Inlägg från: Vilse2020 |Visa alla inlägg
  • Vilse2020

Jag är så vilse

Jag har så mycket tankar och idéer om vad jag vill göra. Hur jag vill leva mitt liv. Ena dagen så får jag en idé och jag tror stenhårt på den för att sedan några dagar senare ändra mig igen. Jag vet inte vad jag vill och det stressar mig. Jag närmar mig 30 år och har problem med psykisk ohälsa. Inte jobbat sedan 2013 och inte pluggat sedan 2016. Pluggade senast omvårdnad på komvux men blev aldrig klar då jag insåg att det inte var det jag ville. Någon som känner igen sig i det här? I den vilsna känslan och förvirringen. Har ni någon diagnos? Inom psykologi tänker jag. Finns det något som kan förklara att jag är såhär?

• Svar på tråden Jag är så vilse
  • Vilse2020

Jag funderar hela tiden på vad jag vill göra i livet. Jag känner ofta efter om det finns något som jag jag känner i benmärgen känns rätt, men jag hittar inget sådant. Jag upplever inte själv att jag är passiv utan har nog snarare i livet haft alldeles för mycket ambition och vilja och därav blivit stressad och fått problem. Jag har många yrkesval som kommer upp flera gånger i mina tankar men ofta så kommer jag på något problem med det yrkena. Kan vara allt från att jag troligtvis inte är bra på det till att det känns alldeles för långtråkigt och monotont. Jag får ofta ångest och en känsla av att jag kommer bli uttråkad när jag tänker på vissa yrken. Tex tänkte jag länge på att plugga till kommunikatör för sociala medier men insåg sen att sitta hela dagarna och svara på frågor, kritik, dumma kommentarer från folk kändes för tråkigt och negativt.

• Vilse2020

Jag funderar hela tiden på vad jag vill göra i livet. Jag känner ofta efter om det finns något som jag jag känner i benmärgen känns rätt, men jag hittar inget sådant. Jag upplever inte själv att jag är passiv utan har nog snarare i livet haft alldeles för mycket ambition och vilja och därav blivit stressad och fått problem. Jag har många yrkesval som kommer upp flera gånger i mina tankar men ofta så kommer jag på något problem med det yrkena. Kan vara allt från att jag troligtvis inte är bra på det till att det känns alldeles för långtråkigt och monotont. Jag får ofta ångest och en känsla av att jag kommer bli uttråkad när jag tänker på vissa yrken. Tex tänkte jag länge på att plugga till kommunikatör för sociala medier men insåg sen att sitta hela dagarna och svara på frågor, kritik, dumma kommentarer från folk kändes för tråkigt och negativt.

• Vilse2020

Okej, Ja jag har funderat länge på om jag bara är såhär eller om det är en diagnos.

• Vilse2020
    Anonym (Emma) skrev 2020-01-03 18:25:15 följande:

Jag känner med igen mig. Finns så mycket jag vill göra att jag tillslut inte vet vad jag ska göra och inget händer. Då får jag panik och känner mig fast i livet för jag upplever det som att jag inte kommer någonstans.

Det är inget dåligt med att vara sån utan man är helt enkelt en ambitiös person. Det svåra vi har är att fokusera på en sak i taget. Vi inspireras lätt och smittas av andras idéer och energi. Vi vill göra allt och helst direkt. Men när vi inte uppnår våra förväntningar direkt så ger vi upp och säger att detta var inget för mig. Vill man komma nånstans i livet så måste man jobba för det och det kommer inte alltid att vara lätt eller kännas rätt. Vi utmanar oss själva och då kan man inte stanna kvar i tryggheten, då kommer man aldrig att växa.

Jag har nyligen börjat lyssna på Johannes Hansens podd. Det han pratar om är så klockrent och verkligen hjälp mig att tänka om och se på saker annorlunda. Rekommenderar starkt att lyssna på honom, han har även skrivit böcker.

Precis man känner sig fast. Blir stressad av att åren bara går liksom. Jag upplever dock inte att jag ger upp för att det inte händer något med en gång. Jag tyckte det var väldigt roligt att plugga till undersköterska och njöt av själva vägen och valde till och med till vissa kurser. Däremot insåg jag att jag är alldeles för äckelmagad, känslig för dofter för att jobba inom vården. Jag trodde dock att jag skulle kunna bli härdad men jag har snarare blivit värre med tiden och är mer känslig nu är för 5 år sedan typ. 

Jag ska kolla in honom :)
  • Vilse2020
    Anonym (En till) skrev 2020-01-03 19:06:49 följande:

Jag är lika dan som dig ts.

Tror helt enkelt att vissa inte är gjorde för den här modernasamhälls tiden. Själv drömmer jag om att leva i ett indian samhälle där man jagar o gör det som behövs men även det man vill o tycker är roligt.

Inget här i Sverige o mer eller mindre i övriga världen idag passar mig överhuvudtaget. Det blir hoppande från jobb till jobb till studier till jobb hela tiden. O när man väl hittat något , nej då är det passat av samhället till att vara en högskoleutbildning osv. Blir gymnasiet fel o man inte klarar det så måste man alltså studera ännu mer för att komma nånstans. Menar, va fan är det inte bättre att sådana får gå en praktisk utbildning som dom faktiskt kan tänka sig. Men jo klart, det finns en annan lösning på det o det är att man isåfall betalar för utbildningen själv. O det är inte så lätt heller alla gånger.

Personligen har jag en fallenhet för hundar, men det är bara att lägga veterinär på hyllan eller andra nivåer inom hund tills man har råd att ta sig fram. Prob där är oftast att livet har sina vändningar så om den dagen kommer så kanske det inte är så aktuellt längre. Medans om man hade halkat in på det tidigare så kanske det hade blivit något man brann för o kunde hålla sig fast vid.

Har inga diagnoser på pappret. Men har depression, existentiella problem o PTSD o kanske en mildare grad utav autism.

Menar har gått så långt att jag t om googlat om att leva frivilligt som blind.

Jag har tänkt liknande tankar som dig. Att få leva en annan typ av liv typ ute i skogen långt bort från all stress,press,karriärkåthet och materialism. Jag längtar liksom inte efter att bli chef och få en karriär. Utan bara att hitta ett jobb som jag trivs med och som jag kan leva på och som inte dränerar mig och gör mig helt slut så jag inte orkar med det riktiga livet utanför jobbet liksom. 
  • Vilse2020
    Anonym (Kännsigen) skrev 2020-01-03 20:40:22 följande:

Jag har diagnos och känner igen mig. Har så många ideer men allt rinner ut i sanden. Gick en utbildning på universitet men slutförde den inte då jag mådde så dåligt att jag fick psykos. Idag klarar jag inte att slutföra den. Ska arbetsträna snart, senast jag jobbade var 2016. Det känns svårt, som om ingen förstår en.

Får man fråga vilken diagnos? 
    Ja jag förstår att det är svårt :( det är så mycket som är det i dagens samhälle känner jag, hoppas det fungerar med arbetsträningen för dig
  • Vilse2020
    bastardized skrev 2020-01-04 02:23:00 följande:
    Det finns sällan något som känns helt rätt utan man får ta det som passar bäst och göra det bästa i det. Dörrar öppnas när man väl är etablerad.
    Ja det kanske är så 
  • Vilse2020
    Anonym (Likadan) skrev 2020-01-04 03:44:02 följande:

Är exakt likadan

Hur går dina tankar kring det? 
  • Vilse2020
    Dirgeofnovember skrev 2020-01-04 11:42:10 följande:
    Det låter ju dock som att alla dessa olika val och önskningar har skapat en passivitet i dig tack vare att du inte vet vad du ska välja. Känner igen det med att ambitionsnivån blir hög och det blir för mycket vilket sedan leder till att du inte gör något åt det. Men då gäller det ju helt enkelt att bita i det sura äpplet och välja en sak så du kan komma ut i arbete. Om du skulle utbilda dig till undersköterska till exempel så har du garanterat jobb, visst kanske inte drömjobbet men du kommer åtminstone in någonstans. Det är även ett jobb som inte verkar bli monotont eftersom du jobbar fysiskt med människor.

Om du hittar chansen att prova på ett yrke, ta den, det kan inte bli värre än att det inte är för dig. Du låter för tillfället obeslutsamheten bestämma ditt liv, ta första steget in i något nytt så brukar det släppa.
    Jo sant. Det blir ju så att tar jag inget eget beslut så är det ju obeslutsamheten som väljer åt mig. Jag har en sak som jag jobbat inom förut och som jag troligtvis kommer välja att jobba med så länge och det är inom butik så att så sett har jag ju något jag valt. Men vet inte riktigt om jag vill göra det hela livet. och gällande undersköterska så skrev jag såhär här ovanför ,  att jag är alldeles för äckelmagad, känslig för dofter för att jobba inom vården. Jag trodde dock att jag skulle kunna bli härdad men jag har snarare blivit värre med tiden och är mer känslig nu är för 5 år sedan typ. 
    Det låter bra det du skriver att om jag får chansen att prova ett yrke att jag då ska ta den tror dock att min osäkra självkänsla är boven i dramat. Att jag intalar mig att jag inte kan det där ändå så det känns onödigt. Eller så är det faktiskt så att jag är realistisk och känner till mina egna begränsningar och vad som är bra eller inte för mig. 
  • Vilse2020
    Dirgeofnovember skrev 2020-01-04 14:53:35 följande:

Då finns det ju en anledning till varför du väljer bort vissa yrken och då är det ingen poäng med dem. Det är bra att veta sina begränsningar men också viktigt att inte gå allt för hårt åt en själv. Detta är något jag själv stundvis behöver kämpa med och säkerligen många fler. Du verkar klok men handlingsförlamad av dina egna tankar om dig själv, dina önskemål och ambitioner. Det är nog också ganska vanligt i dagens samhälle eftersom det finns så mycket valmöjligheter och förväntningar på individen.

Relaterat till det som skrevs i tidigare kommentarer, det är fler och fler som vill fly undan det moderna samhällets stress och förväntningar. Det är en känsla jag själv relaterar till och tror är mer hälsosam för människan. Kan rekommendera att ta en titt på Jonna Jintons youtube kanal, hon verkar till stor del leva på detta sätt och är väldigt inspirerande.

Du säger också att du har problem med din psykiska hälsa, på vilket sätt? Beror det på din situation eller fanns det där tidigare? Du verkar som sagt klok och verkar ha en vilja att röra dig framåt i livet och det är första steget.

Ja jag håller med att man får se upp så man inte är för hård mot sig själv. Jag har kollat på Jonnas videos ett tag nu. Jag tycker att hon är inspirerande men också talangfull. Känns inte som att jag har något sånt där som jag kan göra hemma, konst, smyckestillverkning, foto osv som.hon lever på. Så det är väl där det sätter stopp för min del känner jag själv.

Problemen började när jag var 15. Var väldigt stressad i skolan och sen fortsatte det så länge så jag tror att jag blivit utbränd. Har dock inte fått det bekräftat av läkare än.
  • Vilse2020
    Dirgeofnovember skrev 2020-01-05 13:18:27 följande:

Vad gäller Jonna så bor hon ganska långt ute på landet i södra Norrland, det finns väldigt billiga hus i Norrland, lyckas man fixa ett vanligt knegar jobb så går det att köpa hus och leva väl, kräver ju dock pendling med bil.

Själv inser jag mer och mer att det är viktigare att arbeta för att leva och inte leva för att arbeta, satt fast i 5 år på ett skit jobb och gjorde inget annat av olika anledningar. Men det krävs högre inkomster för att kunna leva det liv jag vill leva och därför tvingade jag mig att lämna det bekväma och sökte till utbildningen jag går nu. Det finns tillfällen då jag ångrar mitt beslut, oftast pga att det kanske inte är det lättaste fältet att få jobb i, men har då tvingat mig själv att fortsätta för snart är jag för gammal för sånt här känner jag (31 år). Vet inte exakt hur allt gått till, hur det blev som det blev så har inga direkta råd att ge mer än att det kanske är dags att uppsöka vården för problemen och eventuellt finna någon där du kan ventilera dina tankar och frustrationer till.

Tror det är otroligt viktigt att ha någon att prata med, är själv en som ofta håller inne det mesta dock.

Vilket yrke pluggar du till?

Vården har jag varit i kontakt med sedan jag var 17. Gått till olika psykologer sedan dess. Dock var det några år sedan sista gången jag var i kontakt med dom då jag fått känslan av att dom tagit lätt på mina känslor och avfärdat det som lite stress och att jag bara inte visste vad jag skulle plugga. Och när jag då hittade undersköteskeutbildningen så släppte vården det och såg det som att jag var hjälpt.
  • Vilse2020
    Dirgeofnovember skrev 2020-01-07 22:54:27 följande:

Jag studerar en utbildning som kommer innebära arbete på statliga eller kommunala myndigheter.

Det låter i inge bra, men du kanske ska se till att komma i kontakt med en terapeut, kbt terapi låter som att du kanske skulle få nytta av. Tror alla kan behöva det av olika anledningar om man ska vara ärlig.

Vet inte om det skulle hjälpa dig men om du har möjligheten så kan det vara bra att prata av sig lite med vänner. Har själv fått tvinga mig lite att öppna mig, tenderar att vara privat vad gäller mina känslor, men det är kanske ett mansproblem.

Det har varit KBT terapi jag har gått i men jag tror jag var för stressad då för att kunna ta till mig informationen och läxorna.

Jag har ingen som jag känner att jag kan dela detta med. Känns som att mina vänner har större och värre problem än mig och jag är mer av en lyssnare så det blir inte att jag ventilerar sådant med dom eller med familj/partner. Men jag har lite lärt mig att leva med det.
  • Vilse2020
    Dirgeofnovember skrev 2020-01-08 14:21:25 följande:
    Då kan jag bara föreslå att du provar igen nu om du känner att det är i ett bättre läge och funkar det inte så säger folk att man ska prova en annan, har vänner som går och pratar med psykolog och dylikt och de säger att det tar tid att hitta rätt.

Det är jobbigt att inte kunna dela med sig, det är svårt att hitta rätt människor för det men då kan det vara skönt att prata av sig på nätet. Gör det du känner dig bekväm med men fundera kanske på att pusha dig själv lite utanför din "comfort zone" också, om du har en partner så kan det definitivt vara bra att öppna upp. Inte minst för att det fördjupar relationen, även om man börjar smått.
    Jag försöker verkligen prata med min partner men känner inte att han är bekväm med det. I vanliga fall är han en öppen person som pratar mycket, men så fort jag börjar prata om mitt mående blir han tyst och svarar knappt. Alltså inga som helst ljud om att han lyssnar. Därav känner jag mig obekväm och jag slutar att prata om det.  Han har kompisar som jag vet mått dåligt psykiskt ( eftersom han berättat det för mig), deras problem vet jag att han har lyssnat på och han berättar om det ganska ofta. Att min kompis X mår dåligt efter förhållandet tog slut med partnern osv. Så han verkar inte ha några problem att hjälpa dom och ge råd och lyssna osv. 

Jag ställde lite frågor häromdagen till honom om han föredrar lättsamma samtal eller djupa samtal och han tycker bäst om lättsamma samtal så jag känner lite att han inte är rätt person för mig att dela med mig av mitt mående till. 
  • Vilse2020
    Dirgeofnovember skrev 2020-01-10 17:09:09 följande:

Trist att det är så, kan ju bero på att du är lite för nära om man säger så. Vi män tenderar att inte prata så mycket om känslor och vara rätt obekväma antar jag. Dock synd om dig som inte kan ventilera till någon och jag tycker väl själv att det är ganska viktigt i ett förhållande men vet folk som klarar sig utan.

Lite nyfiken dock, är det i huvudsak andra män som han kan visa stöd till eller kvinnor? För jag tror kvinnor och män behöver lite olika stöd vad gäller tuffa perioder i livet. I övrigt tycker jag du ska pröva terapi igen om du känner att du är i ett bättre läge idag än vad du varit förut. Annars får du väl försöka skrivaskriv av dig med internet främlingar.

Ja jo det är kanske så. Jo det blir lite svårt, har ventilerat till främlingar ibland.

Det är mest kvinnliga kompisar som han har lyssnat på problem och gett dom råd. Är väl därför också som det känns mer tråkigt att han inte kan göra samma för mig.

Ja jag bör vända mig till vården igen.
  • Vilse2020
    Dirgeofnovember skrev 2020-01-10 19:52:06 följande:

Ja det verkar ju kanske lite udda men som sagt kan vara att han upplever det som svårt pga hur nära ni är varandra. Tycker du gott kan lyfta det till honom och säga att du gärna vill ha lite mer omtanke kring dina känslor. I alla fall ha en diskussion kring det.

Nåja FL finns alltid för att ventilera om inte annat :)

Ja jag får göra det. Ja det är bra det med FL
Svar på tråden Jag är så vilse