• Anonym (Kusinen)

Vad gäller för gåvor till barn där en förälder utan vårdnad tar/undanhåller?

Hej

Mina barns kusins föräldrar är skilda, mamman har ensam vårdnad pga att pappan var aggresiv och elak mot dom, var aldrig närvarande, aldrig brytt sig om sin dotter m.m listan kan göras lång.

Nu när dom är skilda så är inte dom med på släktfirandet vi har på pappans sida längre, men jag är ju där med mina barn och pappans bror, så jag ser vad han får till sin dotter i julklapp ( som inte är där ) eftersom våra barn får exakt samma summa pengar etc.

När jag frågar kusinens mamma om hennes dotter fått sina pengar, lotter m.m så har hon inte hört eller sett något, såklart, för sånhär är pappan. Men nu har han ju ingen vårdnad om dottern längre. Har han då rätt att ta hennes gåvor och behålla för sig själv ? Även om han säger att han skall köpa något till henne, så gör han inte det, och gör han det så blir det för en mycket mindre summa, allt för att kunna behålla pengarna själv.

Vad kan mamman göra ? pappan vägrar ge henne pengarna för "farmor & gammelmormor" har sagt att han själv ska åka med dottern och handla något. Men vi vet att detta inte sker och vi vet hur mycket pengar det handlar om, kan mamman kräva pengarna för att säkerställa att dom går till dottern och att dom går till något hon verkligen behöver, så som kläder till förskolan m.m

Pappan till barnet utan vårdnad jobbar heltid och har gott ställt.

Mamman jobbar inte heltid och betalar allt kring dottern.ý

• Svar på tråden Vad gäller för gåvor till barn där en förälder utan vårdnad tar/undanhåller?
  • Anonym (Kusinen)
    Anonym (Majsan) skrev 2019-12-30 23:40:05 följande:

Nej hon kan inte kräva något. Verken vad de ska gå till eller att få dom.

Hade det blivit annorlunda om hon närvarat ? om 2 föräldrar är på samma tillställning med sitt barn, endast 1 vårdnadshavare, barnet får en gåva, säg 10 tusen, kan föräldern utan vårdnad ta dom då också, eller blir det annorlunda när vårdnadshavaren är på plats ?

tack för svar
  • Anonym (Kusinen)
    Anonym (Majsan) skrev 2019-12-30 23:40:05 följande:

Nej hon kan inte kräva något. Verken vad de ska gå till eller att få dom.

Hade det blivit annorlunda om hon närvarat ? om 2 föräldrar är på samma tillställning med sitt barn, endast 1 vårdnadshavare, barnet får en gåva, säg 10 tusen, kan föräldern utan vårdnad ta dom då också, eller blir det annorlunda när vårdnadshavaren är på plats ?

tack för svar
  • Anonym (Kusinen)
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-30 23:50:51 följande:

Nej, hon kan inte göra något. Däremot kan ni ju prata med dom som ger honom barnets pengar, fråga om dom inte vill ge gåvan direkt till barnet,. Jag förmodar att de träffar sitt barnbarn.

vi har försökt förmedla detta, men dom vägrar, ser sitt barnbarn någon gång om året, försvarar pappan trots allt han gjort, och vill inte "prata om det". Sjukt tragiskt att han i så många år till, hon är 5 år, kan ta alla hennes gåvor, och ingen annan än jag och barnets mamma reagerar. Det är en sjuk släkt som tyvärr jag har även till mina barn...
  • Anonym (Kusinen)
    Anonym (Majsan) skrev 2019-12-31 10:01:56 följande:

Ja det är bara tyvärr att acceptera och strunta i det. Finns inget man kan göra tyvärr. Det ända man kan göra är att påpeka till de som ger gåvan att dottern tyvärr inte ser något av gåvan. Sen försöka vara lite hård med den biologiska pappan att när barnet behöver en cykel, vinterkläder/skor eller något med utöver det vanliga kläderna att man kräver den biologiska pappan på hälften av kostnaderna.

tack för svar, ja det är nog det man får försöka vara, men tungt att föräldrar ens gör såhär mot sina barn. Kram
  • Anonym (Kusinen)

Tack alla för era svar, jag har blivit lite klokare, vi får försöka lösa detta på bästa sätt. kramar

Svar på tråden Vad gäller för gåvor till barn där en förälder utan vårdnad tar/undanhåller?