Inlägg från: Anonym (Travis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Travis)

"Mäns hat mot kvinnor - ett växande terrorhot" vad tycker ni om att polisens resurser nu måste läggas på incels?

De individer som begår dessa dåd är i stort sett alltid outsiders som säkerligen har blivit illa behandlade av samhället och sin omgivning. Vilket självklart inte ger dem rätten att gå omkring och skjuta ihjäl folk. Men vi måste inse att alla har en mörk sida inom sig, och när bägaren rinner över kommer den mörka sidan fram.

Taxi driver och Joker är två viktiga filmer som tar upp detta. Men psykvården måste bli bättre på att hjälpa dessa individer. Mattias Flink hade sökt hjälp hos psykvården precis innan han gick ner och sköt ihjäl de där människorna i Falun. Så att ge människor rätt psykologiskt stöd för att kunna hjälpa sig själva skulle jag säga är svaret.

• Anonym (Travis)

De individer som begår dessa dåd är i stort sett alltid outsiders som säkerligen har blivit illa behandlade av samhället och sin omgivning. Vilket självklart inte ger dem rätten att gå omkring och skjuta ihjäl folk. Men vi måste inse att alla har en mörk sida inom sig, och när bägaren rinner över kommer den mörka sidan fram.

Taxi driver och Joker är två viktiga filmer som tar upp detta. Men psykvården måste bli bättre på att hjälpa dessa individer. Mattias Flink hade sökt hjälp hos psykvården precis innan han gick ner och sköt ihjäl de där människorna i Falun. Så att ge människor rätt psykologiskt stöd för att kunna hjälpa sig själva skulle jag säga är svaret.

• Anonym (Travis)

• Anonym (Travis)
    pyssel skrev 2020-01-06 15:11:20 följande:

Sant att psykvården är en relevant faktor, men bygger till största del på ett frivilligt vårdsökande och ett framgångsrikt screena de vid annan vårdkontakt. Precis som du säger har man även missat FLERA frivilligt sökande som mördat dagarna efter. Men hur ser du på övriga faktorer, de där som samlas i bägaren tills den rinner över?

Ett stort problem är också att psykvården ofta bara tar sig an de till synes mest akuta fallen. Alla kommer inte in på psykvården och storgråter och skakar av ångest. En del personer har en glad mask utåt, och har kanske inte riktigt förmåga att visa sina äkta känslor fullt utåt. Vilket gör att de blir hemskickade med lite atrarax, och tror att det ska lösa sig av sig själv. Men det är nog dessa individer som är farligast, eftersom de faller under radarn och har en mask utåt. Sen heter det ju "i de lugnaste vatten."
  • Anonym (Travis)
    pyssel skrev 2020-01-06 15:35:28 följande:

Krasst uttryckt, de allvarliga misslyckade självmordsförsöken eller personer i psykos brukar läggas in. Hur tänker du om övriga faktorer som förts på tal (eller inte)?

Ja det verkar inte räcka att det endast finns på tankestadiet att skada sig själv eller andra. Vad menar du med övriga faktorer?
  • Anonym (Travis)
    pyssel skrev 2020-01-06 15:53:05 följande:

Meningarna går ju isär här, dvs om det bara är en "ensam galning" som staplat misslyckanden och det slår slint för, eller om det också finns andra faktorer som påverkar och resulterar i en ökad hotbild. T.ex detta att den ensamme numera inte behöver leta särskilt länge för att hitta stöd för sina tankar. Den ensamme hittar lätt stöd bara han öppnar datorn eller mobilen och går till rätt, ja flera, fora. I tråden diskuteras ju incelterror som reellt hot (eller nonsens) och vilka faktorer som både är en indikator på hotet och som ger det näring. Därför undrar jag hur du ser på det som förts fram utöver "psykvård" och "ensamhet".

Jo visst kan det nog spela en roll att de inspireras och triggar varandra. Det är ju en följd av att det är så lätt att hitta likasinnade via Internet. Det finns ju även ett gang stalking community, där personer med vanföreställningar säger sig vara förföljda så fort de går utanför dörren. Där kan de säkert trigga varandras vanföreställningar. Men varje individ har ju ändå en grundproblematik som måste lösas.
  • Anonym (Travis)
    pyssel skrev 2020-01-06 15:53:05 följande:

Meningarna går ju isär här, dvs om det bara är en "ensam galning" som staplat misslyckanden och det slår slint för, eller om det också finns andra faktorer som påverkar och resulterar i en ökad hotbild. T.ex detta att den ensamme numera inte behöver leta särskilt länge för att hitta stöd för sina tankar. Den ensamme hittar lätt stöd bara han öppnar datorn eller mobilen och går till rätt, ja flera, fora. I tråden diskuteras ju incelterror som reellt hot (eller nonsens) och vilka faktorer som både är en indikator på hotet och som ger det näring. Därför undrar jag hur du ser på det som förts fram utöver "psykvård" och "ensamhet".

Jo visst kan det nog spela en roll att de inspireras och triggar varandra. Det är ju en följd av att det är så lätt att hitta likasinnade via Internet. Det finns ju även ett gang stalking community, där personer med vanföreställningar säger sig vara förföljda så fort de går utanför dörren. Där kan de säkert trigga varandras vanföreställningar. Men varje individ har ju ändå en grundproblematik som måste lösas.
  • Anonym (Travis)
    Tecum skrev 2020-01-06 16:21:32 följande:

Ja det är ett problem att störda personer har så lätt att hitta likasinnade som triggar deras tankar. Men vad ska man göra åt det, vi kan knappast stänga ner nätet? Bevaka forumen förstås, men det är en passiv åtgärd som inte räcker långt. Dessutom är de flesta som skriver såna som ger utlopp för frustration och bitterhet men inte skulle kunna tänka sig att göra verklighet av sina planer. Men tyvärr triggar dessa de få som är störda på riktigt. 

Har du några förslag?

Nu var inte frågan riktad till mig. Men tar mig friheten att svara ändå. Det är nog en bra idé att ha dessa forum under observation. Inte för att förhindra dem att yttra sig, men om man däremot ser att någon användare skriver "Elliot Rodgers är min förebild, jag ska göra som han." Så är det kanske en bra idé att spåra personens ip adress och göra en konfrontation eller gripande.
  • Anonym (Travis)

Någon som har koll på hur många dokumenterade dåd det finns som incels har utfört? De jag kommer på är Elliot Rodgers och han i Toronto. Vilka fler är det?

Svar på tråden "Mäns hat mot kvinnor - ett växande terrorhot" vad tycker ni om att polisens resurser nu måste läggas på incels?