• Tjohej

Inte ett endaste litet plus??

Jag är så frustrerad. Är inne på IVF nr 2 och har hittills gjort fem embryoåterföringar totalt (både färsk och frys) men det händer INGENTING. Inte minsta lilla plus.

Vi har oförklarad barnlöshet och varje gång får vi höra att det ser så fint ut med slemhinna, embryon, ägg och allt. All vårdpersonal är så himla optimistiska, vilket såklart är trevligt, men det börjar också oroa mig att de inte är det minsta oroliga.

Kanske är det jag som haft för höga förväntningar på hur snabbt det ska gå? Men är det inte konstigt att jag inte fått ett enda litet plus?

• Svar på tråden Inte ett endaste litet plus??
  • Tjohej
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-04 09:05:42 följande:

Har läst att största orsaken till missfall osv när det stöts ut är att det är något fel på fostret, kan vara så pass illa att det inte hade varit livsdugligt. Hellre ett uteblivet plus än ett foster som måste aborteras senare eller ett barn som föds med extrema skador.

Har ej fått missfall, grejen är att det händer ingenting. Klart man inte vill råka ut för de saker som du nämner, men det är väl inte antingen eller liksom. Skulle gärna bara ha någon bekräftelse på att någonting händer.
  • Tjohej
    Anonym ((!)) skrev 2020-01-04 10:41:45 följande:

Jag har varit (är) i samma sits. Nu är jag äntligen gravid på 5.e återföringen, dock har jag haft lite lätta blödningar så jag väntar på VUL för att säkerställa om allt är ok.

Det som gjorde skillnad denna gång var att jag fick ta Trombyl (75 mg), prednisolon (20 mg), Fragmin och D-vitamin. Jag vet att läkarna i Sverige ofta vägrar skriva ut detta men ge dig inte, det finns forskning som visar att detta fungerar.

Har du kollat upp sköldkörteln och TSH värdet? I Sverige säger man att allt upp till typ 4 är ok men så är inte fallet. Allt över 2 är för högt och man behöver Levaxin!!

En Hysteroskopi kan också behövas för att kolla om det inte är något litet i livmodern som stör embryot från att fästa, sånt som man inte ser med ögat. Lycka till

Har ingen aning om vad nittio procent av grejerna du skriver om är för något. Känns helt orimligt att man ska behöva vara lika påläst som en läkare. De säger bara att det tar tid och att vi ska ha tålamod och rabblar procentsiffror och statistik...

De enda prover de tagit var de under utredningen som kändes allra mest som en formalitet. De kollade nog sköldkörteln, men man får ju bara svaret att det ser bra ut, inga värden eller så. Och varje gång jag går till vårdcentral osv av andra orsaker kollar de sköldkörteln och alla säger att värdena är bra.

Det är som att de själva inte tror att något är fel, vilket ju är en konstig slutsats när man behöver läkarhjälp för att bli gravid. Ingen vill kolla orsaker, alla vill bara experimentera med embryon och göra tusen ultraljud känns det som...

Sorry för rant, men blir så jävla arg.
  • Tjohej
    Anonym ((!)) skrev 2020-01-04 17:33:07 följande:

Förstår din ilska till 100%. Jag kände bara att jag inte längre kunde räkna med att vården gjorde allt de kunde för att vi skulle bli gravida eftersom de gång på gång sa att allt ser perfekt ut men vi fick inte ens ett litet plus på stickan månad efter månad. OCH de sa bara ?det är upprepning som gäller?. Vadå upprepning? Bullshit! Jag kunde helt enkelt inte fortsätta göra samma sak och förvänta mig ett annat resultat så ja...då får man agera sin egna läkare. En enkel google sökning kommer ge dig all info du behöver gällande de mediciner jag nämnde.

Vad gäller sköldkörteln så säger de att allt är bra såvida man inte ligger på typ 20, men du ska som sagt ligga på Max 2. Du kan be om att få veta vad ditt värde har varit på senaste resten.

Fick du din läkare att skriva ut de där medicinerna eller hur gick det till? Gick du i Sverige?

Jag gick in på 1177 och hittade mina värden i journalen faktiskt! 2,5 på TSH. Finns det läkare/forskning som menar att det ska vara max 2 eller var kommer den siffran ifrån? :)
  • Tjohej
    Anonym ((!)) skrev 2020-01-04 23:24:05 följande:

Jag fick min läkare här i Sverige att skriva ut de till mig, men fick tjata. Om din läkare vägrar, byt!! Träffade på en läkare innan som var så empatilös och ärligt talat helt dum i huvet, typ skällde ut mig o sa att våra försök är landstings finansierade o att vi inte kan förvänta oss hur mkt som helst! Jag svarade att hon måste skämta för att sist jag kollade kostar en återföring kopiöst mer än dessa mediciner och vi väl alla att detta ska fungera utan 100 försök??

Många läkare är överens om att 2 är maxgränsen, finns även forskning. Sen finns det vittnesmål från måååånga kvinnor som inte blev gravida innan de fick ner TSH under 2!

Får försöka prata med dem innan nästa omgång. Hade också knäppa läkare förut, dem jag har nu är mycket bättre. Och som du säger: att bara försöka och försöka med samma sak och förvänta sig andra resultat är ju definitionen på idioti... Tack för att du tagit dig tid att svara och så skönt med nån som fattar!
  • Tjohej
    bonzo skrev 2020-01-05 10:39:14 följande:

Helst lägre än 2 ska tsh ligga.. du har nog för högt

Fattar inte varför vården då inte reagerar på detta? Även om det inte klassas som ?sjukt? överlag, borde det väl åtminstone vara något fertilitetsvården reagerar på. Och som sagt ovan, att testa lite mediciner borde vara billigare än IVF, men vi blev inte erbjudna någonting annat än IVF vilket jag också blir lite förbannad på såhär efterhand eftersom det är en jävligt galen process både psykiskt och fysiskt.
  • Tjohej
    Anonym ((!)) skrev 2020-01-05 10:58:52 följande:

Ja denna process är frustrerande som det är så oförstående läkare går bort! Hoppas det går bra för dig och att ni får eran efterlängtade bebis <3

Ja verkligen. Har svårt att förstå hur en del läkare kan vara så oempatiska, de om några borde ju veta hur jobbigt det är.

Lycka till själv, hoppas allt går bra med din graviditet! <3
  • Tjohej
    Hedblomster skrev 2020-01-05 12:11:14 följande:

Otroligt jobbig situation! Jag är inte riktigt i samma, jag har gjort sju återföringar från två äggplock men har fått plus två ggr. Så fem återföringar med negativa test och två med plus. Dock har det blivit väldigt tidiga missfall och vid testdag har det varit negativt, så hade jag inte testat tidigt hade jag inte ens vetat om det. Att då de plussen har både varit positivt och negativt. Jag hade nog varit mer uppgiven utan att ha sett plussen, men nu tror jag att min kropp inte är kapabel att behålla en graviditet i mer än ett par dagar.

Jag hade önskat att läkarna uppmärksammat att det är många återföringar men de gör inte det. De säger bara som till dig, goda chanser och att man måste upprepa. På något vis har jag i alla fall fått igenom att göra en hysteroskopi så jag väntar nu mest på den tiden och att se om det visar något.

Usch vad påfrestande! Jag har i stort sett bara testat på testdagen pga orkar inte med fler negativa resultat än nödvändigt, så vem vet om nåt har fastnat och sen lossnat så att säga... Förstår att det känns kluvet! Men då vet du att någonting händer iallafall, även om man inte vet vad man ska dra för slutsatser av det.

Det är väldigt konstigt att de liksom likställer de som får plus på en gång med de som måste göra jättemånga gånger och tycker allt är lika normalt. Om allt vore normalt så hade vi ju haft barn redan. Fattar ej varför de inte gör en ordentlig utredning från början! Så skulle man bespara både vården och patienterna tid och lidande.
Svar på tråden Inte ett endaste litet plus??