Hur visste ni att ni ville ha barn?
Hej på er!
Jag har varit mamma i 4 dagar idag, kom hem från bb 1/1 efter att ha fått planerat kejsarsnitt.
Hela den upplevelsen och sjukhusvistelsen var jobbig och chockartad för mig trots att allt gick jättebra, men det är första barnet.
Jag läser till förskollärare och ska försöka klara av sista året på heltid trots att jag blivit mamma. Bara det är nånting som jag redan nu ifrågasätter mig själv ifall jag kommer att klara av...
Redan nu efter bara 4 dagar känner jag mig så förtvivlad, och värdelös, jag bara gråter och gråter för allt och ingenting och försöker få bebisen att sluta gråta genom att amma och amma och amma. Men det är inte alltid det funkar och han vägrar somna eller sover endast typ i famnen.
Det känns ibland som att jag förstört mitt och sambons liv genom att skaffa barn, och ibland någon sekund när jag tittar på bebisen kan det kännas bra, sen kommer paniken och ångesten tillbaka. Särskilt när han sover, då vågar jag knappt andas för att jag är rädd att han ska vakna.
Jag vill kunna känna glädje, glädje över att han ska vakna och titta på mig, glädje över att han ska växa och bli mitt barn, inte panikångest över att han ska börja gråta och skrika hela tiden...
Och jag vill definitivt inte känna att jag ångrar att jag ville bli förälder.
Så hur gjorde ni familjelivare?
Hur visste ni att ni var redo att bli föräldrar, varför var ni villiga att ge upp lugn och ro, sovmorgnar och egentid för att uppfostra skrikande barn?
Snälla ge mig stöd i detta!
För jag vet inte hur jag ska orka just nu.