Drottningen1970 skrev 2020-01-01 12:51:30 följande:
Det är ju delvis ett resultat av att vi tagit in väldigt många flyktingar som har svårare att ta sig in på arbetsmarknaden. Att inte ha nått arbetslöshetsmålet är helt klart värt att offra i det sammanhanget. Solidaritet mot utsatta människor vid en stor kris är mycket viktigare.
Jag håller inte med. Solidariteten mot utsatta människor är inte ett rimligt pris att betala för alla de problem den ökade invandringen bidragit till. Sverige kan inte agera världssamvete och ta emot den stora mängden invandrare vi tagit emot.
Magical skrev 2020-01-01 12:56:09 följande:
Du förstår väl att politiken är väldigt avhängig vad som sker i omvärlden och inte enbart vad som sker i vårt land? Det hade varit en mycket svår situation för alla regeringsvarianter. De här senaste åren har inneburit stora förändringar i världen både pga krig och naturkatastrofer, ekonomiska förändringar osv, så det är inte så enkelt som en del vill göra gällande.
Jag vet mycket väl att politiken är avhängig på vad som sker i omvärlden. Jag har inte sagt eller ens implementerat att det inte skulle vara så. Många känder har dock lyckats minska sin arbetslöshet trots naturkatastrofer, krig och ekonomiska förändringar.
Stefan Löfven lovade att vi skulle ha minst arbetslöshet och istället hambar vi nästan på topp fem listan över högst arbetslöshet. Det är milt sagt anmärkningsvärt.