobilen och går till rätt, ja flera, fora. I tråden diskuteras ju incelterror som reellt hot (eller nonsens) och vilka faktorer som både är en indikator på hotet och som ger det näring. Därför undrar jag hur du ser på det som förts fram utöver "psykvård" och "ensamhet".
  • Tecum
    pyssel skrev 2020-01-06 15:53:05 följande:
    Meningarna går ju isär här, dvs om det bara är en "ensam galning" som staplat misslyckanden och det slår slint för, eller om det också finns andra faktorer som påverkar och resulterar i en ökad hotbild. T.ex detta att den ensamme numera inte behöver leta särskilt länge för att hitta stöd för sina tankar. Den ensamme hittar lätt stöd bara han öppnar datorn eller mobilen och går till rätt, ja flera, fora. I tråden diskuteras ju incelterror som reellt hot (eller nonsens) och vilka faktorer som både är en indikator på hotet och som ger det näring. Därför undrar jag hur du ser på det som förts fram utöver "psykvård" och "ensamhet".
    Ja det är ett problem att störda personer har så lätt att hitta likasinnade som triggar deras tankar. Men vad ska man göra åt det, vi kan knappast stänga ner nätet? Bevaka forumen förstås, men det är en passiv åtgärd som inte räcker långt. Dessutom är de flesta som skriver såna som ger utlopp för frustration och bitterhet men inte skulle kunna tänka sig att göra verklighet av sina planer. Men tyvärr triggar dessa de få som är störda på riktigt. 
    Har du några förslag?
  • Tecum
    Anonym (Travis) skrev 2020-01-06 16:32:50 följande:
    Nu var inte frågan riktad till mig. Men tar mig friheten att svara ändå. Det är nog en bra idé att ha dessa forum under observation. Inte för att förhindra dem att yttra sig, men om man däremot ser att någon användare skriver "Elliot Rodgers är min förebild, jag ska göra som han." Så är det kanske en bra idé att spåra personens ip adress och göra en konfrontation eller gripande.
    Ja så görs ju idag på vissa forum, men ofta är det någon annan medlem som anmält. Har läst om flera fall där någon hotat med skolskjutningar och blivit anmäld. En sådan övervakning kräver mycket resurser och inte sällan vill den som skriver så bara provocera eller göra sig märkvärdig. Men det måste ju följas upp.
Svar på tråden "Mäns hat mot kvinnor - ett växande terrorhot" vad tycker ni om att polisens resurser nu måste läggas på incels?